חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מציאות מדומה: ההנדסאי שמאמין בתחום עיסוקו, ובאלוקים | כל הפרטים

מציאות מדומה: בניית הבית ועיצובו היא חוויה בלתי נשכחת ולא תמיד פשוטה, אך ללא הדמיית השלב המקדים של תכנון מפורט, היה מדובר במשימה בלתי אפשרית ★ אבי בן-חמו הוא הנדסאי אדריכלות שיוצר הדמיות ומאמין בתחום עיסוקו, נחיצות, בצדקת הדרך ובשנים האחרונות גם באלוהים ★ "מדובר באומנות לכל דבר", הוא מעיד, "כדי שהמיזם יצליח, חייבים להראות את התמונה המלאה".

כל מי שעבר את התהליך הזה יודע היטב – בניית או שיפוץ בית הוא תהליך ממושך ומייגע שדורש הרבה סבלנות ותשומת לב לפרטים, קטנים כגדולים. אלא שאם עושים זאת נכון ומחושב מדובר בחוויה יוצאת דופן, כזאת של פעם בחיים, שטומנת בחובה למידה, כיף, הגשמה ובסופה של הדרך, גם סיפוק בלתי רגיל. אם הדברים נכונים לדירת מגורים או בית קרקע משפחתי, קל וחומר שהם מורגשים בבניין רב קומות או בשטח ציבורי.

אבי בן חמו
צילום: יח"צ אבי בן חמו

"כדי שהסיפוק יורגש והפרויקט יצליח, כך שהתוצר הסופי יהיה מימוש כל מה שחלמתם עליו, צריך לעמוד על כך שכל השלבים המקדימים המקובלים, יבוצעו במקצועיות", מדגיש אבי בן-חמו, הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים, בעלים של משרד לבניית הדמיות אדריכליות .

"יש לתכנן את כל שלבי הבנייה או השיפוץ מראש, לתכנן כל חלל בנפרד, כל פינה, כל פרט עד רמת איזה רהיט יעמוד איפה, מה יהיו הצבעים ואם מדובר בשטח ציבורי אפילו היכן יינטעו עצים, היכן יעמדו ספסלים באיזו אבן ייעשה שימוש או היכן תמוקם גינת משחקים.

חשוב גם לדמות מצב של אור יום ומצב של אווירה לילית, לדאוג שהמבנה יתאים למבנים האחרים ששוכנים בסביבתו ועוד, כך שהלקוח יוכל לדמיין באמצעות ההדמיה בדיוק כיצד הפרויקט שלו ייראה בפועל, לדמות את המציאות. לבסוף מצרפים את כל החלקים יחד, ממש כמו בפאזל, מקבלים את התמונה הכללית והרחבה ומקבלים הדמיה שיכולה לשרת את מטרתה בצורה המיטבית ביותר".

בן-חמו, בן ה-36, מתגורר כיום ביישוב הקהילתי ניל"י שבחבל מודיעין, נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא גדל בשכונת גילה בירושלים ועוד מילדות, מצא את עצמו נמשך לתחום האדריכלות והבנייה. לאחר שנים של לימודים, עיסוק בתחום מהיבטים שונים, הוא הבין עד כמה הוא נמשך ואוהב את היופי של המקצוע.

צילום: יח"צ אבי בן חמו

"הייתי ילד עם דמיון מאוד מפותח, מה שמורגש עד היום בהדמיות ובתכנונים שאני יוצר", אומר בן-חמו. "עם הופעתם של ערוצי הטלוויזיה השונים נחשפתי לעולמות אחרים, ראיתי שיש בעולמנו הרבה יותר מהבועה בה הייתי חי בגבולות השכונה.

נחשפתי למבנים מהממים ומרהיבים בתוכניות שצולמו מעבר לים, לאצטדיוני כדורגל ואפילו לפסלים ומיצגי רחוב. מצאתי את עצמי מדמיין כיצד אני בונה בעצמי, מתכנן ומשרטט ואפילו מרכיב פיזית מבנים מכל מה שהיה לידי. תמיד ריחפתי בין שני העולמות, הדמיון והמציאות, מיום ליום התאהבתי בתחום והבנתי עד כמה האדריכלות, על כל גווניה, מוטמעת בי ובנפשי".

לאחר שהשתחרר משירות קרבי ומשמעותי כלוחם בחטיבת גולני ובתום "הטיול הגדול" שערך בדרום אמריקה, הוא יצא אל הדרך אל עבר הגשמת החלומות. בן-חמו החל ללמוד את המקצוע ופשוט, התאהב. "נפתח בפניי עולם שלם של אומנות,

חופש פעולה, צבעוניות וחוויות. הבנתי עד כמה אין גבול לדמיון. סיימתי ללמוד ויצאתי אל העולם, אך כמו בכל התחלה לא היה קל. עבדתי כשכיר בכל מישור של ענף הבנייה. החל ממנהל עבודה באתר בנייה שעולה על פיגומים, דרך מודד שטחים עבור בתים לפני שיפוץ או בנייה וכלה כעובד כללי או פשוט במשרדים של אדריכלים. למרות שהייתי תמיד עובד יעיל, חרוץ ונאמן, הרגשתי את השעמום ואת תחושת הכישלון האישי לא מעט.

לא נתתי לזה להפיל אותי והמשכתי לשעוט קדימה. היום אני קם בבוקר לעבודה שאני אוהב, נהנה ממנה ולא מוכן לוותר עליה. לשמחתי, הדרך שעברתי כשכיר סיפקה לי את הניסיון והיום כשאני בונה הדמיות, אני מסייע וחושב גם כמו אדריכל, מספק ללקוחות ליווי תכנוני ולמרבית חבריי למקצוע, אין את היתרון הזה".

צילום: יח"צ אבי בן חמו

בשלהי 2017 החליט כאמור בן-חמו לצאת לעצמות ופתח בירושלים משרד להדמיות חוץ ופנים. עד כה הוא הצליח לדמות מיזמים שונים ואף לזכות לראות את מימוש התכנון שלו במציאות, כולל ביתו הפרטי.

את היציאה לעצמאות והנסיקה שרשם בשנים האחרונות, בן-חמו מייחס לכל מה שקשור באמונה. הוא מספר כיצד לאורך כל דרכו המקצועית הוא האמין שיום יבוא והוא יצליח להגשים עבור אנשים חלומות אדריכליים, אך לא רק.

"כמה שהאמנתי בעצמי, שאני יכול, לשמחתי הרבה אשתי האמינה בי יותר ותמיד, היא דחפה ודירבנה אותי", מעיד בן-חמו. "מלבד זאת, ברמה האישית לפני מספר שנים התקרבנו מאוד ליהדות ולדת, גיליתי בדרכי שלי את קיומו של אלוהים וזה עשה לי ולנו כמשפחה, רק טוב.

ממצב שבו אפילו כשרות לא שמרנו, היום אנחנו בבית שומרים שבת. זה איחד אותנו, חיזק אותנו ואני מרגיש כיצד הקב"ה מלווה אותי לכל מקום. זה העניק לי חוזק להגשים את כל מה שאי פעם רציתי".

ומה הלאה? בדיוק כפי שהוא דוגל וייחודי בעבודות ובתוצרים שלו, בן-חמו חולם להמשיך ולהיות יוצא דופן משאר חבריו למקצוע. "לצד הגדילה והפריחה העסקית והכלכלית, שזה משהו שכל איש מקצוע עצמאי מאחל לעצמו, אני חולם לתכנן, לדמות ולעצב מתחם מרכזי, מבודל מהשאר, כזה שכולם ידברו עליו, יאהבו אותו, יאהבו לבלות בו. מתחם אורבני שיביא לתנועתיות וקהילתיות.

אני נושא עיני לשטחים ציבוריים דוגמת שדירות רוטשילד בתל-אביב ויודע בתוכי, שיום יבוא ואני אתכנן הדמיה מעוצבת להפליא, למתחם דומה".

עיריית ירושלים שדרגה את גן חיים מרינוב בשכונת חומת שמואל

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן