חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אור בקצה המנהרה: כביש המנהרות החדש סוף סוף בדרך לסיום | כל הפרטים

יש אור בקצה המנהרה! בתום 13 חודשים של עבודות כרייה, נפרצה המנהרה החדשה בכביש 60 (כביש המנהרות), בדרכו להפוך לכביש רחב ובטוח יותר.

כרייתה של המנהרה החדשה, הראשונה מסוגה בארץ ומהבודדות שהוקמו בעולם, לוותה באתגרים הנדסיים, בהן עמדה קבוצת אורון אחזקות והשקעות, המקימה את הפרויקט; כל הפרטים על התקדמות פרויקט הכפלת כביש המנהרות.

ממאי 2020 עמלים בקבוצת אורון אחזקות והשקעות על הכפלת כביש המנהרות, וסלילתה של מנהרה נוספת, שתאפשר תנועה בטוחה וזורמת יותר בציר גילה- צומת חוסאן. לאחרונה, נרשם צעד משמעותי בפרויקט עם פריצתה של המנהרה החדשה בפרויקט ובימים אלה מסתיימות עבודות הכרייה והחפירה במקום.

צילום: קבוצת אורון

במסגרת העבודות בפרויקט להכפלת כביש המנהרות, נדרשו צוותי העבודה בשטח לכרות מנהרה חדשה, שאורכה כ-900 מ', במרחק של 3.4 מ' בלבד מהמנהרה הקיימת והפעילה.

מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארץ, וככל הנראה מהבודדים בעולם, על מנת לעמוד באתגר בצורה הטובה ביותר, החליטו בקבוצת אורון לשלב את חברת OSSA הספרדית, בעלת נסיון בביצוע פרויקטים מסוג זה, כקבלן משנה בפרויקט.

כאמור, בימים אלה פרצו הצוותים העובדים בשטח את המנהרה החדשה, לאחר 400 ימי כרייה, ובכך הגיעו לשלביה האחרונים של כריית המנהרה. לצד סיום הכרייה, נערכים בקבוצת אורון לשלב הבא, שכולל את יציקות התימוך הסופי למנהרה, באמצעות תבנית פלדה ייחודית, שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט באיטליה, והובאה משם כשהיא שוקלת 160 טון.

"חפירת המנהרה נערכה בשלביות שקבענו מראש, ובהתאם לקצב ההתקדמות שתוכנן. כעת, מששני צידי המנהרה שנכרו במקביל התחברו ונפרצה החזית ביניהם, אנחנו כבר נערכים לשלבים הבאים- סיום ההעמקות והכרייה, כריית המנהרות המקשרות, הנישות והחדרים הנוספים שנדרשים במנהרה, ובמקביל- ביצוע עבודות איטום, הטמנת מערכות בבטון ויציקות התימוך הסופי עם התבנית הייחודית שהובאה מאיטליה", אומר מנהל פרויקט המנהור מטעם קבוצת אורון אחזקות והשקעות.

בקבוצת אורון מעריכים שהעברת התנועה למנהרה החדשה תתבצע בעוד כשנה, ואז יוכלו הצוותים הפועלים בשטח להיכנס למנהרה הקיימת, לביצוע שיקום התימוך הקיים, איטום וביצוע תימוך סופי מבטון יצוק כמו שמתחילים עכשיו לבצע במנהרה החדשה. רק לאחר סיום כל העבודות במנהרה הקיימת תתאפשר פתיחת שתי המנהרות לתנועה.

כביש 60, הידוע כאמור ככביש המנהרות, מחבר בין ירושלים וגוש עציון. הוא מהווה את הציר המרכזי שיוצא מעיר הבירה ונכנס אליה מאזור זה, ומעניק גישה לבית ג'אלה, ויישובי הסביבה. שדרוג הכביש וחידושו הוא פרויקט מורכב, שחולק לשני מקטעים שונים. מקטע צפוני- המשתרע ממחלף רוזמרין שבירושלים ועד הקצה הדרומי של גשר גילה, ומקטע דרומי- המתחיל בגשר גילה ומסתיים בצומת חוסאן.

צילום: קבוצת אורון

המקטע המדובר בכביש 60 כולל כיום נתיב לכל כיוון. עבודות ההרחבה של הכביש, כוללות הוספת נתיב תנועה לכל כיוון- אל ירושלים וממנה, ותוספת של נתיב תחבורה ציבורית שימוקם בין הנתיבים, ויכלול מערכת של שילוט אלקטרוני מתחלף שיאפשר תנועה על אותו הנתיב לשני הכיוונים.

"לכביש הזה יש חשיבות לאומית ככניסה מזרחית לירושלים- בעיקר ככניסה מגוש עציון לעיר הבירה. הכביש פותח ומכפיל את כמות התנועה שתזרום עליו מנתיב לכל כיוון לשני נתיבים לכל כיוון.

גם יצירת התעדוף לתחבורה הציבורית היא משמעותית בציר זה ותאפשר תנועה חלקה וטובה יותר. גם מבחינה גיאומטרית, הציר עובר שינויים כדי לאפשר נסיעה בטוחה ומהירה עליו. המנהרה הגדולה, המצויה בחלקו הדרומי של הכביש, מהווה מזה שנים סוג של פקק תחבורתי.

בגלל שמדובר במנהרה יחידה, אם חלילה מתרחשת בתוכה תאונה או כל אירוע אחר- הציר הזה מיד משותק. ברגע שתיפתח מנהרה מקבילה, רחבה, הכוללת גם נתיב תחבורה ציבורית, יוכלו נפחי התנועה לגדול, וסיכוני התנועה בטיחותיים והבטחוניים יפחתו משמעותית", אומר עוז שלו, מנהל הפרויקט מטעם קבוצת אורון אחזקות והשקעות.

פרויקט הכפלת כביש המנהרות במקטע הדרומי, מורכב ברובו מעבודות המנהור, ולצידן תבצע קבוצת אורון גם 3.5 ק"מ של כביש, שמרחיבים אותו הן לכיוון מזרח והן לכיוון מערב, וכן את הסדרת צומת חוסאן מחדש, כצומת גדולה ומרומזרת.

גם המעבר התת קרקעי, מתחת לצומת, המכונה 'מעבר אל ח'אדר' יורחב בעקבות הרחבת הכביש שמעליו. מעבר תת קרקעי נוסף יבוצע מתחת לכביש 60, באזור הכניסה לבית ג'אלה ומחסום המנהרות.

המשטרה חשפה 3 רובי M16 ואמל"ח בכפר סמוך לירושלים | כל הפרטים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן