חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שחיקת סחוס בברך: תסמינים אבחנה וטיפול

שחיקת סחוס בברך: תסמינים אבחנה וטיפול

אנחנו לאורך השנים שוחקים את הגוף, זו האמת המרה. הברכיים שלנו, ממלאות תפקיד חשוב מאוד בגוף. הן מאפשרות לנו לשבת, לקום וללכת לאן שאנחנו רוצים. הבירכיים, הן המפרק שתפקידו לספוג זעזועים, במהלך ריצה ולשמור עלינו, כאשר אנחנו קופצים ממקום גבוה. אם בעקבות תאונה או כתוצאה מהגיל, אנחנו עלולים לראות תופעות של שחיקת סחוס הברך. איך תדעו לזהות את המקרה, למה זה קורה? מה התפקיד של הסחוס ומתי צריך לבצע ניתוח כדי לשפר את מצבו של המטופל? על הכל נדבר כעת.

מה מוביל לתופעה ?

נתחיל בהסבר קצר על התפקיד של הסחוס. מפרק הברך הוא המקום, בו נפגשות שתי עצמות. הראשונה היא של השוק והשניה, היוצרת מהירך. שוב, על מנת שנהיה מסוגלים לקפוץ, ללכת, לרקוד ולשבת, אנחנו צריכים את הברך שלנו, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לכופף אותה או ליישר אותה כאוות נפשנו. שערו לעצמכם, מה יקרה אם נחבר שתי עצמו אחת אל השניה לנקודה משיקה ונזיז אותן, אחת כנגד השניה כל הזמן. נקודת החיכוך תוביל לשחיקה בסופו של דבר ולדלקת בעצמות. הגוף פיתח ריקמה מיוחדת, בדיוק כדי לעטוף את נקודת החיבור הזו. אנחנו מדברים על הסחוס. לאורך השנים, בגלל התזוזה של העצמות ובעקבות פעילויות כאלו ואחרות, אפשר לראות איך הסחוס הולך ונשחק. ככל שזה מאבד מנפחו ולא ממלא את יעודו כנדרש, כך, אנחנו נראה אצל המטופלים הסובלים מהבעיה, סימפטומים שונים. בין היתר, תחושה של כאב עז, קושי בקיום פעילויות שונות וכן הלאה.

מי נמצאים בקבוצת סיכון לסבול משחיקה של הסחוס

בגדול אנחנו מדברים על שתי קבוצות גדולות של אלו העלולים לסבול מהתופעה:

הקבוצה הראשונה, ספורטאים: מטבע הדברים, מי שמקיימים אורך חיים ספורטיבי בעצימות גבוהה, עלולים להוביל לשחיקה של הסחוס. משום שהוא צריך לבלום את הזעזועים השונים כתוצאה מהריצה, ההליכה או הקפיצה, אם לא נותנים לו זמן לנוח, אנחנו נראה שחיקה של הסחוס.

קבוצה שניה, אנשים מבוגרים: כמו שאמרנו, לאורך השנים הגוף נשחק ואין לנו כל כך מה לעשות בקשר לזה. מה שכן אפשר להגיד הוא שברגע בו אנחנו רואים שיש הדרדרות במצב ומתגלות תחושות כאב, כדי שנוכל להתמודד עם התופעה היטב, כדאי ליצור קשר עם גורם טיפולי.

לא כדאי להמתין לקבלת מענה מקצועי

שחיקת סחוס בברך ניתנת לטיפול במספר דרכים אך אי אפשר להתחיל בלי המטופל. זה נשמע טריוויאלי אבל אנחנו מציינים זאת, כי לא פעם אנחנו רואים מטופלים המסרבים לקבל טיפול. גם אם הם לא מרגישים טוב ואנחנו רואים הדרדרות במצב, יש מי שמעדיפים להימנע מקבלת סיוע וזה ממש חבל. אם אתם רוצים למנוע טיפול מורכב בהרבה ובעיקר, לשמור על עצמכם, חשוב לתת את הדעת על כך מבעוד מועד.

אילו דרכי טיפול אפשריות קיימות

בתחילה, ננסה לאזן את המצב בעזרת טיפול תרופתי. קודם כל בשביל לטפל בדלקת המפרקים ובהמשך, גם כדי לצמצם את תחושת הכאב. לא פעם, נשלב את תהליך הטיפול עם התאמה של פעילות ספורטיבית בהתייחס לצרכיו של המטופל. כך שהברך אכן תנוע, אבל בצורה מבוקרת. יש מקרים בהם לא תהיה לנו ברירה אלא לבצע ניתוח. ניתוח החלפת ברך, זה אומר, להכניס חומר סינטטי, לא מסוכן לגוף האדם, כדי להצליח ולהחזיר את הברך לפעילות תקינה. כמובן, נעשה הכל כדי להימנע מטיפול פולשני, אך לעיתים, מדובר על קרש ההצלה האחרון וטוב שיש לנו אותו.

לפנות לאנשי המקצוע המתאימים

ד"ר רמי כרדוש הוא אורתופד מומחה המשמש בתור סגן המחלקה האורתופדית בבית החולים שמיר. לפנות לבעל המקצוע הנכון זה לשמור על הבריאות שלכם. אל תהססו, פנו לקבלת טיפול כבר היום.

צילום: PIXABAY

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן