חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוכנית ארצית לאגירת אנרגיה תסייע בהטענת רכבים חשמליים

התוכנית להקמת מתקנים לאגירת אנרגיה ברחבי ישראל תאפשר לאגור חשמל למגוון שימושים ותאפשר גם את הרחבת הרשת של עמדות טעינה לרכב חשמלי

אביבה טנא

בעבר, הפסקות חשמל אפיינו את עונת החורף – אך כיום, הן מתרחשות לעתים קרובות דווקא בקיץ. כשבכל רחבי הארץ המזגנים פועלים בכל העוצמה, הביקוש לחשמל שובר שיאים שוב ושוב, ועולה החשש כי בשלב כלשהו לא ניתן יהיה לעמוד בביקוש והפסקות החשמל בשיא החום רק יתרחבו.

תוכנית מתאר ארצית שמקדם בימים אלה משרד האנרגיה יכולה לספק מענה לבעיה הזו וגם לסוגיות אחרות. התוכנית כוללת פריסה של מתקני אגירת אנרגיה שיורידו עומס מרשת החשמל הארצית וישמשו למגוון צרכים, ובהם הרחבת תשתיות עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי . הרחבה זו צפויה לתדלק את הפופולריות הגוברת של כלי רכב חשמליים, שכן היא תציע עולם חדש של אפשרויות לטעינת כלי הרכב באופן בטוח ומהיר, כמעט בכל נקודה על המפה.

על אגירת אנרגיה

אגירת אנרגיה היא תהליך בו אנו אוגרים אנרגיה ממקורות שונים – למשל, מקורות אנרגיה מתחדשים ובהם אנרגיית שמש ואנרגיית רוח, אך גם ממקורות מסורתיים יותר. באנרגיה הנאגרת, ניתן להשתמש בהמשך לצרכים שונים, וכך אין צורך להסתמך רק על החשמל שמייצרת רשת החשמל, והיקפו מוגבל.

חשוב לדעת כי כיום, רוב החשמל שאנו צורכים מגיע מרשת החשמל הארצית – ומיוצר בידי הטורבינות של חברות החשמל. בשעות שיא הביקוש הטורבינות עובדות במלוא הכוח, אך בשעות השפל היקף הפעילות יורד מאוד, שכן הן מייצרות רק את החשמל הדרוש באותו זמן.

שימוש באנרגיה אגורה יכול לסייע בוויסות הביקוש לחשמל, שמשתנה דרמטית בין שעות השיא והשפל, וגם להוזיל את עלות החשמל. זאת, מאחר שניתן יהיה להמשיך להפיק אנרגיה בהיקף גבוה גם בשעות שבהן הביקוש בשפל, ולשמור אותה עבור שימוש מאוחר יותר.

מה כוללת התוכנית הארצית לאגירת אנרגיה?

התוכנית, שמנהל התכנון המליץ על אישורה בפני המועצה הארצית, כוללת הסדרה של הליכי התכנון בתחום אגירת האנרגיה, וכן הקמה של מתקני אגירה בהספקים מגוונים – ובמיקומים שונים ברחבי הארץ.

התוכנית כוללת הוראות באשר למיקומי המתקנים – ומאפשרת הקמתם בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים (המפיקים אנרגיה מאור השמש), אך גם בתחנות דלק ואפילו בבתי מגורים. זאת, במטרה לווסת את צריכת החשמל באזורי הביקוש. הודות לעקרונות שקובעת התוכנית, ניתן יהיה להוציא היתרים למגוון של מתקני אגירה, בסדרי גודל שונים – ממתקנים זעירים ועד מתקנים גדולים ואף גדולים מאוד.

יתרונות התוכנית הארצית לאגירת אנרגיה

ראשית, אגירת האנרגיה בהיקפים גדולים, והיכולת להשתמש בו על מנת לספק ביקושים גבוהים – עתידה לחסוך בנייה של תחנות כוח חדשות וכן בהפעלתן של התחנות הקיימות. כך יצומצם זיהום האוויר שנובע מייצור החשמל, כמו גם הפגיעה בסביבה ובנופים.

שנית, רשת מאגרי האנרגיה תאפשר את שיפור האמינות של אספקת החשמל וייצוב התפקוד של רשת החשמל הארצית – כדי לצמצם ככל האפשר את היקפן של הפסקות החשמל, ולתת מענה גם בזמנים של ביקושים גבוהים לחשמל.

בשורה מיוחדת מביאה התוכנית לבעלי רכב חשמלי, וכן למי ששוקלים רכישה של רכב כזה. זאת, מאחר שעד עכשיו, מתקני טעינה לרכב חשמלי יצרו עומס נוסף על רשת החשמל הארצית העמוסה ממילא, מה שהתבטא גם במחירי החשמל.

מתקני אגירה שימוקמו בתחנות דלק, במקומות ציבוריים אחרים ואף בבתים פרטיים ומשותפים, יאפשרו לפרוש תשתית טעינה שאינה מעמיסה על הרשת, בהיקפים גדולים יותר מבעבר. הפרישה הרחבה הזו תאפשר גמישות רבה לבעלי רכב חשמלי, שיוכלו כעת ליהנות ממיקומים רבים בהם יוכלו לטעון את רכבם בקלות ובנגישות רבה יותר – וייתכן שגם במחירים נמוכים יותר.

לסיכום

התוכנית הארצית לאגירת אנרגיה היא חדשות משמחות עבור כלל צרכני החשמל בישראל, שייהנו משירות אמין ורציף יותר ואולי גם מירידת מחירים, וכן עבור בעלי רכב חשמלי – שיוכלו כעת לטעון את מכוניתם במבחר מיקומים גדול יותר מאשר בעבר.

קרדיט:  Shutterstock

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן