חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פלדת אל חלד- תכונות ושימושים

פלדת אל חלד- תכונות ושימושים

פלדת אל חלד (נירוסטה) היא חומר רב-תכליתי שניתן לעשות בו שימושים שונים, כמו למשל, הכנת כלי בישול, כלי עבודה, מסגרות של חלונות ועוד. על מנת להפיק מהנירוסטה את התוצרים המבוקשים, יש צורך לעבד אותה באמצעות מכונות מקצועיות. במאמר זה, נבחן את המאפיינים השונים של פלדת אל חלד ונסקור את השימושים השונים בה.

מהי פלדת אל חלד (נירוסטה)?

פלדת אל חלד, או בשמה המוכר יותר, נירוסטה, היא סוג של מתכת שאינה מחלידה. פלדה זו קיבלה את שמה בעקבות העובדה שהיא חסינה מפני חלודה וקורוזיה, הרבה יותר מסוגים אחרים של מתכות. הסיבה שלפלדת אל חלד לא יכולים לחדור נחות ונוזלים, היא שהיא מצופה בשכבת פסיבציה של תלת תחמוצת הכרום. שכבה זו, היא דקה ויוצרת מעין ברק מיוחד על גבי המתכת, והיא זו שמגינה על הפלדה מפני חדירת נוזלים. פלדת אל חלד היא כה חזקה ועמידה שתכנותיה אלה, מאפשרות שימוש בה לצורך מגוון צרכים. הטמפרטורה בה מתכת זו מגיעה לנקודת התכה היא בעת הגעה ליותר מ1300 מעלות! מדובר בעוצמה יוצאת דופן, בהשוואה לסוגי מתכת רבים אחרים.

מתי גילו הנירוסטה לראשונה?

פלדת אל חלד היא סגסוגת של ברזל, כרום ומתכות אחרות שהתגלתה לראשונה בתחילת שנות ה-1900. גילוי מתכת זו, היווה נקודת מפנה במהפכה התעשייתית, שכן היא יצרה חומר עמיד בפני קורוזיה שהפך חיוני במהרה במגוון רחב של יישומים. כיום משתמשים בפלדת אל חלד בכל דבר, החל ממכשירים כירורגיים ועד למכשירי מטבח, והרבגוניות שלה הפכה אותה לאחד החומרים החשובים והשימושיים ביותר בעידן המודרני. בעוד שמקורותיה המדויקים אינם בדיוק ידועים, אין ספק שמתכת זו, שינתה את העולם באופן מוחלט.

מה השימושים של הנירוסטה?

פלדת אל חלד היא מתכת מבוקשת במיוחד, בשל תכונותיה יוצאות הדופן. קשה להכתים אותה, לשרוט אותה או לשבור ולעקם. בנוסף, ניתן למחזר אותה ולעשות בה שימוש חוזר, שוב ושוב. על אף יתרנותיה הרבים, עלותה של פלדת אל חלד אינה גבוהה באופן יחסי. ניתן להכין באמצעות פלדת אל חלד כלי בישול שונים, כמו סירים, מחבתות, סכו"ם ואף כיורים! בנוסף, ממתכת זו, מכינים כלי עבודה שונים, מכשור רפואי, מכשיטי חשמל, מעקות, מטבעות וכן, משתמשים בפלדה לפיסול דברי אומנות.

איך מעבדים נירוסטה לכדי מוצרים שונים?

פלדת אל חלד כאמור, היא חומר איתן בצורה יוצאת דופן. היותו כה עמיד וחזק מהווה בהחלט יתרון שכן המוצרים שעשויים מפלדה זו הם עמידים ביותר מפני נזקים שונים. אך בשל תכונותיה, העיבוד שלה קשה בצורה יוצאת דופן. העבודה עם מתכת זו מתבצעת באמצעות עיבוד שבבי. בתהליך זה, מסירים עודפי חומר מתוך גוש חומר גדול, ומייצרים את הצורות המבוקשות. עיבוד שבבי מתבצע באמצעות מכונות מיוחדות, כמו מחרטות, כרסומות, מקדחות מיוחדות ועוד. תהליך זה מצריך ידע רב ושימוש במכונות איכותיות, שכן עבודה לא נכונה עם פלדת אל חלד יכולה להרוס את המכונות לעיבוד שבבי.

באילו מקרים הנירוסטה יכולה בכל זאת להחליד?

פלדת אל חלד היא סגסוגת המורכבת ממספר מתכות שונות. מכיוון שהיא מכילה גם ברזל, סגסוגת זו עלולה להחליד כאשר בעת חשיפה ללחות ולחמצן לאורך זמן רב. עם זאת, הנוכחות של מתכות אחרות בסגסוגת, כגון כרום למשל, מסייעת במניעת חלודה באמצעות יצירה של מעין שכבת הגנה על פני המתכת. שכבה זו, מונעת מחמצן וממים לבוא במגע עם הברזל, מה שמאט את תהליך ההחלדה. עם זאת, המתכת הזו עדיין יכולה להחליד בתנאים מסוימים. החשיפה למים מלוחים או לכימיקלים. מסוימים, יכולים לגרום לחלודה להתפשט במהירות ולגרום לנזק משמעותי למתעת.  כתוצאה מכך, חשוב לנקות פלדת אל חלד באופן קבוע כדי לוודא שהיא נשארת במצב תקין.

 

צילום: freepik

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן