חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אין חכם כבעל ניסיון: מה אפשר ללמוד מהמשקיעים הכי מפורסמים בעולם?

קרדיט תמונה Shutterstock

כיצד משקיע וורן באפט? ואיפה ג'ורג' סורוס עשה את ההון שלו? לכל משקיע מצליח יש אסטרטגיה מנצחת – הנה מה שאפשר ללמוד מכמה מהם

דניס לר

משקיעים מתחילים רבים בשוק ההון נוהגים לעקוב ואף לחקות את מהלכי ההשקעה של משקיעים מנוסים ומצליחים. הסיבה לכך היא שהם מכירים בחשיבות הידע והניסיון שצברו אותם "לווייתנים" במהלך השנים, והם רוצים ללמוד, ואף להרוויח, מהיכולות הקיימות שלהם.

אבל מה הופך משקיע מסוים לסיפור הצלחה שכולם רוצים לחקות, ונהפך למודל עבור ניהול תיק השקעות ? ומה ניתן ללמוד ממשקיעים אלו על השקעה בשוק ההון? אספנו את קורותיהם של חמישה מהמשקיעים המפורסמים והמצליחים ביותר בעולם, ומה אפשר ללמוד מהם.

וורן באפט

וורן באפט נחשב לאחד המשקיעים הגדולים בכל הזמנים. הוא זכה לכינוי "האורקל של אומהה" בשל יכולתו המופלאה לזהות ולהשקיע בחברות שהוערכו בחסר, וממשיכות לייצר תשואות משמעותיות למשקיעים שלו.

תיק ההשקעות של וורן באפט מבוסס על עקרון השקעת הערך. הוא מחפש חברות שנסחרות מתחת לערך הפנימי שלהן, והוא מחזיק את ההשקעות שלו לטווח ארוך. באפט ידוע גם בסבלנותו ובמשמעת שלו. הוא מוכן לחכות להזדמנות ההשקעה הנכונה, והוא לא מוכר מתוך תבהלה כשהשוק יורד.

עקרונות השקעה מרכזיים לפי וורן באפט:

  • התמקדות בהשקעות ערך: לחפש חברות שנסחרות מתחת לערך הפנימי שלהן, כפי שהוא משתקף מניתוח דו"חות כספיים מעמיקים ומחקרי שוק.
  • השקעה לטווח ארוך: לא לנסות לתזמן את השוק –– גם אם נראה שכולם מסביב עושים זאת. אלא להישאר בהשקעה לאורך זמן.
  • זהירות מטרנדים: להיזהר מהשקעות אופנתיות שבהן ערך החברה לא מוסבר בתוצאות כלכליות.

בנג'מין גרהם

בנג'מין גרהם ידוע כאבי השקעות הערך. הוא היה המנטור של באפט, וספרו "המשקיע הנבון"  נחשב לאחד הספרים הטובים ביותר שנכתבו אי פעם על השקעות.

אסטרטגיית ההשקעה של גרהם מבוססת על הרעיון ששוק המניות הוא שוק לעסקים, לא תחרות יופי. הוא לימד משקיעים להתמקד ביסודות של חברה, כמו רווחיה, דיבידנדים ומאזן, בעת קבלת החלטות השקעה. זאת, על פני מילים גדולות והבטחות לצמיחה, אם אינן מבוססות על המציאות המשתקפת מן הספרים.

עקרונות השקעה מרכזיים לפי בנג'מין גרהם:

  • להשקיע בחברות עם יסודות חזקים: התמקדות בחברות שמוכיחות את עצמן, גם בתחילת דרכן, בכך שהן מציבות נקודת התחלה יציבה לפעילותן.
  • לא לשלם יותר מדי עבור מניות: גם אם החברה אכן מציגה פעילות רווחית ואופק לעתיד, אם המניות שלה נמכרות ביוקר, אפשר פעמים רבות להימנע מהרכישה.
  • לדאוג למרווח ביטחון: אחת הדרכים שמציג גרהם לביטחון בתיק ההשקעות היא רכישה של מניות בפחות ממה שהן שוות, לפי הערכת ערכן הפנימי.

ג'ון טמפלטון

ג'ון טמפלטון היה "משקיע לעומתי" (contrarian investor). זהו משקיע שפועל פעמים רבות נגד הדעה הרווחת בשוק, ונוהג לקנות כשאחרים מוכרים ולמכור כשאחרים קונים. טמפלטון היה ידוע בכך שקנה מניות כשנחשבו לסחורה לא רצויה, ומכר אותן כשהן הפכו פופולריות. טמפלטון האמין שהזמן הטוב ביותר לקנות מניה הוא כשכולם מוכרים אותה.

עקרונות השקעה מרכזיים לפי ג'ון טמפלטון:

  • לא לפחד לשחות נגד הזרם: בשוק ההון כולם מסתכלים לצדדים, כדי לראות מה האחרים עושים. זה טבעי מכיוון שהתנהגות כלל המשקיעים האחרים משפיעה בסופו של דבר על ההשקעות של המשקיע הבודד – אך טמפלטון הטיף ללקיחת עמדה מנוגדת, כמעט בכל מצב.
  • לבצע את המחקר של עצמנו: כל המשקיעים הגדולים מתמקדים בניתוחי עומק ובמחקרי שוק, ורבים בשוק מסתמכים על ניתוחים של חברות מחקר, בתי השקעות ואנליסטים. טמפלטון דגל בביצוע מחקר על ידי המשקיע הפשוט, כדי לקבל החלטות פרטיות שאינן נוהות אחרי העדר.

ג'ון בוגל

ג'ון בוגל הוא המייסד והמנכ"ל לשעבר שלVanguard , אחת מחברות ניהול ההשקעות הגדולות בעולם. בוגל נחשב לתומך חזק בהשקעות בקרנות נאמנות מחקות מדדים, קרנות אינדקס. הוא מאמין שקרנות מסוג זה הן הדרך הטובה ביותר עבור רוב המשקיעים להשקיע בבורסה.

קרנות אינדקס הן קרנות המנוהלות באופן פסיבי, ועוקבות אחרי מדד שוק ספציפי, כמו S&P500, נאסד"ק או ת"א-35 אצלנו. הקרנות המחקות מתאפיינות בדרך כלל בעמלות נמוכות לצד ביצועים היסטוריים טובים בטווח הארוך, שלעתים אף האפילו על קרנות המנוהלות באופן אקטיבי.

עקרונות השקעה מרכזיים לפי ג'ון בוגל:

  • לא כולם צריכים לנסות להכות את המדד: אמנם משקיעים חדשים מגיעים עם הרבה רעב ומוטיבציה אל עולם ההשקעות, אך בוגל ממליץ להרגיע את ההתלהבות, ולא להתבייש לשים את ההון באפיקים פסיביים, כמו הקרנות המחקות. עבור רוב מוחלט – זוהי החשיפה החכמה ביותר לשוק, לדידו של בוגל.
  • המדד הוא המלך: רוב המנהלים הפעילים לא מצליחים להתעלות על ביצועי המדדים בטווח הארוך. עם זאת, גם בחירה של קרנות מחקות מצריכה מידה כלשהי של מקצועיות.
  • לשים לב לעמלות: בוגל שם דגש על העלות המשנית שיש להשקעות שלנו – עמלות, דמי ניהול, המרות מט"ח, מסים וכדומה – וממליץ לנהל השקעות לאורן.

ג'ורג' סורוס

ג'ורג' סורוס הוא משקיע ופילנתרופ מיליארדר הונגרי-אמריקאי. הוא ידוע בהצלחתו במסחר במטבעות וביכולתו להרוויח משפל בשוק. גם הוא מוכר כמשקיע לעומתי, וכן כמשקיע מאקרו, כלומר הוא מקבל החלטות השקעה על סמך הניתוח שלו של מגמות כלכליות רחבות.

אחת מהצלחות ההשקעה המפורסמות ביותר של סורוס היתה ההימור שלו מול הליש"ט הבריטי בשנת 1992. סורוס חזה שהלירה שטרלינג הבריטית מוערכת יתר על המידה וכי היא תפחת בסופו של דבר.  הוא לווה מיליארדי ליש"ט ומכר אותם בחסר. המטבע הבריטי צנח, וסורוס הרוויח מאות מיליוני דולרים.

עקרונות השקעה מרכזיים לפי ג'ורג' סורוס  :

  • להיות גמישים ולהסתגל לשינויים מהר: השווקים משתנים כל הזמן, והמשקיעים צריכים להיות מסוגלים להתאים את האסטרטגיות שלהם בהתאם.
  • להיות מוכנים לקחת סיכונים: סורוס לא פחד לקחת סיכונים, ואכן הרוויח מכך. אבל חשוב לזכור שהוא תמיד מחשב את הסיכונים שלו בקפידה, ושהוא מתבסס גם על "כרית" של הון גדול שהוא יכול לסכן.

לסיכום

שחקני כדורגל צעירים מסתכלים על מסי ורונאלדו ולומדים מהם, מוזיקאים צעירים מתחילים עם בטהובן ומוצרט. וכך גם משקיעים בשוק ההון – מביטים על ההצלחות הגדולות בתחום, לומדים מהם, מחקים את פעולותיהם ומתקדמים משם. עם זאת, חשוב לזכור שאין אסטרטגיית השקעה אחת שמתאימה לכולם. אסטרטגיית ההשקעה הטובה ביותר עבור אדם בודד תהיה תלויה בנסיבות האישיות שלו ובסיבולת הסיכון שלו. לכן, גם כשרוצים לעמוד על כתפי ענקים, כדאי ואף רצוי להתייעץ עם איש מקצוע בעל רישיון.

 * אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן