חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אחותי לקחה מאבא כספים כשהוא היה בחיים – איך זה משפיע על חלוקת הירושה

קרדיט תמונה FREEPIK

בטרם אדם הולך לעולמו, הוא יכול לערוך צוואה ולקבוע בה מי יקבל את עזבונו (כספים, רכוש, נדל"ן) לאחר מותו. עזבונו של אדם שלא עשה כן, מחולק לאחר מותו ליורשיו ע"פ דין.

מאמר זה יענה על השאלה איך לקיחת כספים מהמוריש בעודו בחיים, משפיעה על חלוקת הירושה.

המאמר באדיבות אתר ירושות וצוואות.

ירושה מחולקת לפי גודלה במות המצווה, אך אין זה סוף פסוק

גם אם אדם ערך צוואה שנים רבות לפני שהלך לעולמו – הרי שבסופו של דבר, עזבונו מחולק לפי גודלו במות המצווה. כך, למשל, אם בעת כתיבת הצוואה, למצווה היו שלוש דירות בבעלותו, ובמותו רק דירה אחת – אז כמובן שיורשיו יזכו רק בדירה אחת ולא בשלוש.

מכאן, שגם אם בשלב מסוים בחיי אדם (שערך או שלא ערך צוואה), היו לו, לצורך העניין, מיליון ₪, אך במותו חצי מיליון – הרי שיורשיו יקבלו "רק" חצי מיליון ₪.

לכאורה, נראה כי אין מה לעשות במצב כזה, גם אם הסיבה להפחתה בסכום הכספי של המוריש היא לקיחת כספים ממנו בעודו בחיים, ע"י אחד מיורשיו.

ואולם, לא מדובר במצב שאינו פתיר.

גם אם מדובר במקרה שבו המוריש לא ערך צוואה כלל, גם אם המוריש ערך צוואה אך היא טרם אושרה ואף אם היא כבר אושרה – ניתן להגיש התנגדויות. התנגדויות אלה נקראות בקשה לביטול צו ירושה, התנגדות לצו קיום צוואה או בקשה לביטול צו קיום צוואה, בהתאמה. התנגדויות/בקשות אלה מוגשות לרשם לענייני ירושה, הן כרוכות בתשלום אגרה ויש לציין בהם את הפרטים האישיים של המבקש, המוריש וכל היורשים. בנוסף, מי שמגיש כל התנגדות שכזו צריך לפרט מהן הסיבות לכך, ולהוכיח את אמיתותן. ככל שיעשה כן, יגבר הסיכוי שבקשתו תתקבל – והצו הרלוונטי יבוטל/יתוקן.

איך ניתן למנוע מראש מצבים מעין אלה?

על אף שכאמור ניתן להגיש התנגדויות, הרי שלא ניתן להבטיח שהתנגדויות שכאלה תמיד תתקבלנה. בנוסף, בדיקת הבקשות להתנגדות, והחלטה בנושא – הן פעולות שיכולות לקחת זמן רב. לכן, נשאלת השאלה, איך ניתן להימנע מראש ממצבים שכאלה, שגורמים גם לסכסוך בין יורשים?

ובכן, עוד בטרם המוריש הולך לעולמו, יורשיו צריכים להחליט ביניהם כיצד להתנהל בכל הנוגע לכספיו.

למשל, לתעד כל הוצאה של המוריש, ולשמור על קבלות שונות, חשבוניות, הודעות וכדומה. בנוסף, לתעד לא רק את ההוצאות עצמן של המוריש אלא גם את אישור/בקשת המוריש לכל הוצאה. יש לעדכן את כל היורשים בכך בזמן אמת, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהוצאות חריגות.

כל זה, כדי שכלל היורשים יהיו מודעים לכמות הכספים של מורישם בזמן אמת, ולא יופתעו מכך רק לאחר מות המוריש.

לסיכום, על אף שירושה מחולקת לפי גודלה במות המצווה – הרי שאם יורש לקח ממורישו כספים רבים בעודו בחיים, ניתן להגיש את ההתנגדות הרלוונטית.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן