חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרויקט שיקום נחל קדרון יצא לדרך 📸

תאגיד המים הגיחון ומפעלי ביוב וטיהור שפכים ירושלים (מבט"י) מציגות: פרויקט שיקום נחל קדרון 📸


עירית ירושלים, תאגיד המים "הגיחון" ומפעלי ביוב וטיהור ירושלים בשיתוף רשות המים, משרדי ממשלה שונים, המועצה לביטחון לאומי ובריכוזו של משרד ראש הממשלה מציגים את אחת התוכניות ההנדסיות והסביבתיות הסבוכות והמאתגרות ביותר – שיקום והצלת נחל הקדרון והשבתו לטבע.

מאז קום המדינה, לא נמצא טיפול ופתרון לנחל קדרון, הגדול והמרשים שבנחלי מדבר יהודה. אל ערוץ הנחל מוזרם כיום כ- 40 אלף קוב של ביוב גולמי מירושלים ויישובי הסביבה לאורך ערוץ הנחל. בצידי הערוץ נערמו במרוצת השנים, פסולת בנין ואשפה המכסה חלק מתשתית הביוב וההולכה הקיימת.

במשך למעלה מ-72 שנים היו 15 ק"מ של הנחל שבמקורו הינו נחל אכזב, מפגע סביבתי ובריאותי.

כעת לאחר עבודת מטה ששילבה גופים רבים יוצאת לדרך תוכנית השיקום של נחל הקדרון אשר תהפוך אותו למשאב סביבתי, מורשתי ותיירותי במעמד לו הוא ראוי.

משה ליאון ראש העיר אמר : "עצם מימושו של מיזם זה מציב את ירושלים כאחת מערי הבירה בעולם אשר הקיימוּת ניצבת במקום ראשון בסדר העדיפויות שלה. בפעם הראשונה אנחנו מממשים מיזם ירוק בסדר גודל לאומי, מיזם המשקף עד כמה איכפת לנו מהסביבה, עד כמה אנחנו מחויבים לשמור אותה ירוקה ונקייה.

אנו מובילים מיזם זה בהיותו ביטוי מובהק לחזון הסביבתי של עיריית ירושלים. זהו רק היבט אחד למהפכה שעוברת העיר ירושלים בכל הנוגע לאיכות הסביבה, לשיפור פניה ולהפיכתה לעיר ירוקה יותר, המטיבה להתחשב בסביבה ופועלת באופן מתמיד לשיפור התשתיות העומדות לרשות תושביה. זהו רק היבט אחד למהפכה שעוברת העיר ירושלים בכל הנוגע לאיכות הסביבה, לשיפור פניה ולהפיכתה לעיר ירוקה יותר, המטיבה להתחשב בסביבה ופועלת באופן מתמיד לשיפור התשתיות העומדות לרשות תושביה."

ראש העיר מר משה ליאון חותם על הקלף שהוטמן.
צילום דוד פרץ

 

אבי בלשניקוב יו"ר תאגיד הגיחון ומפעלי טיהור שפכים ירושלים :  "אנו יוצאים היום לדרך עם אחד הפרויקטים החשובים עבור מדינת ישראל העיר ירושלים ותושבי כל הסביבה – מדובר בפרויקט שעלותו תגיע ל-800 מיליון שקל שכולו לטובת כדור הארץ, ערכי הטבע וארץ ישראל היפה. יסדיר באופן מלא את בעיית השפכים של מזרח העיר וכל הישובים לאורך הקדרון ויחזיר לנחל הקדרון את ההוד וההדר הסביבתי, המורשתי, התיירותי וההיסטורי". 

גיורא שחם מנהל רשות המים: "סילוק השפכים מנחל קדרון מהווה ציון דרך היסטורי. אנו מסירים חרפה רבת שנים שהתקיימה באחת מתבניות הנוף ואתרי המורשת החשובים ביותר במרחב כולו. יתרה מכך, אנו הופכים את המטרד הקשה למשאב יקר ערך, כאשר אנו מוליכים ומטהרים שפכים והופכים אותם למים שמשמשים מקור חיים לתושבי צפון ים המלח ובקעת  הירדן הישראלים והפלשתינים. מרגע כניסתי לתפקיד כמנהל רשות המים ראיתי בפרויקט זה את אחד החשובים ביותר בתפקידי הנוכחי. שיתוף הפעולה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, עיריית ירושלים,  תאגיד הגיחון, חברת מבט"י, המנהל האזרחי ומשרד ראש הממשלה הביאו להחלטה ומימוש מפעל חשוב זה שיגביר מאד את הרווחה הסביבתית, החברתית והכלכלית המרחב ירושלים, מדבר יהודה וים המלח".

רגע לפני הטמנת הקלף📸 דוד פרץ

 

ח"כ זאב אלקין השר למשאבי מים ולהשכלה הגבוהה : "כמחצית מהביוב של ירושלים מזהם את נחל הקדרון ומהווה את אחד המפגעים הסביבתיים החמורים שלא טופלו עד כה. מט"ש האוג יטפל בשפכי ירושלים ויאפשר לשקם את הנחל ולהחזיר אותו לציבור. נעשתה כאן עבודה קשה שכללה המון תיאומים עם משרדי הממשלה, הצבא, העיריה, למרות הקשיים הרבים לא ויתרנו והחזון שלנו הופך למציאות. הביוב של ירושלים לא רק שלא יזהם יותר את הסביבה הוא ישמש מים להשקיה עבור חקלאי בקעת הירדן והחקלאים הפלסטינים."

ח"כ גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה : "אנחנו מתחילים היום את שיקום נחל הקדרון ומשיבים אותו חזרה לטבע. אנחנו מגנים על הסביבה על ידי הפסקת הפגיעה האקולוגית הקשה, אנחנו מחזקים את הכלכלה על ידי יצירת משאב מים חדש אשר יעזור לפתח ולחזק את תחומי החקלאות והתיירות ויוצרים חיבורים בחברה על ידי הנגשתו לכלל תושבי האזור – מירושלים ועד ים המלח. עלינו להמשיך לפעול למען הסרת כל המפגעים הסביבתיים בארצנו ". 

התוכנית בהיקף של יותר מ -800 מיליון שקלים, הינה מהגדולות והשאפתניות שהוצגו בישראל. היא כוללת שיקום והחלפת תשתיות ביוב פגועות, הנחת תשתית הולכת שפכים חדשה, פינוי פסולת בניין ואשפה, קליטת כל השפכים במתקן טיהור השפכים "אוג"  וטיהורם למי קולחים לשימושים חקלאיים. מימון הפרויקט, שהוכר על ידי ממשלת ישראל כפרויקט לאומי ייחודי , יתבצע באמצעות הלוואות ארוכות טווח שייטלו תאגיד הגיחון וחברת הבת מבט"י מהמערכת הבנקאית.

גל הרשקוביץ ראש אגף תקציבים לשעבר יועץ כלכלי לפרויקט: "בכך ממומשת מטרת חוק תאגידי מים וביוב ליצירת התנאים למימון השקעות בתשתיות מים, ביוב, טיהור והשבת שפכים מהמערכת הפיננסית לרבות מהשקעות החסכונות ארוכי הטווח של ציבור החוסכים לרווחת כלל הציבור״.  

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן