חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שירותי ענן – להזניק את העסק קדימה

קרדיט תמונה: envato

בכדי לצרוך חשמל עבור העסק שלנו, אנו צריכים פשוט לרכוש גנרטור או להקים תחנת כוח קטנה או לקנות פאנלים סולאריים ו.. רגע, רגע. חייבת להיות דרך פשוטה יותר לעשות זאת, לא? בוודאי. ולא במקרה, מורכבות העניין הביאה לכך שרובנו צורכים חשמל כשרות מרוחק. דרך שקע החשמל בקיר. בעולם המחשוב, הגישה הבסיסית הייתה להתקין ציוד מקומי והיא עדיין גישה חשובה מאוד. עם זאת, לצידה התפתח ה"טריק" השימושי מאוד, של צריכת שירותי מחשוב מרוחקים, בדומה לצריכת חשמל רגילה. מעבר להיבט הפישוט, כיצד "שירותי ענן" כאלה עשויים לתרום לעסק שלכם? האם  הדבר משתלב עם המחשוב הרגיל? ולמה בעצם זה מכונה "שירותי ענן"?

מאחורי הקלעים של שירותי הענן

השרות שמספקת חברת החשמל (ייצור והפצת החשמל) ממוקם פיזית הרחק מאיתנו ולמעשה "שקוף" עבורנו. למשל, היכן ממוקמת תחנת הכוח? אין צורך שנדע. באופן דומה, שירותי ענן נצרכים דרך האינטרנט, אבל מהיכן בדיוק, פחות חשוב. למעשה, פעמים רבות, ספקי השירותים משתמשים בחוות שרתים שונות במקביל. את השרות נוכל לקבל מהם בהתאם לנסיבות, משרתים שונים בכל פעם. זה עשוי להיות שרת בחוות השרתים שקרובה אלינו ביותר מבחינה גיאוגרפית. זו עשויה גם להיות חוות שרתים מרוחקת מאוד, אבל משרת שפנוי במיוחד לעבודה. מבחינת העסק כלקוח של שירות ענן, הוא שילם עבור זמינות מסוימת של השרות (מוגדרת בהסכם רמת שרות – SLA) וזה מה שהוא אמור לקבל. מה שמתרחש מאחורי הקלעים, אי שם "בענן", לא צריך לשנות מבחינתו.

כיצד שירותי ענן מסייעים להזניק את העסק קדימה

מה הרעיון הבסיסי של שירותי ענן? במקום להקים תשתית פנימית בעסק עבור שרות מחשוב מסוים, תוכל לשכור אותו, בעלות חודשית נמוכה. ניקח למשל מערכת ERP, שהיא מערכת חשובה ובולטת מאוד בניהול עסקים. מדובר לרוב במערכת מחשוב "כבדה" יחסית, אשר דורשת לא מעט חומרה וגם תוכנת ERP יקרה ומורכבת. את כל זה יש לרכוש, להתקין בעסק, לתחזק, בהמשך לעדכן באופן קבוע, להחליף חומרה שהתיישנה וכדומה. הדבר דורש לא מעט משאבים מבחינת תקציב, כוח אדם וזמן. אם במקום זאת משתמשים ב-ERP כשירות ענן, התועלות עשויות להיות:

  • חסכון ניכר במשאבים – מעבר מהוצאות הוניות על ERP (CapEx – Capital Expenditure) להוצאות תפעוליות (OpEx – Operating Expense). כלומר, במקום רכישות התחלתיות בסכום גדול ורק אז להתחיל להפיק מכך רווחים, מתחילים לעבוד עם המערכת די מהר, תוך תשלום חודשי קטן יחסית.
  • התמקדות בליבה העסקית – במקום להוציא כסף רב על רכישה, תוכלו להקדיש אותו לדברים שהם יותר בליבה העסקית שלכם, יוזמות עסקיות חדשות וכדומה.
  • גמישות – שירותי ענן ניתנים להפעלה מהר יותר משירותי מחשוב בתוך העסק. ישנה גמישות רבה גם בשינוי אופן העבודה איתם ובמעבר מספק לספק.
  • שיפור השרידות – שיפור ההמשכיות העסקית והשרידות במקרי חירום.
  • שיפור המחשוב – מערכות מחשוב יקרות שאולי לא הייתם מרשים לעצמכם לרכוש, קל יותר לצרוך בשכירות (כשרות ענן). ניהול המערכות מאחורי הקלעים גם הוא עשוי להיות באיכות מרבית, במידה וספק שרות הענן איכותי.

האם ומה כדאי "להעביר לענן"?

האם כדאי לעסקים "לעבור לענן"? ראשית, נציין שלא ניתן "לעבור לענן" באופן מלא. בכדי להתחבר לשירותים כאלה, חייבים ציוד בסיסי של מחשוב ותקשורת – מחשבים, מקלדות, עכברים, צגים וכדומה. עם זאת, ניתן להעביר לשם חלק מהפעילות והדברים בנויים באופן כזה, שהמחשב הפנימי והחיצוני יוכלו להשתלב היטב. היכן שישנם סיבוכים טכניים (ויש, במוקדם או במאוחר), כבר קיימים פתרונות שונים מן המוכן. כמובן, כל עסק יתעמק ויחליט בהתאם לנסיבותיו המיוחדות, מה כדאי לו להעביר לענן ומה להשאיר במסגרת המחשוב הפנימי.

שירותי ענן בישראל

בכל הנוגע לשירותי ענן, מדינת ישראל בהחלט לא נשארה מאחור. עובדה לא מפתיעה, עבור מדינה שמתוארת כ"אומת הסטארטאפ". אפילו עסקים קטנים ומקומיים כמו למשל המרפאה הטבעית של נתי דוידי משתמשים בשירותים אלה בהיקף נרחב ויש גם לא מעט ספקים מקומיים איכותיים של שירותי ענן שונים.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן