Search
Close this search box.

הסתגלות לבית חדש – איך אתם והילדים תעברו את זה כמו שצריך?

קרדיט תמונה: envato

מעבר דירה הוא עניין מרגש לכל הדעות. לרוב, מדובר בשדרוג באלמנטים רבים. בית מרווח יותר, אזור יוקרתי יותר ואולי סתם יותר קרוב למשפחה ולחברים. אבל בחיים, גם דברים טובים טומנים בחובם אתגרים לא מבוטלים. בשורות הבאות נדבר על אחד האתגרים הנפוצים והסבוכים במעבר דירה, בעיקר עבור ילדות וילדים: הסתגלות לבית חדש.

כלל בסיס של הסתגלות למקום חדש: לכבד את התחושות של הילדים

הסתגלות למקום חדש, בפרט במעבר דירה, נראית ומרגישה אחרת לגמרי אצל אנשים שונים, לרבות ילדים. כדי להקל על התהליך, יש, בראש ובראשונה, להתייחס אליו בכבוד הראוי. משפטים כמו "מה אתה לוקח את זה קשה?", "למה אתה עצוב? זה בית גדול יותר!" ממש לא יאיצו את התהליך או יהפכו אותו לנכון יותר. גם אם אתם לא חווים תחושות שליליות כגון חשש ופחד וכל מה שמעניין אתכם כרגע זה רק איך למצוא חברת הובלות בירושלים , חובה עליכם לכבד את אלו שכן חשים אותם. אז במקום לתהות על עצם התהליך של הסתגלות לבית חדש, הבהירו לילדכם בחיבוק ומילים: "אנחנו מבינים שאתה קצת פוחד. זה טבעי, ואנחנו נהיה כאן תמיד כדי לעזור לך, ואני מאמין/ה שזה יעבור במהרה".

שלב ראשון של תהליך הסתגלות ילדים לבית חדש – להיפרד כמו שצריך מהבית הישן

השלב הראשון של תהליך הסתגלות ילדים לבית חדש חייב להכיל את מה שמכונה באנגלית CLOSURE (סגירת מעגל, בתרגום חופשי). פרידה מהבית הישן, אפוא, היא חלק בלתי נפרד מהקבלה של הבית החדש. בפרידה שכזאת חשוב לשמור על מספר עקרונות מרכזיים:

  • קחו את הזמן – הימנעו מלבצע את תהליך הפרידה בחופזה ימים ספורים לפני המעבר. הקדישו לעניין את הזמן הראוי ועשו זאת שבועיים ומעלה מיום המעבר.
  • פרידה מסודרת – בצעו את הפרידה באופן מסודר, לפי שלבים, חללים בבית, קטגוריות חפצים או כל אלמנט אחר שיכניס סדר לבלגן.
  • דרכים שונות – "התקיפו" את נושא הפרידה מכמה זוויות שונות: כתיבת מכתבי פרידה, הכנת מצגת או סרטונים, "מציאת מקום חדש" לחפצים רלוונטיים וכדומה. זה הוכח כתורם רבות לילדים במהלך הסתגלות לבית חדש.
  • הדגשת המסר "כל סוף הוא התחלה חדשה" – חשוב להדהד את הטוב והתקווה שבפרידה לילדים שלכם. להיזכר ולהזכיר דוגמאות שונות לפרידות בסופן הגיע הטוב.

שלב שני של הסתגלות לבית חדש – להכיר בהדרגה את המקום החדש

הסתגלות לבית חדש יכולה להיעשות באופן שונה, אך חייבת להכיל מספר עקרונות מנחים:

  • הכנה מוקדמת – זהו שלב חשוב מאוד בכל תהליך הסתגלות לבית חדש. בקרו עם הילדים בשכונה, בבניין ובדירה החדשים פעמיים שלוש לפחות לפני יום המעבר. דברו על הצפוי ביום עצמו ובתקופה הראשונה לאחריו. ניתן אפילו להכין מצגת, סרטון או סיפור חברתי על הצפוי.
  • אנשים זה הכול – פעמים רבות, החשש הגדול של הילד טמון בפן האנושי. בשכנים החדשים, בחברים. לכן, נסו לערוך היכרות עוד לפני יום המעבר. ניתן להכין עוגיות ולעבור בין השכנים, להסביר שאתם עומדים לעבור וכשנתקלים בילד בן גילו, לומר "נשמח לשחק איתך" וכדומה.
  • להפוך את הלא נודע לנודע – הפחד מהלא נודע פוגש ילדים (ומבוגרים) לעתים קרובות. מרופא השיניים ועד למורה החדשה. אם תצליחו להפוך כמה שיותר אלמנטים לברורים יותר, זה בהחלט עשוי להקל על ההסתגלות. בגדול, זכרו שגם האמת המאתגרת עדיפה על ערפול החושים (לדוגמה: ניתן לומר "כן, יכול להיות שבהתחלה לא יהיו לך הרבה חברים כמו שהיה בבית הספר הקודם…").

שלב שלישי של הסתגלות לבית חדש – זה לא נגמר עד שזה לא נגמר

לסיום, חשוב להבין: הסתגלות לבית חדש עשויה להימשך חודשים ארוכים. היו ערניים לסימנים, אל תדחקו בקצב ההסתגלות של הילד ועברו שלב שלב באיטיות והבנה. ואם אתם רוצים להקל על עצמכם את המצב, היעזרו באתר גטמובינג כדי שלפחות כל מה שקשור למעבר עצמו יעבור חלק. דרך האתר תוכלו למצוא חברת הובלות מקצועית ואמינה, כך שתוכלו להתרכז בדבר החשוב באמת: מעבר חלק ונעים עבורכם ועבור ילדכם. בהצלחה!

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן