חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חדש במוזיאון יד ושם: עותק של ספר השמות הוצג במוזיאון

בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים: עותק חדש של המיצב המנומנטלי ״ספר השמות״, שמוצג בביתן 27 באושוויץ, הוצב בחלל קבע מיוחד במוזיאון 'יד ושם׳

הספר החדש חושף את שמותיהם של כ-500,000 נספים שנוספו לספר השמות המקורי באושוויץ שבו חקוקים כ- 4,300,000 שמות; את המיצב, כמו גם את תערוכת הקבע כולה באושוויץ, עיצב סטודיו דה-לנגה, בהובלת פרופ' חנן דה-לנגה, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים ואדריכלית טל דה לנגה; את עיצוב התקשורת החזותית הוביל פרופ' עדי שטרן, כיום נשיא בצלאל ודור שני לשואה; אוצר ראשי ומוביל צוותי ההיגוי והתכנון של התצוגה בביתן 27 באושוויץ בירקנאו הוא אבנר שלו, יו"ר יד ושם לשעבר

ספר השמות הנו תוצאה ייחודית של עבודה קפדנית המנציחה את זכרם של 4,800,000 ילדים, נשים וגברים שפרטיהם נאספו ונחשפו במהלך השנים – באמצעות דפי עד, מסמכים שונים מתקופת השואה ועוד. על עבודת איסוף, קטלוג ושימור השמות אחראי מוזאון יד ושם. המיצב ממחיש ולו במעט את מספר הקורבנות הבלתי נתפס ומציג לצד שמותיהם של הנרצחים את מקום הולדתם, תאריך לידתם ותאריך ומקום הירצחם – באם ידוע.

בחודש ינואר 2023, הוצג המיצב החדש במשך חודש בבנין האו"ם בניו יורק, לרגל יום השואה הבינלאומי.

את עיצובו הייחודי יצר פרופ׳ חנן דה לנגה, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים. פרופ' עדי שטרן, נשיא בצלאל כיום, היה אחראי על העיצוב הטיפוגרפי ואף עיצב את הפונט בו נעשה שימוש בספר. יחד איתו עבדו המעצבים אורי סוכרי ויעל בורשטיין, גם הם מרצים במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.

צילום: יד ושם ודוברות בצלאל

פרופ' חנן דה-לנגה על הספר החדש: "ההנצחה הקולקטיבית מובעת בעזרת ממדיו המונומנטליים של הספר בעוד ההנצחה האישית והפרטית מתאפשרת באמצעות דפדוף וחיפוש אלפבתי של שם יחיד. אפשר להצביע ואף לגעת בשם ולחוש אותו. בסופו של הספר כמה כרכים עם עמודים ריקים המסמלים את השמות שעדיין לא אותרו, תועדו והונצחו וייתכן כי לעולם לא יאותרו.

״ספר השמות החדש הוא עותק עדכני של זה הנמצא בתערוכת הקבע בביתן 27 במוזיאון אושוויץ-בירקנאו בפולין, שם הוא מוצג בתערוכת הקבע של יד ושם -"שואה".

"חשוב לציין שגודלו של הספר נובע גם מגודל הפונט הקריא והברור שנבחר. גובהו של מבנה הספר שני מטרים והיקפו 18 מטרים. הספר מכיל 70 כרכים, כל כרך מכיל כמעט 80,000 קורבנות. הספר מכיל מעל 20,000 עמודים. השמות בספר מודפסים על גבי דפים בגובה 100 ס"מ ורוחב 30 ס"מ״.

הפונט שנבחר עוצב על ידי נשיא בצלאל פרופ' עדי שטרן, מעצב גרפי ודור שני לשואה, נקרא בשם ׳נעם׳.

פרופ׳ שטרן: ״עבורי הייתה זו הזדמנות חד פעמית לקחת חלק פעיל בהנצחת השואה, ובהעברת המסר לדורות הבאים. העובדה ששמותיהם של כל קורבנות השואה הידועים – לרבות שמותיהם של סבתי וסבי – מונצחים ומופיעים בפונט אותו יצרתי במו ידי, ונוכחים במוזיאון באושוויץ, ממש במקום בו רבים מהם נרצחו, הייתה לי משמעותית וחשובה מאין כמותה".

צילום: אמנון חורש

גלה את הפיתוי של קאו לאק: מדריך לאטרקציות הטובות ביותר

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן