חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פותחים ארגזים : 8 טיפים למעבר דירה

קרדיט תמונה Shutterstock

מעבר דירה הוא תהליך מלחיץ על כל שלביו – סוף תקופה ותחילת תקופה חדשה, כל שלבי האריזה, ההכנה וההתארגנות – איך עושים את כל אלו בצורה נכונה?

שולמית דרור

לא באמת משנה אם עוברים לדירה שכורה או שעוברים לדירה שקנינו, התהליך תמיד יכול להיות מלחיץ. מה עושים עם הילדים? החיות? איך מתארגנים על חומרי אריזה ואיך אורזים נכון? על מה להקפיד בעת המעבר ואיך מתארגנים מיד אחרי המעבר? אחרי שהרוחות נרגעות יש קצת זמן לנשום, ללמוד את הסביבה החדשה, להכיר את השכנים – אבל המעבר עצמו הוא לא פשוט.

בפעם הראשונה שעברתי דירה הייתי סטודנטית ועברתי בכלל למעונות. שם, המעבר היה יחסית פשוט – רכב של חברים, משהו לשמוע מוסיקה איתו, תיק עם כלי כתיבה וכמה ספרים, עוד תיק עם בגדים, מצעים ומגבות ודי זהו. אחר כך, טיפין טיפין הגיעו גם סיר ומחבת, פוסטר לקיר, ספל אהוב. הפעם האחרונה שהייתי עסוקה במעבר דירה הייתה כאשר אמא שלי עברה לבית אבות – שם הנושא היה הרבה יותר רגשי, סבוך ומלחיץ. איך מחליטים מה עובר ומה לא, ואם לא – לאן הוא הולך? מה חייבים לדאוג שיהיה מוכן בדירה החדשה לפני המעבר? אמא שלי כבר לא סטודנטית שיכולה להסתדר כמה ימים בלי מיטה ורק עם מזרן, וגם קומקום חשמלי הוא חיוני.

בין לבין יצא גם לי לעבור עוד כמה וכמה פעמים. באמצע מלחמה, עם ילדים ולאחרונה עם חתול. כל תחום כזה יכול להוות אתגר לא קטן בפני עצמו. את סיירי, החתול, היה צריך להרגיל לבית החדש: לדאוג להעביר את ארגז החול ראשון, עם קצת חול משומש בשקית כדי שהוא יכיר את הריח, לדאוג לפרק את המיטה שלו ראשונה כדי שהוא ידע שיש לו פינה בטוחה בבית, וזו רק ההתחלה. ארגנתי כאן 8 טיפים שיעזרו לכם להתארגן על המעבר, בלי להילחץ, לפחות לא יותר מדי.

1.     לא להשאיר דברים לרגע האחרון

עד ליום המעבר יש המון זמן, נכון? אז זהו – יש פחות ממה שנדמה לכם. ככל שתשאירו דברים לרגע האחרון הסיכויים רבים יותר לשכוח משהו, להילחץ ולעשות דברים באופן לא מאורגן ויסודי, כזה שיעזור לכם לא רק לצלוח את המעבר בשלום אלא גם לחסוך בזמן הפריקה. אין דין מעבר אחד לדין מעבר אחר – לעבור למעונות סטודנטים אינו שקול למעבר לדירה חדשה כאשר אתם מלווים בילדים, בעלי חיים ולא מעט רכוש שצברתם בשנים בהם גרתם בדירה הנוכחית. אם אתם מתכננים לעבור לאוהל עם פחות או יותר עם הבגדים שעל גופכם ותו לא – הרווחתם, אין טעם להתחיל להתארגן זמן רב מראש, למעט אולי דאגה לשק שינה טוב, וגזיה לקפה, ואולי מצית או מלח. אם, מצד שני, אם כבר צברתם אי אילו דברים, הבלגן חוגג והילדים רבים ברקע – תנו לעצמכם הרבה זמן התארגנות (חודש חודשיים נשמעים לא רע בכלל, גם שלושה הולך).

מתחילים מרשימה – מפרטים את כל הדברים שתצטרכו לארגן במעבר: חומרי אריזה, בדיקה שכל החשבונות שולמו בדירה הקודמת והשם לחיוב הועבר לשוכרים / הבעלים החדשים, כל הדברים שצריך לדאוג שיעבדו לפני שאתם נכנסים לדירה החדשה, איך מתארגנים ליום המעבר עם הילדים, איך מארגנים את בעלי החיים, וכולי.

2.     לארוז בסדר הנכון

הסדר הנכון מתחיל בהחלטה – מה נזרק, מה ניתן או נתרם, מה נשאר אבל לא נדרש ליומיום ומה נמצא בשימוש תכוף. מתחילים מלזרוק את מה שהוחלט לזרוק. כבר יהיה לכם יותר פשוט בעיניים. ממשיכים בכל הדברים שעוברים לתרומה. אם יש בני משפחה שהם בעצמם לפני מעבר לדירה – כדאי גם לשאול אותם אם הם זקוקים לדברים שאתם מתכוונים לתרום או למכור. כאשר הבית כבר הרבה יותר מסודר וריק עוברים לדברים ששומרים, אבל לעונה אחרת, או לאורחים – ומתחילים מאריזה שלהם. רק לקראת המעבר עצמו ארזו את הדברים שנמצאים בשימוש תכוף ואת הדברים החיוניים ליום יומיים הראשונים – קחו איתכם בתיק גב גדול או מזוודה.

3.     סמנו ורשמו הכל

כאשר אתם אורזים יש כמה כללים חשובים שמאד כדאי להקפיד עליהם. ראשית – אל תערבבו חדרים. מה שהולך למטבח – שילך רק למטבח, ומה שהולך לאמבטיה – שילך רק לשם. את הארגזים סמנו בצורה ברורה: שם החדר אליו התכולה מיועדת (כולל להפריד בין חדרי שינה של ילדים שונים והורים) וגם את התכולה עצמה. ממש לא בא לכם לגלות שאתם חייבים סכין יפנית ולהתחיל לנסות לחפש אחד בין ה-מ-ו-ן ארגזים לא ממש ממוינים. אם אתם כבר בענייני רשימות – שימרו רשימה בצד של איזה ארגזים יש, לאיזה חדר כל ארגז מיועד ומה ארזתם בכל אחד מהארגזים.

4.     התאימו את הארגזים וחומרי האריזה לתכולה

הכי קל לאסוף ארגזים משומשים מהסופר, לא משנה באיזה גודל הם או עד כמה הם חצי מתפרקים, אבל מטרת הארגזים היא לשמור על התכולה שלכם אז רצוי להשקיע קצת יותר ולמצוא ארגזים בגודל המתאים ובמידת החוזק המתאימה. השתמשו במסקינג טייפ ואל תסתפקו בקיפול של הקרטון ואם צריך – אל תתביישו להוסיף ניירות נצמדים או ניילון פצפצים כדי לשמור על תכולה שבירה או רגישה.

כמה טיפים ראשונים –

  • ספרים (ונייר בכלל) הם כבדים. עדיף לארוז שני ארגזים קטנים ולא ארגז אחד גדול שלא תוכלו להרים.
  • אם הארגז מיועד לאחסון – השתמשו בארגזים קשיחים במיוחד.
  • סמנו בבירור ארגזים רגישים או כאלו שחשוב לשמור בכיוון מסוים.

5.     ביטוח דירה

רצוי לדאוג שיהיה ביטוח דירה כבר מהרגע הראשון: אם אתם בעלי הדירה אז ביטוח דירה מומלץ הוא כזה הכולל גם ביטוח תכולה וגם ביטוח מבנה. ליום המעבר עצמו חשוב גם לוודא שיש ביטוח צד ג'. כבר קרו מקרים בהם נגרם נזק לשכן או לרכוש ציבורי בזמן המעבר, וביטוח צד ג' ידאג לכם לכיסוי במקרה כזה. בבית שבו אני גרה מעברי הדירה גרמו נזקים: מראות שבורות במעליות, רצפות שרוטות והרוסות בלובי. ללא ביטוח דירה שכולל ביטוח צד ג' – עלות התיקונים הללו הגיעה בכל אחד מהמקרים לכמה אלפי שקלים, והיא נפלה על העוברים. דרך אגב, גם אם אתם עוברים לדירה שכורה חשוב לשים לב בזמן מי רוכש איזה ביטוח. לרוב, מקובל כי בעל הדירה דואג לביטוח מבנה והשוכרים רוכשים ביטוח תכולה, אבל יש בעלי בתים שלא רוכשים ביטוח מבנה ומשאירים את השוכרים חשופים לתביעות – אז בדקו מראש שבעל הבית דאג לביטוח מבנה בתוקף.

6.     ספקים לדירה החדשה

וודאו מראש שכל מה שאתם זקוקים לו בדירה החדשה יחכה לכם, ולא להיפך – חשמל, מים, גז, אינטרנט וכדומה. לפעמים זה עניין של להעביר את החשבונות על שמכם, במיוחד בדירה קיימת אבל לעתים זה כרוך גם בהזמנת טכנאים, למשל לחבר את הדירה לקו טלפון ביתי אם אתם משתמשים בכזה, אינטרנט מהיר או לעבור מראש לחשמל תלת פאזי. אולי זה ידרוש להגיע כמה פעמים לדירה החדשה לפני המעבר עצמו, אבל ביום המעבר ומייד אחריו תודו על כך.

בהמשך גם תדאגו כי מוצרי החשמל הגדולים יחכו לכם שם – מקרר, תנור, דוד או מחמם מים תקין, מזגן. אם אתם יודעים מראש שצריך להזמין חדש עשו זאת מראש ודאגו לוודא שהם קיימים ומחכים לכם, כמו פסטה ורוטב – הרוטב מחכה תמיד לפסטה לא להיפך, ובמקרה הזה – אתם הפסטה.

7.     העברת חשבונות וכתובות

תנו לדואר התראה להעביר את הדואר לדירה החדשה שלכם ובמקביל הכניסו לרשימה את כל הספקים שעליכם ליידע ולשנות את הכתובת הנוכחית אצלם. כל מי ששולח אליכם חשבונות, חברים ומשפחה, קופות חולים, בנקים, עירייה, מדינה. אם צריך – דאגו להעביר תווי חנייה לכתובת החדשה מראש.

ביום המעבר עשו רשימה של מקרא שעונים: חשמל, מים גז. דאגו כי כל החשבונות יהיו משולמים, כולל ארנונה, עד ליום המעבר כי השם שלכם כבר הועבר לבעלים או השוכרים החדשים. דאגו גם ליידע בדבר הדירה החדשה ולהעביר את החשבונות שם על שמכם.

8.     ילדים ובעלי חיים

דאגו ל"אכסנייה" ליום המעבר עצמו, גם לילדים וגם לבעלי חיים. זה הזמן לגבות טובות שחייבים לכם חברים ובני משפחה. בזמן המעבר תהיו עסוקים ולחוצים וחבל להוציא עצבים על מי שבסך הכל סקרן מדי, מתלהב מדי או פשוט מפחד ולא מבין.

לילדים שכבר מתקשרים ומבינים, תנו להיות שותפים פעילים בשלבים מוקדמים יותר ובשלבי הפירוק. בניגוד גמור לילדים, כדאי לדאוג להאריך את הזמן עם הקט-סיטר עד אחרי הפירוק הראשוני לכל הפחות, במיוחד אם החתולים שלכם, כמו שלי, מאד אוהבים ארגזים ולא ממש אוהבים לתת לכם לפתוח אותם בנוחות וללא חשש שריטה.

אחרי הדברים שחייבים כאן ועכשיו – הדבר הראשון שחשוב לפרק הם את אותם הדברים שיתנו לילדים ולבעלי החיים תחושה שהם בבית שלהם, מוגנים ובטוחים. ארגז החול (עם החול המשומש בשקית ששמרתם) המיטה עם הריח המוכר של החתול שלכם, צעצוע החביב על הילד, שמיכת בטחון של התינוק – כל אלו יספקו גם להם וגם לכם מעט שלווה נוספת בתקופה לחוצה.

 

מעבר דירה יכול להיות מלחיץ אבל עם התארגנות נכונה הוא יכול בהחלט לעבור בשלום, ואפילו לזכות בקצת סדר על הדרך.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן