חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ישראל ביתנו שונאים חרדים? סיטגמה נוראית"

ח"כ קושניר מגיע לירושלמים ועונה על כל השאלות החשובות: מה יש לו נגד החרדים, מי חברו הקרוב ממפלגת ש"ס וגם למה הממשלה החליטה להטיל מס על השתייה הממותקת | מילן מועלם

שבוע אחרי העברת תקציב המדינה לשנתיים הבאות, יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת אלכס קושניר, מגיע לירושלמים כדי לעשות סדר בבלגן.

בתקופה האחרונה עלו המפלגות החרדיות להתקפה על קושניר ושותפיו לדרך בשל מהפכת הכשרות השנויה במחלוקת והיחס לחברי הכנסת החרדים.

בראיון ל'ירושלמים' מספר קושניר על הפייק ניוז, העבודה הסיזיפית וגם עונה על שאלת השאלות: מדוע הוטל מס על השתייה הממותקת.

ח"כ קושניר בועדת הכספים, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

ח"כ קושניר,השאלה המתבקשת, ישראל ביתנו שונאת חרדים? 

"הסטיגמה שיצאה על ישראל ביתנו, שאנחנו 'שונאים חרדים' היא נוראית. מהיום שאמרנו די לעסקונה של המפלגות החרדיות, למכונת הג'ובים, ולהחזקת ציבור שלם שבוי, החלו לצאת עלינו בפייק שאנחנו מתנגדים לציבור החרדי עצמו".

למה אתם כ"כ מתנגדים שהחרדים יהיו בקואליציה? 

"הסיבה לכך שלא הסכמנו להקים ממשלה עם ש"ס ויהדות התורה היא כי אי אפשר לקדם אג'נדה הכוללת שוויון זכויות מול שוויון חובות כאשר הם נמצאים בממשלה. והדבר פוגע בסוף בכולנו, גם בציבור החילוני, גם המסורתי וגם החרדי".

מה מפריע לכם במפלגות החרדיות? 

"אנו כמפלגה מתנגדים לאג'נדה שהובילו המפלגות החרדיות בשנים האחרונות, כמו העצמת מונופול הכשרות, שהפך למכונת ג'ובים שדופקת את העסקים ומייקרת לנו האזרחים את הכל. העצמת מונופול הרבנות, הנישואין והגיור, ודה לגיטימציה לזרמים שונים ביהדות. מתן קצבאות לאברכים כדי שלא יעבדו, שישארו בעוני והיו תלויים בקצבאות המדינה. פרקטיקה שדנה אותם לעוני תמידי. מימון מוסדות חינוך ללא לימודי ליבה, דבר המונע מילדים במדינת ישראל לקבל שוויון הזדמנויות ולהצליח בחיים".

למה להטיל מס על שתיה ממותקת אם זה לא נגד חרדים?

"כמפלגה, אנחנו דואגים לכלל הציבור בישראל, וכשאנחנו מעלים את המיסוי על המשקאות הממותקים לפי ליטר, זה לא כדי לעשות דוקא לחרדים, כמו שחלק מהפוליטיקאים החרדים מנסים להציג. זה כי אנחנו חייבים לדאוג לבריאות של הילדים פה במדינה. ואם הורה הולך וקונה שישיית קינלי במחיר אטרקטיבי, והילדים שלו ששותים את זה 3 פעמים ביום, ואז אנחנו שומעים שכל ילד שלישי במדינת ישראל עלול ללקות בסוכרת, אז אני אומר שהמדינה חייבת להתעורר ולעצור את זה. מעבר לכך ש-30% מהוצאות קופ"ח הולכות על הטיפול במלחמה בסוכרת. אלו נתונים מזעזעים שחייבים לנער את כולנו, ולעצור את המדיניות חסרת האחריות שהובילו פה בשנים האחרונות".

אני יושבת איתך ומבינה שלימודי הליבה חשובים לך מאוד, גם שלאחרים זה לא באמת מפריע. למה? 

"במקום לתחזק בתי ספר שלא מעניקים לימודי ליבה, במקום לעודד גברים צעירים וכשירים לשבת בבית ולא לעבוד, ויותר גרוע, לעבוד בשחור תוך כדי שמקבלים קצבאות מהמדינה, אנו דורשים לעשות סדר, ולהפסיק את העמקת העוני ויצירת תלות של המגזר החרדי בפוליטיקאים החרדיים. מיום הקמת הממשלה עסקתי בשילוב המגזר החרדי בכלל הציבור, כדי להראות שאפשר גם אחרת. שאנחנו בכלל לא רעים לחרדים, אלא להפך. אנחנו דואגים להם וזה מה שהפוליטיקאים הבכירים שלהם מסתירים. אנחנו מעודדים את הבריאות שלהם, אנחנו מעודדים את הלימודים, את מיצוי היכולות של כל ילד וילד. פונים אלי מאות הורים מהמגזר החרדי שבאמת נמצאים במצוקה, הם לא יודעים מה לעשות, מצד אחד הם רוצים להיות שייכים לחברה בה הם חיים, שם נהוג לא ללמוד לימודי ליבה, לא להתגייס לצבא, לא לעבוד ומצד שני, לא רוצים שהילדים שלהם יגדלו לאותו מעגל העוני. לכן חשוב לי מאוד לסייע לציבור הזה לגדול ולצמוח, לתת את האפשרויות, כן להמשיך לקיים את הצביון הדתי, את אורח החיים החרדי, אבל במקביל להשתלב בחברה הישראלית, לקחת חלק, לא ליצור קיטוב אלא חיבור. כולנו בסוף יהודים, אנחנו צריכים לכבד אחד את השני כל אחד בדרך החיים שלו, אבל זה לא אומר שאחד צריך לדרוך על האחר".

מה אתה יכול להגיד שעשית עבור הציבור החרדי? 

"בארבעה חודשים האחרונים עשיתי שני צעדים בנושא הזה, שאני חושב שכל הורה חרדי יברך עליו , ושזה לא היה מתאפשר אם המפלגות החרדיות היו בשלטון.
האחד, היה להגיש הצעת חוק להקמת זרם חינוכי חרדי שיכלול לימודי ליבה. זה יהווה פתרון חינוכי לחלק מהציבור החרדי שרוצה לחנך את הילדים כחרדים ,ובמקביל רואה חשיבות רבה בצורך להעניק להם חינוך הולם ושוויוני. כך שלא יצא מצב שילד או הורה שרוצה עתיד טוב יותר עבור ילדיו לא יוכל להשיג את זה רק כי הקהילה מתנגדת לכך. החוק הזה אומר שאם יש דרישה של לפחות 10 הורים מכל שכבה, ובאותו ישוב קיימת אוכלוסייה של 10 אלף איש, לכל הפחות, הם זכאים לבית ספר ממ"ח. חשוב לציין שהרוב המכריע של הילדים החרדים בארץ לא לומד לימודי ליבה רק 3% מהילדים החרדים בבית ספר יסודי לומדים , ורק 0.1% ילדים מתלמידי העל יסודי לומדים לימודי ליבה מלאים, אלה נתונים של משרד החינוך. דבר נוסף שהצלחתי לעשות רק בשבוע שעבר, היה לפתור מאבק מתמשך של בית ספר ממלכתי חרדי במעלות תרשיחא שבשל מפגעים בטיחותיים היה בסכנת סגירה. בית הספר פנה לממשלות הקודמות אינספור פעמים בבקשה שיעצרו את סגירת בית הספר, כי הוא היחיד באיזור שנותן לימודי ליבה לבנים. עם כניסתי לממשלה פעלתי כדי לתקצב את בית הספר, והצלחתי להעביר 200 אלף שקלים לשיפוצו וכשירותו באופן מיידי".

הדלת שלך פתוחה בפני כולם? 

"הדלת שלי באמת פתוחה עבור כל מי שרוצה להתפתח, לגדול, לעודד למידה ועבודה. ואני באמת אומר, הציבור החרדי ממש לא צריך לחשוש מהממשלה הזאת, אלא להפך. זה שינוי שיעשה להם ובכלל לאזרחי המדינה רק טוב".


דבר שבולט מאוד בביקור במסדרונות הכנסת, הוא היחסים החמים והטובים בין אלכס קושניר לבין ח"כ ינון אזולאי מש"ס. קושניר לא פוסל על הסף שיתוף פעולה עם כלל חברי הכנסת החרדים, אם רק יגיעו בראש פתוח.

קושניר ואזולאי. חברים טובים

"למרות המחלוקות, גם בנושא ממ"חים, וגם בנושאים אחרים, כן אפשר לשתף פעולה עם ח"כים חרדים, כמו ח"כ ינון אזולאי מש"ס הוא בהחלט פרטנר לשיתוף פעולה בנושאים חברתיים, ושמים בצד את הנושאים הקשורים לדת ומדינה".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן