חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירון דוגה: "הירידה בהתחלות בנייה בעקבות הקורונה תוביל לעליית מחירי הדיור"

נגיף הקורונה הוביל לירידה משמעותית בכמות הפרויקטים החדשים לבניית דירות מגורים ולעצירה בפרויקטים קיימים, מה שעלול להביא לעליית מחירי הדיור בזמן הקרוב. ישבנו עם לשיחה עם קבלן הבנייה ירון דוגה שיסביר כיצד הקורונה משפיעה על מחירי הנדל"ן.

בעקבות משבר הקורונה אנו חוזים בירידה משמעותית בכמות הפרויקטים החדשים ועצירה של פרויקטים קיימים, בענף הנדל"ן למגורים. בערים רבות ברחבי הארץ ניתן להבחין בירידה של אפילו 50% בכמות הפרויקטים והתחלות בנייה חדשות. ירידה זו, לצד ביקוש יחסית יציב לדירות חדשות, עלולה להוביל לעלייה של מחירי הדירות בטווח הקצר.

ירון דוגה, קבלן בנייה באזור ירושלים, מסביר: "אנשים עדיין מחפשים דירות וככל הנראה עם תום המשבר, גם אם יגמר בעוד שנה או שנתיים, יחזרו לקנות דירות. אם לא יהיה היצע מספק של מבנים למגורים המחירים יעלו, עד שיתחילו שוב בבנייה יותר מאסיבית ונראה עלייה במספר התחלות הבנייה".

ירון דוגה: "הירידה הגדולה בהתחלות בנייה תוביל לעליית מחירים" | צילום: יח"צ

הוא מוסיף: "באזור בו אני עובד בעיקר, אזור ירושלים, ראינו ירידה של 53% בהתחלות בנייה בהתחלות בנייה, במחצית הראשונה של 2020, בהשוואה למחצית הראשונה של 2019. מדובר בצמצום דרמטי שללא ספק ישפיע על מחירי הדיור ובעתיד הקרוב יוביל לעליית מחירים".

ירידה בהתחלות בנייה ברחבי הארץ

דוגה אכן צודק. גם בערים נוספות ברחבי המדינה, בנוסף לירושלים, ניתן לראות ירידות משמעותיות בהתחלות בנייה. עיר נוספת שהושפעה באופן מאוד משמעותי היא חיפה, בה הייתה יריד של 58% בהתחלות בנייה חדשות במחצית הראשונה של 2020 לעומת המחצית הראשונה של 2019. בתל אביב, באותה תקופת זמן, הייתה ירידה של 38%. ובסך הכל ברחבי הארץ היו 22,750 התחלות בנייה, ירידה כוללת של 11%.

ירון דוגה: "ירידה של 53% בהתחלות בנייה בירושלים" | צילום: Canva

"ניתן לראות כי ההשפעה העיקרית היא בערים מרכזיות ויחסית צפופות", טוען דוגה. "חיפה, ירושלים, תל אביב, מדובר בערים מרכזיות בהן קיים הביקוש הגבוה ביותר, מה שמסמן רעות למחירי הנדל"ן בעתיד הקרוב. כאשר המשבר הזה יהיה מאחורינו נצטרך להתמודד עם משבר חדש – משבר של עלייה גבוהה של מחירי הדירות, בעיקר בערים עם ביקוש רב ומטרופולינים".

ירידה בכמות הפרויקטים החדשים מובחנת גם בכמות העובדים הפעילים בענף הבינוי. ברבעון השני של שנת 2019 כ-292 אלף אנשים עבדו בתחום, לעומת הרבעון השני של 2020 בו נצפתה ירידה של 18%, ל-241 אלף עובדים בלבד. "הירידה בכמות העובדים בענף מורגשת, חלקם עושים הסבות מקצועיות ולא יחזרו לענף כאשר יהיה צורך בבניות חדשות, זהו דבר נוסף שעלול להוביל לעליית מחירים, חוסר משמעותי בעובדים", מפרט ירון דוגה.

עליית מחירים לטווח של כמה שנים

במהלך שיחתנו, מסביר דוגה כי ההשפעה של כמות התחלות בנייה ועצירה של פרויקטים קיימים, הולכת להשפיע רבות על המחירים של דירות, בטווח הקצר. "בסופו של דבר חשוב לזכור, שגם לפני משבר הקורונה מחירי הנדל"ן היו יחסית גבוהים. מקבלי ההחלטות צריכים להבין שאם לא יתערבו ויסייעו לענף – המשבר הולך להחמיר בשנים הקרובות".

"קיימות מספר דרכים לסייע ולהגדיל את הכמות של התחלות בנייה חדשות, כמו למשל מענקים, הפשרת קרקעות לבנייה, הקלות בבירוקרטיה, קיצור הזמנים לקבלת היתר בניה ועוד. אפשר להקל על היזמים גם ברמה המדינית וגם ברמת הרשויות המקומיות, בעיקר אלו שאצלם הייתה הירידה הגדולה ביותר בכמות הפרויקטים", הוסיף דוגה.

ירון דוגה: "על המדינה לסייע לענף – להעניק הקלות ולקצר בירוקרטיה" | צילום: Canva

ירון דוגה סיכם את דבריו: "חייבים להגביר את הקצב של הבנייה, אין מנוס מכך. הביקוש יציב וימשיך לעלות בעתיד, אם לא יהיו מספיק דירות. מדובר במצב עצוב מאוד, לזוגות הצעירים יהיה קשה אפילו יותר להשיג את החלום של קורת גג מעל הראש – חייבים לעשות מעשה כדי שלא נגיע למצב שרק לעשירים יש בית. אני מצפה מהמדינה לנקוט בתהליכים שיסייעו לענף וימנעו את משבר הדיור הקרב ובא".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן