חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגיע הזמן שהעסק שלכם יגדל: איך עוברים מעוסק פטור לעוסק מורשה?

רבים פותחים את העסק כעוסק פטור ומייחלים לרגע שבו הם ירוויחו כמו עוסק מורשה. עם זאת, רבים גם חוששים מאותו רגע, כיוון שיש לא מעט צעדים שנדרשים לבצע בצורה מדויקת, ובייחוד לכל הקשור בדרישות מס הכנסה.

אם כן, מתי משנים סטטוס מעוסק פטור למורשה ובעיקר כיצד נדרש להתנהל? ובכן בהנחה ושמים לב שסך ההכנסות עומדות לעבור את הסכום של 102,292 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2022) יש צורך לשנות סטטוס, ולעבור מעוסק פטור למורשה. כיצד? הכנו עבורכם מדריך מפורט לצד מספר דגשים חשובים.

נמצאים במעקב צמוד ופונים למשרדי מע"מ: כדי לעבור מעוסק פטור למורשה יש מספר פעולות בסיסיות שנדרשים לבצע. ראשית צריך לגשת למשרדי מע"מ ולבקש למלא טפסים שנוגעים לפתיחת תיק עוסק מורשה (טופס 821 שאותו מומלץ למלא בבית לאחר שמורידים אותו דרך האתר), אך זאת כאמור רק אם שמים לב שעומדים להרוויח מעל 102,292. אם אתם מתלבטים, התייעצו עם רואה החשבון שלכם. פה נעצור להבהיר שאכן חשוב להיות עם היד על הדופק, אחרת תידרשו לשלם מע"מ מבלי שעצרתם לדרוש זאת מהלקוחות.

צילום: pixabay

אם אתם מבינים שאתם עומדים לשנות סטטוס, גשו למשרדי מע"מ ותמלאו טופס "פתיחת תיק עוסק מורשה", וזאת לצד אסמכתא על קיום חשבון, ת"ז והעתק חוזה שכירות, אם רלוונטי. כמו כן, יש להיערך לכך שתידרשו להוכיח שסך ההכנסות אכן צמחו בצורה משמעותית, או לחלופין שאופי העיסוק השתנה בצורה ניכרת. ולכן, מוטב להגיע מצוידים עם מגוון תיעודים רלוונטיים, כגון דו"ח רווח והפסד ופירוט הכנסות.

מיהו עוסק מורשה ולמה הוא נדרש? אם אתם חושבים להפוך לעוסק מורשה, חשוב שתבינו קודם את התמונה הכוללת בנושא. עוסק מורשה הוא עסק שמרוויח מעל 102,292 ש"ח בשנה, או שהוא מראש עוסק בתחום שאינו מאפשר להיות עוסק פטור.

כמו כן, עוסק מורשה נדרש לגבות מע"מ (17%) ואת הסכום הזה להעביר ישירות לרשות המיסים. מה מעבר? עוסק מורשה רשאי לקזז את המע"מ ששולם באופן שוטף עבור סך ההוצאות העסקיות. במקביל, יש חובת דיווח על סך מחזור העסקאות למע"מ, ההתנהלות מול רשויות המיסים יותר תובענית ועל עוסק מורשה מוטל מס הכנסה (בהתאם למדרגות מס מוגדרות מראש).

חושבים להתחיל ישירות מסטטוס של עוסק מורשה? חשוב לדעת שיש עיסוקים שבהם אין ברירה ומראש נדרשים להירשם כעוסק מורשה. במקביל, יש עיסוקים שעבורם נתונה זכות הבחירה. נדרש להירשם מראש כעוסק מורשה כאשר מדובר בבעלי מקצועות חופשיים, כגון מעצבים, אדריכלים, פסיכולוגים וכדומה.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שאם אכן מקבלים החלטה להירשם כעוסק מורשה לא יתאפשר לשנות סטטוס במשך כשנתיים, כך שרצוי לקבל החלטה מושכלת. במקביל, ראוי לדעת שאם במשך השנה הראשונה סך ההכנסות נמוכות מ-102,292, המנהל מחזיק בסמכות לשנות סטטוס לעוסק כפטור.

מעבר לבירוקרטיה – פעולות משלימות: לאחר שפתחתם תיק כעוסק מורשה יש להיערך לתפקוד מעט שונה, וזה אומר שעליכם לבצע מספר צעדים בסיסיים: עליכם להפיק חשבוניות מס, להוסיף מע"מ לחשבוניות ולעדכן את סך הלקוחות שבעקבות תוספת מע"מ התשלום עומד להשתנות (בעיקר רלוונטי אם עובדים מול לקוחות פרטיים שאינם עסקים שבעצמם מקבלים החזרי מע"מ).

מעבר לכך, יש להתחיל לעקוב באופן מסודר אחד חשבוניות מס עבור סך ההוצאות, כך שאם הייתם רגילים לאסוף רק קבלות יש לשנות התנהלות, ופה תגלו מחדש עד כמה התנהלות מקוונת מסייעת ומפשטת את סך התהליך. אין לשכוח לעדכן את גובה המקדמות שמשולמות לביטוח לאומי, כאשר לשם כך בהחלט רצוי להתייעץ עם רו"ח. דרך צלחה!

שוכרים רכב ומטיילים לאורכה ולרוחבה של הארץ: והפעם שוכרים רכב בירושלים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן