חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שן בינה כלואה חלקית או מלאה: מה אפשר לעשות?

שן בינה

לשיניים שלנו תפקיד חשוב ולכל שן ושן מתוך ה-32 שבפה שלנו, תפקיד ייחודי משלה. רוב השיניים צומחות ומיושבות במקומן עד גיל 18 או 17 לפחות, אך ארבעת שיני הבינה שצומחות מעט מאוחר יותר עלולות לגרום למגוון בעיות כאשר העיקרית שבהן, היא שן בינה כלואה.

המדריך המלא לשיני בינה כלואות – למה זה קורה? איך מטפלים? ולמי הכי כדאי לפנות במקרה שנזקקים להליך כירורגי?

מי אתן שיני בינה?

שיני בינה שייכות לקבוצת השיניים הטוחנות ולכל אדם צפויות לצמוח 4 כאלו בסך הכל, כאשר שן בינה אחת צומחת בכל צד, בכל לסת. שיני הבינה שלנו הן האחרונות שצומחות בפינו והן מגיעות לשלב הצמיחה רק לאחר שכל שאר השיניים כבר צמחו, כלומר סביב גילאי 17 ועד 25.

הזמן בו רוצות שיני הבינה להגיח אל אוויר העולם, מרמזות גם על השם שניתן להן. הן נקראות כך מכיוון שהן מגיעות לאחר גיל הנעורים או "העשרה" שאיך נאמר, לא מתאפיין בבינה יתרה.

מה כולא את שיני הבינה ולמה זה קורה?

חלקינו חווים את תקופת צמיחת שיני הבינה ללא בעיות רבות שמתעוררות, אך עבור חלק אחר מאיתנו צמיחת שיני הבינה עלולה לגרום לבעיות שונות. אחת מאותן בעיות היא כליאה של שיני בינה.

המקום בו השיניים נכלאות הוא למעשה הלסת. זו יכולה להיות הלסת התחתונה או העליונה ומצבים שונים גורמים לכך שאותה שן בינה לא מצליחה לצמוח ולצאת מאותה לסת. הנה 2 מהסיבות המרכזיות שגורמת לכך:

  • אבולוציה: לאורך שנים רבות בני האדם אכלו מאכלים שונים בצורות שונות. אך מאז התחלנו לאכול אוכל מעובד, גודל הלסתות שלנו הלך והצטמצם עוד ועוד ככל שחלף הזמן.לעומת זאת, מספר השיניים שבפה שלנו לא השתנה. מה שמביא אותנו למצב הנוכחי שבו לסת קטנה יותר מבעבר, צריכה להכיל את אותו מספר השיניים שהיה מיועד ללסתות גדולות בהרבה.
  • חוסר התאמה גנטית: לא קיימת התאמה גנטית בין גודל השיניים לבין גודל הלסת. כלומר, השיניים והלסתות שלנו לא שייכות לאותו הגן ולכן הן לא השתנו בהתאמה לאורך השנים. גם צורת השן שהשתנתה תואמת פחות למבנה הלסת מבעבר וכך בקשת השיניים שלנו לא נותר מקום לשיני הבינה שמגיעות כבר לאחר שכל שאר השיניים, כבר תפסו את מקומן.

מה ההבדל בין כלואה חלקית לכלואה מלא?

לא רק ששיני הבינה שלנו יכולות להיכלא, הן גם יכולות לעשות זאת במספר דרכים.

כלואה חלקית – מצב זה מתאר מקרה בן שן הבינה בוקעת אך לא עד הסוף, כלומר בצורה חלקית. במצב זה החלק העליון של השן נשאר בתוך החניכיים ובכך גובר הסיכון לעששת, לדלקות חניכיים ולזיהום באזור ובחלל הפה.

כלואה מלא – מצב המתאר מקרה בו שן הבינה לא בקעה כלל והיא כלואה לחלוטין בתוך הלסת. זה קורה כאשר אין לאותה שן די מקום בשביל לבקוע אפילו מעט.

ישנם גם מצבים נוספים כמו שן בינה כלואה על העצב, במקרה זה קיימת סכנה של פגיעה בעצב בטיפול אשר נעשה על ידי רופא שאינו מוסמך או מקצועי דיו. במצב בו שן הבינה כלואה אופקית, היא יכולה להיכלא בניסיון לצמוח במנח אופקי או אלכסוני, אך לא מצליחה בשל אנטומיית הלסת.

איך מאבחנים שן בינה כלואה?

הדרך הטובה והיעילה ביותר לאבחן שן בינה כלואה בכל מצב וצורה, היא להגיע לפגישת ייעוץ ובדיקה מקיפה אצל מומחה לכירורגיית פה ולסת מנוסה ומקצועי.

במהלך הפגישה יתבצעו בדיקות שונות כמו בדיקה קלינית בחלל הפה ובחינת צילומי דימות רלוונטיים, אשר יתנו לכירורג את הכלים להבין מהו הטיפול הנכון והמתאים ביותר, והאם יש צורך בעקירה כירורגית או שישנה היתכנות סבירה לבקיעה טבעית של השן.

למי כדאי לפנות במקרה כירורגי?

כולנו יודעים שעקירה כירורגית היא לא הליך נעים במיוחד, אך ישנם דרכים להקל על המצב ועל רמות החרדה השונות. תוכלו לעשות שימוש בגז צחוק, בהרדמה מקומית או בהרדמה מלאה.

אך מה שבאמת חשוב, הוא שלא תתפשרו על אף אחת מהשיניים שלכם ולא על עצמכם. במידה ואתם נזקקים לטיפול כירורגי, פנו רק למומחה בכירורגיית הפה והלסת.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן