חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקיר העיר: פרופסור יוסף בודנהיימר

עיטור יקיר ירושלים יוענק לפרופ' יוסף בודנהיימר: "המרכז האקדמי לב הוא שמקבל את ההוקרה" 

 

פרופ' יוסף בודנהיימר, לשעבר נשיא המרכז האקדמי לב, המזוהה כאחד מהאנשים המרכזיים שמוביל את החיבור האקדמי בין המדע לבין דרך התורה, יקבל השנה ביום ירושלים את עיטור 'יקיר ירושלים' מראש העיר משה ליאון.

החיבור בין תורה ומדע שנתפס היום כדבר מובן מאליו לבני הציונות הדתית, לא היה כך כאשר פרופ' יוסף בודנהיימר השתתף בייסוד המרכז האקדמי לב לפני כחמישים שנה. עם פתיחת ב-המוסד ב-1969 היו כעשרים תלמידים, וכאשר הפך לנשיא המוסד בשנת 1993 היו בו כ- 400 סטודנטים. במועד פרישתו ב- 2009, כבר למדו במרכז האקדמי לב (שאז נקרא "בית הספר הגבוה לטכנולוגיה – מכון לב") קרוב ל-4,000 תלמידים ותלמידות, והמוסד הפך למוסד אקדמי מוכר המצטיין במדע יישומי, לצד הצטיינות בלימוד תורה, ובבניית מסגרת חינוכית-דתית.

"אני שמח על הבחירה בי, אבל חשוב לי לציין שההכרה בפעילות שלי היא בעצם הכרה בהישגים של המרכז האקדמי לב כמוסד אקדמי ייחודי, הממוקם בירושלים בירתנו, והכרה זו היא הבשורה הגדולה. לא אני, אלא המרכז האקדמי לב הוא שמקבל את ההוקרה", אומר פרופ' בודנהיימר. "המשמעות היא שהפרויקט שפרופ' זאב לב ז"ל החל בו הצליח מעל ומעבר. לפני כ- 50 שנים התחלנו עם עשרים סטודנטים, ובהדרגה הצלחנו להרחיב את היקף המקצועות האקדמיים הנלמדים. בתקופתי כנשיא, הרחבנו מאד את מיגוון התחומים המדעיים שניתן ללמוד במוסד, פתחנו תכניות לנשים, והרחבנו מאד את הנגישות של הלימודים לציבור החרדי. מגמות אלה נמשכות עד היום".

את העיטור יקבל פרופ' בודנהיימר מראש העיר ירושלים, משה ליאון, ביום ירושלים בטקס מיוחד, וכעת הוא אומר: "יש לי סיפוק עצום מכך שהחזון של פרופ' לב, והחזון שלי, מתגשם בפועל. הרחבת האוכלוסיות הלומדות מקצוע אקדמי יישומי, תוך נאמנות לדרך התורה – זהו מימוש של חזון שעמד לנגד עיני במשך כל השנים, ואני שמח מאוד שזכיתי להשתתף בהתפתחות זו, ואף להוביל אותה. המרכז האקדמי לב הוא מפעל החיים שלי: מקום שקיים בשביל עם ישראל ולטובת עתידה של מדינת ישראל. הוא מאפשר חינוך אקדמי ברמה הגבוהה ביותר בשילוב חיים של תורה, וזה מעניק חוסן לעם ישראל ולמדינת ישראל".

לדברי פרופ' בודנהיימר, "אם רק לפני 30-40 שנים היה מקובל לחשוב שיש סתירה בין דרך המדע לבין דרך התורה, היום אנחנו הוכחנו את ההיפך- השילוב של תורה ומדע בחיי המעשה מביא תוצאות נהדרות ויוצאות דופן. המוסד מוכיח אחת ולתמיד, ובאופן מובהק, איך התורה והטכנולוגיה הולכים יחדיו בהצלחה כבירה. זה בא לידי ביטוי בכל הרבדים, במערכת הבטחון, בתעשיית ההיי-טק ובמערכות הבריאות. המרכז האקדמי לב אף זוכה במקומות הראשונים בארץ בראיית חשבון ובסיעוד. רבים מן הבוגרים משרתים במערכת הביטחון בתפקידי מפתח, ותעיד העובדה שכמה וכמה מן הבוגרים שלנו זכו בפרס ביטחון ישראל. גם בפרוייקט החללית 'בראשית' מעורבים בוגרים של המרכז".

פרופ' יוסף בודנהיימר נולד בקיימברידג', אנגליה בשנת 1941 , ובגיל שמונה עלה יחד עם משפחתו לישראל. הוא שירת בצה"ל בנח"ל מוצנח, למד פיסיקה באוניברסיטה העברית בירושלים וקיבל תואר דוקטור בשנת 1971. עם ייסוד ביה"ס הגבוה לטכנולוגיה בירושלים (מכון לב) הצטרף למחלקה לאלקטרו-אופטיקה בראשות פרופ' יהודה לוי, ומונה לראש המחלקה ב- 1981. בהמשך קיבל תואר פרופסור חבר, ופרופסור מן המניין, ובשנת 1989 התמנה לרקטור המוסד, כאשר נשיא המוסד היה מר צבי ויינברגר. משנת 1993 עד 2009 כיהן פרופ' בודנהיימר כנשיא המרכז האקדמי לב. גם היום הוא מעורב מאד בהמשך התפתחות המוסד.

פרופ' בודנהיימר עסק במחקר יישומי בתחומים רבים: תקשורת אופטית, טכנולוגיית וידיאו-דיסק, אנרגיה סולארית, בטיחות בנהיגה, מיכשור רפואי, וטכנולוגיות בטחוניות. פירסם יותר מ- 80 מאמרים בספרות המקצועית והוא מחזיק באחד-עשר פטנטים בתחומי האלקטרו- אופטיקה. הוא שימש כיועץ לחברות היי-טק רבות בארץ ובארה"ב, וכיהן כחבר בוועדות מדעיות ולאומיות שונות. כנשיא המרכז האקדמי לב הוא הניע את הצמיחה הדינאמית של המרכז, כמוסד האקדמי היחידי בארץ המשלב לימודים אקדמיים עם לימודי קודש. בהנהגתו נוסדו – קמפוס טל לנשים, תכניות לשילוב הציבור החרדי בכוח העבודה הישראלי, ותכנית לימודי הנדסה לבני העדה האתיופית.

פרופ' בודנהיימר קובע עיתים ללימוד תורה ומעביר שיעורים בגמרא באופן קבוע. הוא נתן הרצאות מוזמנות בארצות רבות בנושאי תורה ומדע, והיה מרצה אורח בלונדון, מלבורן, ניו-יורק, שיקאגו, קליבלנד, בוסטון, לוס אנג'לס, סיאטל, אוטווה וטורונטו.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן