חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נשואות לעתיד: אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות

נשואות לעתיד: אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות
אוצרת: נורית יעקבס ינון
גלריית הסלון, תיאטרון ירושלים
ט באדר עד ט בניסן; 2–31 במארס 2023
תערוכה ראשונה מסוגה לרגל יום העגונה החל בתענית אסתר

פתיחה: יום חמישי, ט באדר, 2 במארס 2023
בשעה 17:00
שיח גלריה: יום ראשון, יט באדר, 12 במארס 2023
בשעה 19:00

האמניות המשתתפות (לפי סדר א"ב):
אביגיל פריד | אנדי ארנוביץ | הילה קרבלניקוב פז | זהר ברק | חנה גולדברג | יעל סרלין | לינדה אדמס | מריאנה קונסטנטי | נחמה גולן | ענבל מנדס פלור | רות שרייבר | שירי אורון

התערוכה 'נשואות לעתיד: אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות', מכנסת עבודות מגוונות של אמניות עכשוויות, הבוחנות את נושא העגונות ומסורבות הגט במדיומים שונים, ושופכות אור על המאבק האישי והמשפטי של הנשים ומעגלי השפעתו המתרחבים.
עיני הנשים נשואות לעתיד טוב יותר, שבו תיכון חברת צדק וחסד.

כל אחת מהאמניות נפגשה במהלך היצירה עם אישה הכלואה בזוגיות, מסורבת גט או עגונה, ויצרה את עבודתה מתוך ההדהוד הפרטי של המקרה בתוכה, ומתוך התייחסותה הכוללת לסוגיה. הפרשנות האמנותית מעניקה נקודת מבט ייחודית הנוצרת בפיסול, ציור ומיצבים בטכניקה מעורבת.

באדיבות: אנדי אנרוביץ

היצירות שנוצרו או חודשו במיוחד לרגל התערוכה ומוצגות בה לראשונה, מביאות את סיפורן של הנשים ומשמיעות את קולן המושתק בדרך כלל. בכך יוצרות האמניות שחברו לתערוכה זו קהילה הקוראת לנו כחברה להביא לביטול העוולה ולתיקון בעולם.

על פי ההלכה היהודית, 'עגונה' היא אישה השרויה במצב של אי־ודאות באשר למצבה האישי: בעלה נעדר, הפך צמח או מסרב לתת לה גט ואין ביכולתה להשיג חירות אישית. מצב טרגי זה מועצם במדינת ישראל, בשל החיבור בין דת למדינה וההשלכות האזרחיות הנגזרות מהדין הדתי. ואולם, נושא סרבנות הגט רלוונטי לא רק לעולם הדתי אלא גם לסוגיות רחבות יותר של אי־שוויון מגדרי, ושל יחסי כוחות.

עבודות האמנות חושפות טפח מתחושת העוול המתרחש בשם ההלכה והחוק, ומעוררות את הצופה להרהר אחר הדרכים שבהן אפשר לפעול ליצירת חברה שוויונית וצודקת יותר ולחובתנו שלא להסיט את המבט.

התערוכה ביוזמת ארגון מבוי סתום בשיתוף 'סטודיו משלך' וארגון ׳קולך׳
אוצרת התערוכה: נורית יעקבס ינון
מפיקת התערוכה: תמי גרוס, מנהלת פיתוח ואסטרטגיה מבוי סתום
אורית להב, מנכ"לית "מבוי סתום": "התערוכה נותנת קול לנשים שאיבדו את קולן בבתי הדין הדתיים ובמערכת הזוגית אליה הן נקלעו ובה נכלאו. אומנות היא דרך הביטוי הכי גבוהה ועמוקה והיא כלי חשוב בהעלאת המודעות לתופעת סרבנות הגט והעגינות.
עגינות אינה גזירת גורל ואילו ברבנות היו נרתמים לפתרונה, היא לא הייתה קיימת.

אולם למרבה הצער ברבנות לא רואים לנכון להשתמש בכלים הללו ונשים רבות משלמות על כך מחיר כבד מנשוא. רק לחץ ציבורי על הרבנות יביא את הרבנים לקדם את הפתרונות הללו וזו הסיבה שיזמנו את התערוכה 'נשואות לעתיד. מגוון הקולות העולים מתוך העבודות מתאחדים לכדי זעקה קורעת לב שאי אפשר להישאר אדישים לה. אני מקווה שהתערוכה תעורר שיח ומודעות לעוול הנורא אותו חוות נשים מדי יום במדינת ישראל ותקדם אותנו לקראת פתרון עבור כל אישה המעוניינת להתגרש.

ההירתמות של האמניות, של האוצרת נורית יעקבס-ינון ושל ציפי מזרחי מנכ"לית "סטודיו משלך" מרגשת מאד ומצביעה על האכפתיות שיש בקרב נשים לתופעה הקשה הזו.

לדברי תמי גרוס, עו"ס ראשית מבוי סתום: "המפגשים בין האמניות לנשים מסורבות הגט בתהליך היצירה היו מרגשים ועוצמתיים. הם נתנו לכל אישה במה וקול ואף תוקף לסיפור שלה. כל אמנית התחברה לסיפור דרך אפיזודות שבהן משהו הדהד לחייה שלה: חוסר צדק, עוול, אי שוויון.

חיבור זה הביא לכך שכל מפגש הסתיים בתחושה אחווה, הזדהות וסולידרית נשית. אנחנו מעריכות את העובדה שניתנה לנו ההזדמנות לקיים את התערוכה בשיתוף פעולה עם אמניות מהשורה הראשונה ומוקירות להן תודה על כך."

באדיבות: ענבל מנדס פלור

האנרכיה ממשיכה: שני עצורים בחשד לחסימת הכניסה לבניין משרדים הבוקר

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן