חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה נשתנה הלילה הזה? דורון שנותח בהדסה עין כרם בניתוח עיניים ייחודי, הכולל השתלת עדשה שיובאה מארה״ב, שוב רואה בעינו

בעקבות חבלה שגרמה לקרע בעומק של כ-15 מילימטר בעינו של דורון בן ה-56, בוצעה השתלת עדשה מיוחדת להצלת ראייתו. "זה הרגיש ממש נס עם כל התפילות של בני המשפחה, "מיד התקשרתי לילדים ובישרתי להם שאני מתחיל לראות".

כשדורון ערוסי הופיע בחדר המיון בהדסה עין כרם עם חבלה קשה מאוד בעין – הוא לא תיאר לעצמו כלל כי ראייתו נמצאת בסכנה.

ואכן, כשהפסיק לראות בעין הפגועה, היה זה ניתוח מורכב שבוצע על ידי מומחה בניתוחי עיניים בהדסה, וכלל השתלת עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה מארה"ב, שהחזירו לו כנגד כל הסיכויים, את הראייה מחדש.

דורון המתגורר במושב תרום, מנכ"ל חברה לייבוא מוצרי בנייה ירוקים, הגיע עם דימום רב, סבל מכאבים עזים ולא היה מסוגל לפתוח את העין כלל.

"בעינו של דורון היה פצע פעור לאורך כמחצית מהעין שחדר את כל שכבות גלגל העין, ותוכן עיני רב יצא ולא היה במקומו. העין הייתה מרוטשת לחלוטין," מספר ד"ר לירן טיאוסנו, מומחה בניתוחי רשתית וקטרקט אשר ביצע את הניתוח הייחודי בעינו של דורון. הוא מסביר שמדובר במצב עיני חמור שמסכן את שלמות מבנה העין ותפקודה.

"כאשר הפציעה כל כך עמוקה ונרחבת, לרוב קיים קושי רב בשימור מבנה העין ותפקוד הראיה בחלק גדול מהמקרים נותר ירוד, אם בכלל קיים. במרבית המקרים של פציעות חודרות עמוקות כל כך, עם אובדן תוכן עיני רב, העין עם הזמן מתכווצת ותותב מלאכותי – המשמש למראה קוסמטי בלבד, מונח במקום, אך העין אינה מתפקדת יותר".

לאור דחיפות המקרה, תוך זמן קצר מהגעתו של דורון לבית החולים ביצעו פרופ' שחר פרנקל וד"ר נדב לוינגר ניתוח חירום לסגירה ראשונית של החתך הרחב הפעור.

במהלך הניתוח התגלתה חומרת הפציעה שכללה חתך מרוטש עמוק של כל שכבות העין בהיקף נרחב ביותר. חלקי העין לא היו במקומם ואף היו חלקים שיצאו מגלגל העין, וקשה היה להעריך את שלמות החלקים הפנימיים של העין.

בשל מיקום ואופי הפציעה העמוקה, נסגרה העין בעזרת טכניקת תפירה מורכבת בניתוח שארך למעלה מ-3 שעות. במקרים מסוג זה מתבצעת סגירה ראשונית של החתך, מתוך ידיעה שצפויים ניתוחים מורכבים נוספים בהמשך, במטרה להציל את העין.

דורון כאמור, לא האמין שהפגיעה בעין תהיה כה הרסנית עד כי יאבד בה את הראייה. ״במשך ימים סבלתי מכאב ומהחרדה של לא להצליח לראות בעין".

דורון אושפז במחלקת העיניים כשהוא לא רואה דבר בעינו. בדיקות שונות שבוצעו לא הצליחו לחזות האם קיים פוטנציאל שישוב לראות והמתח היה רב. לאחר כ-5 ימים ביצע ד"ר לירן טיאוסנו ניתוח מורכב בעינו של דורון, שבמהלכו הצליח להחזיר את הרשתית בשלמותה למקומה, ובהמשך השתיל עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה במיוחד מארה"ב.

"רשתית העין מכילה את קולטי האור ומשם מתחיל תהליך הראיה", מסביר ד"ר לירן טיאוסנו. "הרשתית היא למעשה כמו הפילם במצלמה, כאשר הפילם שרוף לא תיווצר תמונה. כאשר ניתחתי את דורון, לא ידענו כלל האם הרשתית בכלל קיימת ונותרה בתוך העין, כיוון שתוכן עיני רב יצא מן העין בחבלה, והאם בכלל תוכל להשתקם.

לאחר שניקיתי את כל חלל תוכן העין, הצלחתי לזהות ולהשיב את הרשתית למקומה. במשך תקופה ארוכה דורון היה במעקב צמוד שלנו וכשראינו שקיים פוטנציאל ראיה, החלטתי לבצע ניתוח נוסף להשתלת עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה במיוחד עבור דורון מארה"ב. הסיבה לכן הייתה שבפציעתו הראשונית העדשה הטבעית זזה כולה ממקומה.

בניגוד לניתוח קטרקט שגרתי, בו אנו מוציאים את תוכן העדשה הטבעית אך משמרים את קופסית העדשה ולתוכה משתילים עדשה מלאכותית, אצל דורון כל העדשה כולל כל התומכנים והקופסית נפגעו בפציעתו המקורית ולא היו קיימים.

לכן תפרתי בטכניקה חדשנית שבוצעה לראשונה בהדסה את העדשה המיוחדת ללובן העין עם תפרים מיוחדים המשמשים בניתוחי לב פתוח.

דורון חזר לראות בעינו הימנית ראיה פונקציונלית המאפשרת לו אפילו לנהוג. ממצב של פציעה קשה מאוד ששלמות העין והראייה היו מוטלות בספק, הצלחנו להשיב את הראיה לדורון".

"לאחר 4 שעות של ניתוח התעוררתי כשהבת שלי לידי", מספר דורון בהתרגשות. "המשכתי באשפוז כשבוע עד שהרופאים אמרו שהעין נראית טוב, ומאז בכל ארבעה שבועות הגעתי לביקורת. כשהשתחררתי בכיתי הרבה, וכשניגבתי את הדמעות שמתי לב שאני מתחיל לראות צבעים. זה הרגיש ממש נס עם כל התפילות של בני המשפחה, הקרובים והחברים. מיד התקשרתי לילדים ובישרתי להם שאני מתחיל לראות.

הרופאים שמחו והתרגשו איתי בכל ביקור מהתוצאות ומההחלמה של העין.

אחרי תקופה ארוכה הושתלה לי עדשה קבועה מיוחדת ואני כבר מצליח באמת לראות. היום ברוך השם אני בסדר. אני מנסה לתת לעין להחלים.

אני מודה לרופאים שטיפלו בי על האכפתיות והמסירות, הם לא ויתרו לרגע, הקפידו ודאגו לי. הם החזירו לי את הראייה! ד"ר נדב לוינגר ממערך העיניים התקשר כל הזמן לשאול איך אני מרגיש ומה מתפתח. זאת דאגה ואכפתיות שלא ראיתי, ממש כאילו הם חברים שלי משנים".

צילום: דוברות הדסה
צילום: דוברות הדסה
טקס הענקת דרגות ומינויים לקציני משטרה בכירים בדרג תנ"צ במעמד השר לביטחון פנים והמפכ"ל

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן