חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פותח את הלב ועולה להתקפה: עופר ברקוביץ' מסכם שנה פעילה מהבחירות

עופר ברקוביץ', שכמעט כבש את כס ראש העיר, מסכם שנה בראיון מקיף וחד לירושלמים, ומספר על העשיה מסביב לשעון, על התקשורת הלקויה עם משה ליאון ועל הקשיים והאתגרים שעומדים בפני הבירה בשלטון הנוכחי. ברקו, גירסת ירושלים/ מילן בן דוד – מועלם

 

מי שמכיר את ההתנהלות ברשויות מקומיות אחרות, ודאי יודע שברגע שחבר מועצה מתיישב על כס האופוזיציה, הוא פועל באחת מהשיטות הבאות: צועק וקולו לא נשמע, או רדום ומחכה לסיום הקדנציה.

אף אחת מהתאוריות הללו, לא תואמת את הפעילות המאסיבית של עופר ברקוביץ' וחברי תנועת התעוררות בשנה האחרונה באופוזיציה הירושלמית.

התעוררות בראשות ברקוביץ' הייתה קרובה מאוד להיות זאת שתנהל את העיר, אלא שכ-3,000 קולות הפרידו בין ראש התנועה לבין ראשות העיר.

מאז הבחירות ועד היום, מעטות השיחות הענייניות שניהל ברקוביץ' עם משה ליאון. לדברי חברי התעוררות הפעלתניים, ליאון לא משתף איתם פעולה במזיד,  כך לדבריהם, מתבססת לרוב על פרויקטים ומאבקים למען התושבים שנולדו בכלל מתוך התנועה. בראיון גלוי לב, מדבר ברקוביץ' על השנה שעברה עליו, על העשייה שהייתה וזאת שבדרך, על משה ליאון ועל העתיד.

 

התעוררות ירושלים

 

עופר, עברת שנה עמוסה, אתם פועלים מסביב לשעון. איך אתם אתה מסכם את השנה שלכם? 

"זה לא סוד שהעדפנו לפעול דרך הקואליציה, אבל משה ליאון מהפחד שלו החליט להוציאה החוצה את הציבור הציוני ואת התעוררות. זאת החלטה שפוגעת בירושלים, בציבור שלם. יש לנו עיר עם אתגרים כבדים והבחירה של ליאון מעידה על חוסר המנהיגות שלו ועל היכולות שלו להוביל את העיר לטובת כלל המגזרים.

אני מצר על ההחלטה. מהרגע שהבנו שאנחנו באופוזיציה, התחלנו לעבוד. הוכחנו שיש לנו השפעה גם מהאופוזיציה. הרחבנו את קייטנות אוגוסט לחינוך המיוחד.

שנה הבאה זה יורחב גם לכיתות א וב'. אימצנו את הרפורמה שעינב בר כהן הובילה בתחום השילוט, חיזקנו את תחום הניקיון, הובלנו את מחאת נהגי האוטובוסים, קידמנו התחדשות עירונית בקריית יובל, יזמנו אירועי משפחות בשבת,ייצגנו לבד את העסקים בשכונת פת. אנחנו מתעמתים מול הממשלה כשצריך, דורשים בנייה בעטרות, דורשים שמשרדי הממשלה יעברו לירושלים, וליאון שותק.

התעוררות ממשיכה לעבוד בכל הכח, בהתנדבות מלאה ומצליחה לטפל במאות פניות ציבור. אנחנו באישזהו מקום מגינים על האוכלוסיה הדתית לאומית והחילונית".

איך אתה מסביר את הדומיננטיות שלכם? אי אפשר לפספס את התעוררות ברחבי העיר.

"התעוררות היא התנועה מספר 1 מבחינה מוניציפלית. יש לנו כוחות אדירים שמונעים מאהבה לירושלים.

היינו מאוד קרובים לקחת את ראשות העיר עם שבעה מנדטים, כשלליאון יש אפס מנדטים. אנשים מאמינים ביכולת שלנו להשפיע. יש שבעה חברי מועצה שעושים עבודה נהדרת אבל זה גם מאות פעילים שתורמים לנו בלי סוף.

לפני שבועיים חילקו שישים פעילים בכל רחבי העיר פליירים עם פירוט של כל מה שעשינו עבורם השנה. אנחנו פועלים בצניעות וענווה וכל אחד בהתעוררות מרגיש שיש לו השפעה.

יש לנו אהבה גדולה לירושלים. יש פה חרדים, אשכנזים ,ספרדיים, עולים חדשים, ותיקים, חילונים, דתיים, ימניים, שמאלנים. יש פה הכל. מאוד ברור לירושלמים שהתנועה שלנו פועלת ממקום נקי וערכי ".

 

התעוררות ירושלים

 

אתם טוענים שמשה ליאון השתמש בהישגים שלכם. במה מדובר?

"למשה ליאון אין תוכנית הוא מגיע חסר חזון, חסר תוכנית וחסר כישורי מנהיגות. גם החברים הקרובים שלו בקואליציה מביעים את חוסר שביעות הרצון שלהם.

הוא הונחת על ידי דרעי וליברמן ואני חושב שהיום החרדים גם מכים על חטא. אצלו הכל זה כיבוי שריפות. הוא לוקח דברים שעשינו, אגרות השילוט, הניקיון ועוד שלל דברים והוא מנסה להתחקות אחרי דברים שאנחנו עושים כדי ליישם אותם. מבחינתנו אם אנחנו גורמים לו לפעול זה מבורך".

מה מצבה הכלכלי של ירושלים? 

"לא טוב. אין פיתוח כלכלי. היום אנחנו באשכול סוציואקונומי 2 ואני חושב שעם ליאון אנחנו בסכנה להתדרדר לאשכול 1 שזה המקום הכי גרוע במדינת ישראל.

אין תוכנית כלכלית רצינית להביא חברות, לייצר הון אנושי שישתלב, לעבוד קשה במזרח העיר ובמקומות החרדיים כדי לשלב אותם בשוק העבודה. זה מסכן את ירושלים שיש בה אתגרים חברתיים כלכליים כבדים".

למה אין שיתוף פעולה בינכם לבין ראש העיר? 

"משה ליאון חושש מהבחירות הבאות והשיקול הפוליטי הזה גורם לו לא לשתף איתנו פעולה. בצורה הזאת הוא פוגע בציבור מאוד גדול שבחר בי. 110,000 תושבים בחרו בי לראשות העיר ו50 אלף איש בחרו בהתעוררות. זה אומר משהו".

מתי בפעם האחרונה ישבתם לשוחח, אם בכלל?

"לא קרה. היה משא ומתן אחרי הבחירות אבל לדעתי זאת הייתה הצגה. אין על מה לדבר כי הוא פשוט לא רוצה.

זאת המציאות היום בירושלים. זאת טעות למשה ליאון ולעיר. ליאון הוא הראשון שמונע מאיתנו את ההשפעה. הוא מפחד מהתעוררות ומהכח הציבורי שלנו אז לכן הרבה פעמים הוא ניגש לטפל בהצעות שלנו כי הוא חושש".

התעוררות ירושלים

 

ואם בכל זאת הוא יבקש ממך להיפגש?

"זה לא עניין אישי. אני לא אוהב את ההתנהלות שלו מולנו בישיבות מועצה. אני לא אוהב את המינוי מקורבים וגם לא את חצי מילארד השקלים שעברו ללא מכרז.

הקיפאון ביחס לחילוניים והיעדר אסטרטגיה הוא נוראי, אבל ככל שאדרש לקדם את העיר עם ליאון אעשה את זה. אני כאן 12 שנה כמעט מתוכם 4 בשכר ושמונה שנים בהתנדבות מלאה וודאי שמוכן להיפגש עם ליאון ולעבוד לטובת התושבים ביחד".

במה שונה ניר ברקת ממש ליאון?

"לניר ברקת היה חזון, תוכנית מקרו. בעשור האחרון הובלנו איתו מהלכים משמעותיים בתרבות, פיתוח, חברות הייטק ,תהליכים בשכונות. ליאון חסר אסטרטגיה וחזון. ההישגים שלו קטנים עד בכלל לא ואני מצר על המצב שירושלים נקלעה לו בזמן הזה".

 

התעוררות מתבגרת

 

התעוררות חגגה לאחרונה יום הולדת. 11 שנות פעילות אינטנסיבית והיום, גם ברחובות החרדיים אין אדם שלא מכיר את התנועה הפעלתנית.

את התנועה הקים עופר ברקוביץ עם חזון לשנות את ירושלים ולהשפיע על התרבות והלך הרוח הירושלמי. ברקוביץ' בנה את התנועה בעשר אצבעות והיום מדובר בתנועה המדוברת ביותר בישראל המהווה גם דוגמא לתנועות המורכבות מצעירים גם ברחבי הארץ.

"התנועה מדהימה", מצהיר ברקוביץ'. " ליאון ניסה לפלג ראותנו ולהציע תפקידים לחברי התנועה אבל כולם פועלים בצורה מדהימה למרות שלא הייתה שנה קלה.

יכולתי לבחור ללכת למקומות אחרים אבל נשארתי להילחם על העיר והשגנו לא מעט. אנחנו עסוקים כל הזמן גם בתחום הפוליטי וגם ברפורמות חברתיות.

עד היום אנחנו יוצאים לשטח, נותנים דגש לעשייה חברתית בתוך השכונות ומקיימים סיורים בשטח. אנחנו מייצגים את כולם".

ישיבת מועצת העיר.
צילום ארכיון: אודי דוד בן דוד

 

תנועות אחרות מרחבי הארץ פונים אליכם בלי סוף ומנסות ללמוד מה הקסם שלכם. אז מה באמת הקסם של התעוררות? 

"התעוררות זה משהו מיוחד ותמיד יש פניות והרצאות. אולי יבוא יום שנצמח ונהיה התעוררות ישראל כי התעוררות מביאה משהו אחר ומחברת הרבה מאוד קבוצות אוכלוסייה.

כל הזמן יש שיחות מערים אחרות ואנחנו מנסים ללמד ולחלוק ולעזור גם במקומות אחרים בישראל".

אחת הסוגיות שאתם עסוקים בה השנה היא סוגיית הדוחות. העירייה הגבירה משמעותית את האכיפה.

"אכן אחת הסוגיות הקשות. פקחים פועלים בשכונות גם בלילות. יש עליה של 35 אלף דוחות שהפכו לאמצעי להגדיל את קופת העירייה. אנחנו מתנגדים לזה והובלנו הצעות בישיבות מועצה.

אנחנו ממשיכים להיאבק במדיניות האכיפה. האכיפה צריכה לעשות סדר כמו אם מישהו חונה בחניית נכה או חוסם נתיב ודאי שצריך לאכוף, אבל אם ב 12 בלילה תושב חונה בחצי אדום לבן כי אין לו מקום חניה, נכון להקל במדיניות.

משה ליאון בא ממקום עשיר ושבע שלא מבין שיש משפחות קשות יום שאין להם את הכסף לשלם את הדוחות האלה. אנחנו מתנגדים לזה".

עוד סוגיה שאתה עסוק בה היא העסקים בשכונת פת. הפגיעה בהם קשה.

"הייתי בסיור בצומת פת חודשיים לפני תחילת עבודות הרכבת הקלה והתרעתי שצריך להתכונן .טענתי כבר אז שיש לייצר חניון חלופי.

הרסו להם את כל הכניסה לחנות. העירייה מגיבה בצורה איטית. בניית הרכבת הקלה שם זאת תוכנית של שנים. יש מקום לחניון חלופי ושלא איכפת אז לא איכפת.

אנחנו מנסים להוביל מאבק מול ראש העירייה ולצערי קצב העבודה שם לא משביע רצון. אנחנו מנסים לדחוף את המערכת העירונית לייצר פתרונות.

מצאנו חניון ברחוב ניקנור שבעצם מתאים להכשרה של שישים שבעים מקומות חניה ותוכנית אב לתחבורה אמורים להכשיר אותו אבל הקצב של העירייה הוא לא גבוה. אני לוחץ את חברת מוריה בכל הכח".

 

עוד מאבק חשוב שהובלתם וצלח, הוא מאבק הפיקוח במעונות.

"נכון, זה מאבק ארצי ומי שפעלה כאן בירושלים היא עינב בר כהן. דחפנו להגברת הפיקוח במעונות באמצעות הכשרות, בדיקת הגננות, התקנת מצלמות ועוד.

התוכנית אושרה במועצה. אני כאבא מאמין שהעניין הזה הוא קריטי. לא כל אחד צריך לפתוח מקום בלי לעמוד בקריטריונים. צריך להגביר את השקיפות במעונות".

 

רגע לפני סיום, אתה חושב שאתה לא ראש העיר כי לא הייתה הסברה מספיק רחבה במגזר החרדי?

"זה נפל משני מקומות. אחד זה הפייק ניוז שהופץ כנראה מהצד של משה ליאון על שותפות שלנו עם הקרן החדשה. אמרו שאנחנו קשורים לשמאל הקיצוני, הוציא רכב שקרא בערבית לתמוך בעופר ברקוביץ' מה שלא היה ולא נברא וזה עזר להם להשאיר חלק מהאנשים בבית.

גם לציבור החרדי עשו שטיפת מוח שאני אנטי חרדים. מי שלא אוהב את החרדים שלא יבוא להיות ראש עיריית ירושלים. אנחנו אוהבים ומקרבים את החרדים ונעבוד איתם תמיד בשיתוף פעולה. אני פועל בשביל כולם ואפעל תמיד למען כל המגזרים".

בבחירות הבאות אתה ראש העיר?

"אנחנו עוד לא שמה. אנחנו ממשיכים לעבוד לטובת הציבור ואני מקווה שבסופו של דבר העבודה הקשה שלנו תשתלם".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן