חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגיע הזמן להתקדם: כך נייצר בקלות בית חכם ודיגיטלי – תוכן ממומן על ידי ישראכרט

קרדיט: Shutterstock

החלטתם ללכת על שדרוג לבית חכם? קבלו טיפים איך לעשות את זה נכון, כולל היערכות להוצאה כספית לא קטנה אבל שבטוח תשתלם מאוד בעתיד הקרוב

משבר הקורונה והסגרים שנלוו אליו בתחילתו, אילצו רבים מאיתנו להעיף מבט בוחן בזירה היחידה כמעט שבה יכולנו להמשיך לפעול כרגיל: הבית. רבים שיפצו את בתיהם, אחרים קישטו והוסיפו רהיטים חדשים, מסכי טלוויזיה גדולים יותר או עמדות כושר עם הליכונים ואופניים וגם היו מי שהחליטו ללכת רחוק יותר ולהפוך את הדירה או הבית שלהם לבית חכם.

אך זה לא קרה רק בגלל הקורונה. אם בעבר, עד ממש לא מזמן – פרויקט של הפיכת בית לבית חכם ודיגיטלי, היה יקר מאוד וחייב לרוב היערכות פיננסית מקדימה כמו נטילת הלוואה* או העמדת מימון במאות אלפי שקלים מההון העצמי, כיום מדובר בתהליך הרבה יותר נגיש וזול, הן בזכות ההתקדמות הטכנולוגית והן בזכות כניסה של חברות סיניות לתחום, שהוזילה באופן משמעותי את מחירי המוצרים החכמים.

מה זה אומר בית חכם?

למעשה, בית החכם מאפשר לנו לשלוט במוצרי החשמל בבית מרחוק ומקרוב, בדרך כלל באמצעות הסמארטפון או שליטה קולית, על גב הרשת הביתית שלנו. הרעיון המרכזי הוא שליטה בקלות ובמהירות, בלי קשר למיקומנו גיאוגרפי, בפעולות של הטלוויזיה החכמה בבית, מכונת הכביסה והמייבש, מקרר, מזגן, דוד מים, תריסים חשמליים, מערכות אזעקה, תנור ועוד. בבסיס הרעיון של הבית החכם עומדת השאיפה לחיים נוחים יותר, אבל גם רצון לחסוך אנרגיה, להימנע מהפעלה מיותרת של מכשירי חשמל ובכך כמובן גם לחסוך כסף.

הבית החכם: יתרונות וחסרונות

בתים חכמים פועלים כיום על בסיס שני סוגים של רשתות ביתיות: קווית ואלחוטית. המערכת הקווית, פתרון יקר למדי, מהווה חלק מתשתיות הבית עוד משלב הקמתו ודורשת לוח חשמל גדול ומערכת מחשוב מרכזית. היא מותקנת בדרך כלל בבתים גדולים, עם כמה קומות. לעומתה, המערכת האלחוטית זולה יותר ומתאימה גם לדירות בינוניות וקטנות.

בעמודת היתרונות הברורים של הבתים החכמים ניתן למנות את נוחות השימוש  (ריכוז הניהול של כל מכשירי הבית מנקודת שליטה אחת), יכולת הפעלה ושליטה מרחוק, חיסכון ניכר בחשמל ושיפור ביכולת השמירה מרחוק על הבית מפני פריצות. בשולי הדברים, הבית החכם גם מספק לבעליו תובנות רבות על ניהול הבית כמו כמה זמן אתם צופים בטלוויזיה, אילו תוכניות אתם מעדיפים, מה אתם מחממים במיקרוגל ואילו סוגי מזון אתם מחזיקים במקרר.

בצד החסרונות, ניתן למנות את עלויות ההתקנה הגבוהות, המחייבות לפעמים להיערך מראש מבחינה פיננסית ולעיתים אף לשקול לקחת הלוואה*. טרם החלטתם לעשות זאת, חשוב שתבצעו השוואה בין מגוון הצעות שונות ותבחנו באחריות פרמטרים חשובים כמו גובה הריבית ותנאי הגוף המלווה. מעבר לכך, בית חכם גם יוצר תלות כמעט מוחלטת בחיבור האינטרנט בבית שלכם – אם האינטרנט לא יציב, הבית שלכם יהיה פחות חכם; בעיות אבטחה, במקרה שמשהו משתבש במערכת; רגישות לתקלות טכנולוגיות ועלויות תחזוקה ותיקונים.

הבית החכם: 5 טיפים

אם החלטתם שהגיע הזמן מבחינתכם להתקדם לבית חכם ודיגיטלי, קבלו 5 טיפים איך לעשות זאת נכון:

היערכו מבחינה כספית: בית חכם כולל מספר רב של מערכות חכמות – חשמל, מצלמות אבטחה, אזעקה, סאונד ומולטימדיה, אינטרקום, נעילת דלתות וחיבור, אינטגרציה של מכשירי החשמל ועוד. כמובן, כל בעל בית מחליט מהי הרמה שאליה ירצה לכוון, אבל העליות נעות בכל מקרה בין 20-30 אלף שקל ליותר מ-100 אלף שקל. לא מומלץ להיכנס אל תהליך יצירת בית חכם ללא מימון מספיק כי רוב הסיכויים שעצירת התהליך בעיצומו בגלל שנגמר הכסף תהיה, בוודאות, סיוט. בכל מקרה, נסו לנהל את התהליך עם תקציב שבמרכזו הערכה ברורה כמה יעלה לכם התענוג.

 

אל תעשו את זה לבד: אם אתם לא אנשי מקצוע שמתקינים למחייתם בתים חכמים, מומלץ שלא תתפתו לכל מיני מדריכים באינטרנט וסרטוני הדרכה ביוטיוב שילמדו אותכם איך לעשות את זה בעצמכם. בית חכם הוא פרויקט מורכב מבחינה טכנולוגית, צאו לדרך רק לאחר שהצטיידתם באנשי מקצוע מנוסים עם המלצות מעולות.

שקלו להתחיל בקטן: לא חייבים להתחיל בית חכם בהוצאה של עשרות אלפי שקלים על מגוון מערכות חכמות. יש שמעדיפים להתחיל בקטן, ממערכת אחת או שתיים הכי חשובות להם – ולהתקדם משם. זו בהחלט מחשבה ראויה, משום שהבית החכם כרוך גם בשינוי תפיסה מחשבתי.

בחרו בשליטה קולית: הפלטפורמות שמציעות ענקיות הטכנולוגיה אמזון וגוגל ואפל שולטות כיום בשוק הבתים החכמים באמצעות פתרונות של שליטה קולית. הפתרונות הללו יאפשרו לכם לנצח על התזמורת החכמה שלכם ללא מגע, באמצעות פקודות קוליות.

אבטחו היטב את רשת הWIFI שלכם: כשכל כך הרבה מערכות ביתיות תלויות ברשת הביתית שלכם, מומלץ שתשקיעו את הזמן והמשאבים הנחוצים בהגברת האבטחה לוויי פיי שלכם. זה עשוי לחסוך לכם צרות גדולות בהמשך הדרך.

לסיכום, בית חכם ודיגיטלי הוא כיום בבחינת שדרוג כמעט מתבקש מבחינת רבים. אם גם אתם רוצים לדהור בכיוון הטכנולוגי הזה, אל תשכחו לוודא מראש שאתם ערוכים לכך מבחינה כלכלית, שיש לכם תוכנית פעולה סדורה ושאתם מוכנים מראש לכך שלא הכל יילך חלק, שיהיו תקלות בדרך אבל שהמטרה חשובה, ראויה ועשויה לשנות את חייכם לטובה.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן