מטרו ירושלים יוצא לדרך: תכנית שאפתנית לפיתוח הבירה
מינהל התכנון קיים היום – שני – 4.11.24 – דיון היסטורי בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, שבו הוצגה תכנית הפיתוח לעיר לשנת היעד 2050. מטרת הדיון הייתה לבחון את ההיערכות לקראת גידול האוכלוסייה בעיר והקמת מערכת מטרו שתשדרג את התחבורה הציבורית ותתמוך בתהליכי התחדשות עירונית.
העבודה על תכנית מטרו ירושלים, בהובלת חטיבת התשתיות במינהל התכנון, מהווה פרי יוזמה של מספר גופים ממשלתיים ועירוניים, כמו משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה. עבודה זו נבנתה על בסיס ניתוחים מעמיקים של נתוני אוכלוסייה, תחבורה וכלכלה, והביאה לתכנון מערכת מטרו שתתאים לצרכים העתידיים של העיר.
לדברי מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, "מדובר ביום היסטורי. הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים".
גידול האוכלוסייה והשלכותיו על העיר
על פי תחזיות מינהל התכנון, אוכלוסיית ירושלים צפויה לגדול לכ-1.8 מיליון תושבים עד שנת 2050. כדי להכיל גידול משמעותי זה, יש צורך בציפוף עירוני באזורים אסטרטגיים ובקרבת תחנות המטרו המתוכננות. כחלק מתהליך התכנון, הוצגה חשיבות ההתחדשות העירונית ככלי לציפוף העיר, עם מדיניות תמרוץ לעידוד בנייה חדשה באזורי תחבורה ציבורית.
סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון, הוסיפה כי "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, העיר ירושלים בהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".
מערכת המטרו: מנוע לשינוי תחבורתי וחברתי
מערכת המטרו מתוכננת להוות תשתית תחבורתית מהפכנית עבור ירושלים, שתסייע להפחתת השימוש ברכב פרטי ולהפחתת עומסי תנועה וזיהום אוויר. המטרו יעביר את הדגש מתחבורה פרטית לציבורית, ויאפשר לתושבי שכונות פריפריאליות להגיע במהירות ובנוחות למרכז העיר ולמוקדי תעסוקה.
כיום, רשת הרכבת הקלה בירושלים, הכוללת את הקו האדום הפעיל והקווים הכחול והירוק בשלבי הקמה, מתפקדת כשדרת תחבורה עיקרית בעיר. המטרו יהווה תוספת משלימה לרשת זו, ובאמצעותו ניתן יהיה לקדם את חזון עירוב השימושים ועיר של "15 דקות", תוך הפחתת התלות ברכב פרטי ושיפור איכות החיים בעיר.
תחזית השקעה והשפעות כלכליות
הקמת מערכת המטרו בירושלים מוערכת בהשקעה ראשונית של בין 34 ל-50 מיליארד ש"ח. השקעה זו תוביל ליצירת מקומות עבודה חדשים ולעידוד השקעות נוספות בעיר, כל זאת תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים. התכנית האורבנית מבליטה את חשיבות הבנייה הירוקה ופיתוח בר-קיימא, אשר יאפשרו קבלת החלטות אסטרטגיות לעתידה של ירושלים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים, עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר".
הצעד הבא: מכרז ובדיקת היתכנות
בשבועות הקרובים צפוי להיבחר הזוכה בביצוע פרויקט המטרו, כאשר בשנת 2025 תחל בדיקת ההיתכנות. מדובר בתכנית שאפתנית הדורשת שיתוף פעולה בין גופים ממשלתיים, עירוניים ופרטיים, והיא מהווה צעד חשוב בהכנת ירושלים לעתיד תחבורתי מתקדם, הנותן מענה לצורכי תושבי העיר המתפתחת.