חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך נקבעים גובה דמי המזונות לילדים ועל מה חשוב להקפיד כשמחליטים להתגרש?

שאטרסטוק

כשזוג הורים בוחר להתגרש, נדרש איזון עדין ומדויק בין הרצון לבנות חיים חדשים עם מקסימום משאבים, כולל כספיים, לבין האחריות לדאוג לכלכלת הילדים. בלא מעט מקרים נוצר קונפליקט בין ההורים בנוגע לחלוקת אחריות זו – עו"ד משה שעל, מומחה מנוסה לדיני משפחה, מסביר כיצד להתנהל באופן מושכל על-מנת להימנע גם מפגיעה בילדים וגם מפגיעה כלכלית

שאטרסטוק

מהי ההמלצה החשובה ביותר לכל מי ששוקל או שוקלת להתגרש?

הדבר החשוב ביותר הוא להבין שגירושין הם הליך משפטי. גם אם שני ההורים נפרדים ברוח טובה ועל פניו שוררת ביניהם הסכמה לגבי כל הסוגיות שעומדות על הפרק, ובוודאי במקרים שבהם יש חילוקי דעות לגבי נושאים מהותיים – כל טעות בתחילת הדרך עלולה להציב את האדם בעמדת נחיתות. לגבי מזונות לילדים, אם אין הסכמה בין הצדדים, בשלב ראשון נקבעים מזונות זמניים. עד להגעה לפסק הדין שבו ייקבע הסכום הקבוע עשויים לחלוף חודשים רבים, כך  שלהחלטה לדמי מזונות זמניים יש השפעה ניכרת. בנוסף חשוב להדגיש כי גם הסכם גירושין שמנוסח באופן רשלני עלול לאפשר לצד השני לתבוע מזונות גבוהים יותר ו/או ההפך, ובית המשפט עשוי להיענות לדרישה – ולכן התנהלות ללא ליווי משפטי צמוד חושפת כל אדם שמתגרש לסיכונים כלכליים משמעותיים.

האם זמני השהות משפיעים על גובה המזונות לילדים?

כשמדובר על ילדים מגיל 6 ומעלה, זמני השהות הם אחד הפרמטרים המשפיעים על גובה דמי המזונות. כדאי לדעת שמציאות חדשה זו היא תוצאה של אחת הפסיקות המפורסמות והמהפכניות של בית המשפט העליון. הפסיקה, בתיק שנקרא בע"מ 919/15, משנת 2017, מביאה לידי ביטוי תמורות חברתיות שאי אפשר להתעלם מהם, ובפרט השאיפה לשוויוניות בין גברים לבין נשים, ומכאן גם בין אבות לאמהות. על-מנת לעזור למי ששוקל להתגרש ומבקש להיערך למצב החדש, החלטתי לכלול באתר שלי מחשבון לחישוב דמי מזונות לילדים מעל גיל 6.

האם הורה חייב לשלם מזונות לילדיו גם אם הם מסרבים להיות איתו בקשר?

ברוב המקרים התשובה היא חיובית. ילד אשר מתנכר לאביו ולא מוכן להתנהל בהתאם להסדרי הראייה שנקבעו אמנם מוגדר כ"בן מורד", אבל גם כך לערכאות המשפטיות מחויבות לדאוג לרווחתו של הקטין, ובפרט למנוע הגעה למצב של חוסר לקטין ועוני חמור ואף חרפת רעב. במקרים מסוימים יפסוק בית המשפט על הפחתת מזונות, אולם בכל מקרה ישאיר סכום מינימלי. בית דין רבני לעומת זאת, עשוי במצבים קיצוניים להחליט גם על הפסקת מזונות.

עד כמה משפיעות הכנסות האם על קביעת המזונות לילדים?

הפרמטרים העיקריים לחישוב מזונות ילדים מעל לגיל 6 הם עלות הגידול שלהם בהתאם לרמת החיים אליה הורגלו, גובה ההכנסה הפנויה של הורה א', גובה ההכנסה הפנויה של הורה ב' וכאמור זמני השהות. לגבי הילדים הקטנים יותר, הערכאות השיפוטיות מבחינות בין צרכים הכרחיים לבין צרכים מדין צדקה. את אלה הראשונים מממן בהתאם למשפט העברי רק האב, ואילו לגבי מזונות ממין צדקה כן ישנה השפעה להכנסת האם, וליתר דיוק ליחס בינה לבין ההכנסה הפנויה של האב.

האם ניתן לשנות הסכם גירושין חתום לאור הפסיקה הנ"ל של בית המשפט העליון?

באופן עקרוני לא קל לשנות הסכם גירושין. יחד עם זאת ניתן להגיש בקשה להגדלת או הקטנת גובה המזונות לילדים במקרים שבהם חל שינוי נסיבות מהותי, או כזה שלא ניתן היה לצפותו מראש בעת חתימת ההסכם. חשוב להדגיש שלא כל שינוי, גם אם לכאורה הוא מהותי, מוביל את בית המשפט לקבל את הבקשה. כך למשל גם אם אחד ההורים נישא מחדש, לאדם אמיד במיוחד, ולכאורה מצבו הכלכלי משתפר במידה ניכרת – בית המשפט רשאי לשנות את גובה המזונות ורשאי גם להשאירם כפי שהם. ייצוג משפטי מקצועי הוא מפתח קריטי לקבלת התשובה הרצויה.

לאתר של משרד עורך דין משה שעל לחצו כאן

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן