חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד ניתן לשפר את איכות החיים בגיל השלישי?

קרדיט תמונה FREEPIK

במהלך המאה ה-20, עלתה תוחלת החיים הממוצעת במערב בכמעט 30 שנה. עם זאת, בעוד שישנם נתונים מובהקים אודות שנות החיים שנזכה להעביר בעולם, לעתים כשזה מגיע לאיכות, הדברים אינם כה ברורים. עם הגיענו לגיל פרישה, רבים מאיתנו נתמודד עם אתגרים רבים בהיבט הפיזיולוגי, הרגשי והחברתו. לאופן בו אנו כבני משפחה וחברים תופסים ומעריכים את יקירינו המבוגרים וכיצד הם תופסים ומעריכים את עצמם, יש השפעה ניכרת על בריאותם הפיזית והרגשית. מחקרים רבים מראים כי אזרחים בני הגיל השלישי החווים תחושת משמעות בחייהם חשופים פחות באופן ניכר לפגיעה קוגניטיבית, התקפי לב ושבץ מוחי ולרוב יאריכו ימים הרבה יותר. הסיבה לכך ברורה – הם פעילים יותר פיזית, דואגים לעצמם טוב יותר ופחות רגישים למתח. הנתון הזה לבדו יכול ללמד אותנו לא מעט כיצד נוכל לשפר איכות חיים בגיל השלישי. כאן, ריכזנו כמה טיפים יעילים שיאפשרו לך ליישם את העיקרון הזה בחיי היום יום.

לזהות ולטפל בסימני דיכאון

לעתים קרובות, כשאנו חושבים על בריאות בגיל השלישי, אנו מתמקדים בעיקר על ההיבט הפיזיולוגי. עם זאת, ההיבט הנפשי עשוי להיות קריטי לא פחות. בני הגיל השלישי חשופים לדיכאון בהיקפים נרחבים בהרבה מהאוכלוסייה הצעירה ולעתים קרובות, הדבר עשוי להשפיע באופן ניכר על הבריאות הפיזית והתפקוד הקוגניטיבי. הבית מתרוקן, שנים רבות של קריירה מסתיימות, אנשים יקרים סביבם נפטרים ומצבים גופניים כרוניים משפיעים על מצב הרוח. חשוב שנהיה ערים לכך. אם זיהית את אחד מהתסמינים הבאים אצל אדם קשיש הקרוב לך, שוב לפנות בהקדם לאיש מקצוע לקבלת טיפול:

  • תחושת עצב מתמשכת
  • תחושות של חוסר תקווה
  • נרגנות וחוסר סבלנות
  • אובדן עניין
  • עייפות
  • קשיי שינה וריכוז
  • כאבים ללא גורם פיזי

ליצור תחושת ייעוד

לא משנה מהו גילו של אדם, כולנו זקוקים לתחושה כי אנו משמעותיים, לחוות שייכות ולזכות להערכה. קשישים רבים עשויים לחודש כי אין להם יותר מה להציע. האמת הפשוטה היא, שדווקא להם יש כל כך הרבה מה לתת מבחינת ידע, ניסיון אהבה ויצירתיות, אבל חשוב שאנו, בתור הסביבה המיידית שלהם, נשמש כתזכורת מתמדת לכך ונספק להם הזדמנויות לחוות זאת. תחושה זו יכולה לתרום המון לאיכות חיים בגיל השלישי.

המפתח לבריאות בגיל השלישי – להישאר תמיד בתנועה

הקשר בין בריאות רגשית וגופנית מבוסס היטב מקרית. כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הפעילות הגופנית, אין צורך להירשם לאתגר הטריאתלון הקרוב. גם פעילות מתונה ויום-יומית יכולה לתרום משמעותית לבריאות בגיל השלישי, לספק תחושת חיוניות ולשפר את מצב הרוח. כיום יותר מתמיד, קיימות מסגרות דיור למבוגרים הכוללים פעילויות גופניות רבות בתוכנית היומית. כשזה מגיע לבחיקה של דיור מוגן ירושלים היא ללא ספק אחת הערים שמציעות מסגרות מובילות הכוללות חדרי כושר, בריכה ושלל חוגים לעידוד אורח חיים פעיל ובריא.

לשמור על קשרים חברתיים

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי 1 מכל 3 מבוגרים בני 45 ומעלה במדינות המערב חיים בבדידות. על אף שהחיבור עם המשפחה הוא חשוב, עלינו לוודא כי לאדם המבוגר ישנן גם הזדמנויות ליצור קשרי חברות. מחקר אחד הראה שאפילו ברכת שלום מהשכן ממול באופן קבוע עשויה לשפר משמעותית איכות חיים בגיל השלישי ולהפיג את תחושת הבדידות. חשוב שנעודד אותם ליצור קשר עם העולם מחוץ לביתם וניצור עבורם את ההזדמנויות להכיר אנשים חדשים ולהשתתף בפעילויות חברתיות.

בסופו של יום, שמירה על פעילות, תחושת משמעות ומעגלים חברתיים הם המפתח על מנת להבטיח שהארכת ימים ואיכות חיים ילכו תמיד שלובות יחדיו.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן