חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעלי שכר גבוה? כך תמקסמו את החיסכון הפנסיוני שלכם בהפקדה לקרן פנסיה משלימה

קרדיט תמונה Shutterstock

הפקדה לקרן פנסיה מקיפה עבור בעלי שכר גבוה אינה אמורה להיעצר בתקרה המותרת בחוק, אדרבא, ניתוב הכסף העודף למכשיר חיסכון משלים, כמו קרן פנסיה משלימה טומן בחובו יתרונות ייחודיים, אותם נציג בכתבה שלפניכם 

כשאנחנו מדברים על "הפקדה לקרן הפנסיה", אנחנו מתכוונים לרוב להפקדה בקרן פנסיה מקיפה – הקרן שבה רוב הציבור חוסך. קרן זו כוללת בתוכה כיסויים ביטוחיים למקרים של מוות או אובדן כושר עבודה וגם הבטחת תשואה חלקית מטעם המדינה בשיעור של 5.15% על 30% מהנכסים בהם מושקע החיסכון. אותה הבטחת תשואה חלקית היא גם הסיבה שבישראל קיימת תקרת הפקדה לקרן המקיפה עד סכום מסוים (זאת על מנת להקל על הנטל הכספי שהדבר מייצר עבור המדינה). מהי תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה המקיפה? החוק מגדיר הפקדה מקסימלית של 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. בשנת 2022 השכר הממוצע בישראל היה 10,550 שקל. כך ש- 20.5% מ-21,100 שקל (הכפלת השכר הממוצע) מביאה אותנו להפרשה חודשית מקסימלית של 4,326 שקל. לבעלי שכר גבוה, המרוויחים 20,000 שקל ומעלה בחודש, תקרת הפקדה זו לעיתים רבות אינה מספקת והם נדרשים להכריע בשאלה לאיזה חיסכון פנסיוני משלים ברצונם לנתב את הכסף העודף שמופנה לחיסכון הפנסיוני. זאת בהנחה שהם מעוניינים להפריש מעל ל- 18.5% (המינימום האפשרי) מהשכר שלהם לפנסיה ולא לעצור בתקרת ההפקדה הקיימת.  במידה ואין החלטה אקטיבית לאיזה מכשיר חיסכון לנתב את הכסף, כל שקל שיופקד לקרן המקיפה מעל לתקרה (שכן המספר הסופי מחושב ברמה שנתית) יגרום לפתיחה אוטומטית של קרן פנסיה משלימה (הנקראת גם קרן פנסיה כללית) ולניתוב הכספים אליה. אך לפני שנעסוק ביתרונות הקיימים בהפקדת יתרת הכסף לקרן פנסיה משלימה, נשיב על השאלה – מדוע לא לעצור בתקרת ההפקדה הקיימת ובכך להגדיל את הנטו מהמשכורת?

מה היתרון הפקדה לפנסיה מעל התקרה

באפשרות החוסכים כאמור להפקיד לקרן הפנסיה גם מעל לתקרה. הפקדה מעבר לתקרה מאפשרת למנף את החיסכון האישי וליהנות מההטבות הרבות המלוות מכשיר חיסכון פנסיוני כקרן פנסיה. הטבות הכוללות, בין היתר, מגוון רחב של מסלולי השקעה מותאמי עניין וגיל, דמי ניהול אטרקטיביים שקיימים בקרנות הפנסיה וכן כיסויים ביטוחיים על מלוא השכר. זאת בהשוואה להשקעת יתרת הכסף בתוכניות חיסכון בבנק המציעות ריבית נמוכה או בשוק ההון שכרוך בתשלום מס רווחי הון. אך היתרון העיקרי הוא כמובן הגדלת החיסכון הפנסיוני ועימו סכום הקצבה החודשי שממנו נהנה בגיל הפרישה.

קרדיט תמונה Shutterstock

איך למקסם שכר גבוה בפיצול הפקדות בין קרן פנסיה מקיפה ומשלימה

כפי שצוין, לא חייבים לפתוח קרן משלימה, משום שברגע שישנה הפקדה עודפת בקרן המקיפה מתבצעת גלישה אוטומטית של הכסף העודף לקרן הכללית/משלימה. הקרן נפתחת עם אותם דמי ניהול, אותו מסלול השקעה ואותו מסלול ביטוח. עם זאת, להצטרפות יזומה או לפחות מודעת, לקרן משלימה יש מספר יתרונות:

ראשית, ניתן לבחור מראש את מסלולי הביטוח וההשקעה הרצויים.  בקרן המשלימה ישנם מסלולי ביטוח כמו בקרן המקיפה (קיים גם מסלול יסוד ללא ביטוח) וניתן לבטח עד שכר של 4 פעמים השכר הממוצע במשק (42,204 בשנת 2022). מעבר לכך השכר העודף לא יהיה מבוטח ויש צורך במציאת פתרונות נוספים, כגון: הפקדת העודף בקרן כללית אחרת או מעבר למוצר חיסכון אחר ורכישת ביטוח בנפרד. כלומר יש פה פתרון של הפקדה בגין שכר גבוה (עד כ 70 אלף) הכולל ביטוח שכר במוצרי הפנסיה.

אם ניקח לדוגמא אדם המרוויח 40,000 ₪ לחודש המפקיד 18.5% משכרו לפנסיה בחלוקה לקרן פנסיה מקיפה ומשלימה. הסכום החודשי הכולל של 7,400 ₪ יחולק להפקדה של 4,310 ₪ לקרן המקיפה והפקדה של 3,090 ₪ לקרן המשלימה באופן שיזכה אותו בביטוח מלא על השכר.

בהקשר זה יש לציין גם כי בשל מנגנון הערבות ההדדית שקיים בקרנות הפנסיה , עלות הכיסויים הביטוחיים בקרן המשלימה תהיה בתעריפים מופחתים של קרן פנסיה ועל כן אטרקטיבית יותר מכל מוצר משלים.

יתרונות נוספים כוללים: שימור הטבת דמי הניהול הקיימת בקרן המקיפה וקבלת הכסף כקצבה בפנסיה ללא צורך לנייד את הכספים למכשיר אחר המשלם קצבה.

לסיכום

אם אתם מכניסים סכומים גבוהים, אל תתנו לתקרת ההפקדות בפנסיה להגביל את החיסכון שלכם. בסופו של דבר, כספים המוחזקים בחיסכון פנסיוני מכל סוג מגלמים בתוכם הטבות מס, פוטנציאל לתשואה לאורך זמן וקצבה גבוהה בעת ההגעה לפרישה.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן