חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו הסכם שותפות ?

קרדיט לתמונה Freepik

הסכם שותפות הינו הסכם משפטי שנערך בין שני צדדים או יותר. מטרתם של הסכמים מהסוג הזה היא להגדיר את תנאי השותפות העסקית בין הצדדים. זאת, כאשר במסגרת הסכמי שותפות מפורטים כלל הזכויות, החובות ותחומי האחריות של כל אחד מן השותפים בעסק המשותף, וגם חלוקת הרווחים וההפסדים ביניהם.

באמצעות הסכם שותפות ניתן להגדיר בצורה ברורה ומדויקת את מערכת היחסים העסקית בין שותפים, ולמנוע מקרים של אי הבנות או סכסוכים בין בעלי מניות ושותפים בעתיד. חלק מן הנושאים המוסדרים במסגרת הסכמי שותפות הם: חלוקת תפקידים וסמכויות, דרכי יציאה או פירוק של שותפות , חלוקת רווחים ועוד. בהמשך המאמר נציג בפניכם סיבות שונות שיעזרו לכם להבין מדוע מומלץ גם לכם לערוך הסכם שותפות וכיצד זה עומד לסייע לכם בחייכם העסקיים.

הסדרת זכויות וחובות השותפים

אחד מהיתרונות הרבים של הסכם השותפות הינו שהוא מאפשר להסדיר בצורה ברורה את זכויותיהם וחובותיהם של השותפים בעסק המשותף. במסגרת ההסכם ניתן לפרט מהם האחוזים של כל אחד מן השותפים בעסק, מה תפקידם ומהי מידת המעורבות שלהם, מהן זכויות ההצבעה שלהם ועוד. באופן הזה ניתן למנוע אי-הבנות עתידיות בנוגע לתרומתו ומעמדו של כל שותף. הסכם שותפות ברור מונע סכסוכים בין השותפים ומאפשר ניהול תקין ויעיל של העסק המשותף.

חלוקה של רווחים והפסדים

בעת עריכת הסכם שותפות ניתן לקבוע מראש כיצד יחולקו הרווחים ו/או ההפסדים בין השותפים, בהתאם לאחוזי ההחזקה והתרומה של כל אחד מהם לעסק המשותף. חלוקה ברורה זו מונעת אי-הבנות בנוגע לזכאותו של כל שותף לחלק מהרווחים, ותורמת לשקיפות והוגנות בכל הנוגע לניהול העסקי של השותפות. הסכם שותפות מסדיר מראש גם את חלוקת ההפסדים במקרה הצורך, ובכך שומר על יחסים תקינים בין השותפים.

הגנה משפטית

אנשים רבים אינם מודעים לכך שהסכם שותפות מהווה מסמך משפטי מחייב, המעניק לשותפים הגנה במקרה של סכסוך או אי-הבנה ביניהם בעתיד. במקום להסתמך על הבנה בעל-פה, לשותפים יש הסכם חתום ומאומת כדין שאליו הם יכולים לפנות. כך הם יכולים להוכיח ולהגן על הזכויות שלהם וליישב מחלוקות בצורה מסודרת. הסכם שותפות מהווה בסיס איתן לניהול שותפות לאורך זמן.

הגדירו מטרות ויעדים ברורים

כדי לכתוב הסכם שותפות יעיל, חשוב להגדיר בצורה ברורה את מטרות השותפות ויעדיה העסקיים. המטרות צריכות להיות ספציפיות, מדידות, מושגות ורלוונטיות. ככל שהמטרות והיעדים יהיו ברורים יותר לשותפים, כך גדלים הסיכויים להצלחת השותפות העסקית. הסכם השותפות צריך לשקף מטרות אלה ולהוות כלי שיעזור לממש אותן.

קבעו מנגנונים ליישוב סכסוכיםשל עורך דין  אייל רייפר לענייני משפט מסחרי ממשרד עו"ד דרעי רייפר ושות'

אפילו במקרים בהם הסכם השותפות מנוסח בצורה מדויקת, עדיין עשויים להתעורר סכסוכים בין השותפים. מומלץ לכלול בהסכם מנגנונים מוסכמים מראש ליישוב סכסוכים, כגון גישור או בוררות. באופן הזה, אם יתעוררו חילוקי דעות, תהיה דרך ברורה ליישב אותם ללא צורך בהליכים משפטיים יקרים וממושכים. הגדרת מנגנוני יישוב סכסוכים בהסכם תסייע לשמור על יחסים תקינים בין השותפים גם במצבים מורכבים.

זקוקים לסיוע? לצורך ייעוץ ראשוני התקשרו 050-711-8585 או היכנסו לאתר של עורך דין  אייל רייפר ואסף דרעי המתמחים במשפט מסחרי ופירוק חברות ממשרד עו"ד דרעי רייפר ושות'  .

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן