חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירושלים תוביל את הבשורה בנושא הפיקוח על המעונות?

חברת מועצת העיר עו"ד עינב בר כהן מגישה הערב בישיבת מועצת העיר את הצעתה בנוגע לפיקוח על מעונות היום והמשפחתונים ברחבי העיר.

בהצעה מתייחסת בר כהן להתעללויות החמורות במעונות כפי שנחשפו בחודשים האחרונים עם תזכורת לגבי המקרה החמור בשכונת גילה.

עוד מציינת בר כהן שבהעדר חוק המסדיר את הפיקוח, על חברי מועצת העיר לדאוג לכך שיקודמו םתרונות בנושא.

מצ"ב ההצעה המלאה שצפויה לעבור הערב את אישור חברי מועצת העיר:

" כ"ו תמוז תשע"ט
‏29/07/2019

הצעה לסדר: מאת עינב בר כהן, חברת מועצת העיר
בנושא: פיקוח על מעונות היום והמשפחתונים בירושלים
רקע:
בחודש האחרון התוודענו לצערנו הרב למקרים חדשים של התעללות במעונות יום.

בתחילה התפרסמו מקרי ההתעללות הקשים מצד המטפלת כרמל מעודה בראש העין, מה שהצית הפגנות של הורים לילדים בחינוך הגיל הרך בארץ ובפרט כאן בירושלים. ב-22.7 התגלה מקרה התעללות נוסף בירושלים כאשר נעצרה מטפלת במעון בגילה.

מכיוון שאין חקיקה ארצית המסדירה פיקוח במוסדות החינוך לגיל הרך, מוטלת עלינו, ברשויות המקומיות, החובה לקדם פתרונות פיקוח.

מתוך הבנה זו, שלח שר הפנים מכתב לראשי הרשויות ב-18.7 בו הוא קורא לרשויות ברחבי הארץ לפנות אליו בעניין זה ובכך מעודד הלכה למעשה את הרשויות לקדם יוזמות המקנות כלים לפיקוח ושמירה על ילדינו.

במכתבו ציין השר כי ישתף פעולה עם כל יוזמה עירונית שתוצע לו ואשר יש בידו לסייע לקידומה.

בנוסף, בשבועות האחרונים ראינו עוד ועוד ראשי רשויות שפועלים באופן זה ומקדמים שלל יוזמות ורעיונות שחלקן כבר יופעלו בשנת הלימודים הקרובה כדי להתמודד עם המצב הקיים של מעונות לא מפוקחים בעירם.

לעומת זאת, בירושלים עד היום לא קודמה תכנית כוללת שתיתן מענה אמית לסוגיה הכל כך חשובה ומשמעותית הזאת.

 

ישיבת מועצת העיר.
צילום ארכיון: אודי דוד בן דוד

אציין כי כבר בקדנציה הקודמת פעלנו לקידומה של תכנית 'שני השלבים' אשר מטרתה להוות תכנית כוללת שתיתן מענה ראוי לעניין זה ע"י עידוד הפיקוח על מעונות היום הקיימים מחד לצד הקמת גנים מפוקחים מאידך.

בעקבות הצעתי, הוחלט על פיילוט ראשוני של הדרכות שיינתנו למטפלות ע"י הדרגים המקצועיים בעירייה.

בתאריך 8.7 פניתי אליך במכתב בבקשה לאמץ את שאר חלקי התכנית. אני מברכת אותך שלאחר פנייתי החלטת להרחיב את הפיילוט ב-800,000 ₪ והדרכה נוספת ל-600 מטפלות עם ליווי צמוד ע"י צוותי החינוך בעירייה. זוהי בשורה להורים בעיר.

עם זאת, זהו עדיין פתרון חלקי לבעיית הפיקוח על מעונות בירושלים. רוב ילדי העיר נמצאים במעונות שאינם תחת פיקוח. מצב זה מהווה סכנה לשלום ילדינו ומחייב אותנו כעירייה לפעול עד שתוכרע הסוגיה ברמה הארצית.
הצעת החלטה

מועצת העיר מחליטה לאמץ את התכנית 'שני החלקים', ע"י האגפים הרלוונטיים ולקדמה ברמה העירונית, הכוללת:
השלב הראשון: בינוי מעונות יום חדשים:

● העירייה תגדיר את בניית מעונות היום כמשימה בעלת חשיבות עליונה אשר נמצאת בראש סדר העדיפויות העירוני ושל האגף למבני ציבור.

● האגף למבני ציבור יכין תכנית עבודה מסודרת לבינוי ב-5 השנים הקרובות ובה תוגדר בניה מואצת של מבנים חדשים שישמשו את מסגרות הגיל הרך, בקצב מהיר יותר מזה הנעשה כיום.

● מועצת העיר מנחה את אגפי העירייה לסייע בתהליכים הבירוקרטיים הנדרשים על מנת לזרז בניית מבנים עבור מעונות היום, מסגרות אותם העירייה בונה בעצמה ומבנים הנבנים ע"י יזמים פרטים ועומדים בתקנים.

● העירייה תקצה בעדיפות גבוהה שטחים חומים, מבנים עירוניים קיימים ומבנים שעתידים להיבנות לשם מטרה זו.
השלב השני: עידוד המסגרות הלא מפוקחות להפוך למסגרות מפוקחות עם תו תקן עירוני:

● מועצת העיר מנחה את אגפי העירייה ומנהל קהילה בפרט לקבוע תו תקן עירוני על פי הסטנדרטים של משרד הכלכלה וסטנדרטים עירוניים נוספים של בטיחות והכשרה חינוכית, וביניהם התקנת מצלמות.

● עיריית ירושלים תתמרץ את המסגרות הלא מפוקחות להפוך למסגרות מפוקחות עם תו התקן העירוני ע"י מתן תמריצים למסגרות. התמריצים יכללו המשך ליווי מקצועי לגננות, סייעות ויתר הצוות החינוכי ע"י מנהל חינוך, כפי שמתקיים כיום.

● העירייה תפרסם את רשימת מעונות היום והמשפחתונים עם תו התקן באתר העירייה, תבחן אפשרות לרישום למעונות אלה על ידה ותעניק להם תמיכה שוטפת מטעמה, ייעוץ מאגף החינוך וסיוע בכל התהליכים הבירוקרטים הנדרשים, כדי לעמוד בדרישות ובסטנדרטים השונים.

בברכה,
עינב בר-כהן
חברת מועצת העיר "

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן