חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מתחילים לשמור שבת?

אנשים רבים מקבלים החלטה להתחיל לשמור שבת. החלטה שכזו יכולה לנבוע מהרצון להתקרב ליהדות, מהרצון לעשות תיקון, מהרצון לנסות משהו חדש וכדומה, אך האמת היא שאין זה משנה מה עומד מאחורי הרצון, אלא יותר משמעותי לעמוד באתגר החדש, ואף מהותי להבין מהי המשמעות והשכל שמאחורי העשייה. מכאן שאם גם אתם מבקשים להתחיל לשמור שבת, יש כמה דברים שעליכם לדעת, אך מראש נציין שהמשימה הרבה פחות מורכבת ממה שעשויים לחשוב.

שמירה בסיסית

הבסיס של שמירת שבת הנו פשוט ביותר: יש לעקוב אחרי זמני כניסת השבת ובהתאם להקפיד שלא להדליק מוצרי חשמל, להסתפר, להבעיר אש, לנסוע ברכב, לדבר בנייד, לטפל בצמחייה, לכתוב וכדומה, כאשר לפני כניסת השבת נדרשים לעשות מגוון הכנות, קרי הכנת אוכל לארוחת השבת, לנקות את הבית, להכין שעון שבת שישלוט בדוד ובאורות, להתרחץ, להעמיד מיחם ופלטה חשמלית וכמובן להדליק נרות שבת. כמו כן, במהלך היום יש לערוך קידוש וסעודת שבת.

שלושת ארוחות השבת

מלבד איסורים והכנות, ראוי להבין שהשבת הנו יום חג מיוחד, בו רצוי ליהנות ואף להתרגש. אי לכך נוהגים להכין בשבת שלוש ארוחות מרכזיות: ביום שישי בערב נוהגים לערוך קידוש לצד יין (או מיץ ענבים) ולאחר מכן עורכים סעודה נאה, אותה מתחילים ישר לאחר שנוטלים ידיים ומברכים המוציא על החלות. לאחר מכן ביום השבת עצמו עושים שוב ארוחה וקידוש (לכל קידוש נוסח משלו) ואילו הארוחה הנוספת היא לקראת צאת השבת והיא מכונה "ארוחה קטנה". ארוחה זו נעשית ללא קידוש, אך בהחלט מומלץ לשיר בה דברי קודש ולהקריא בה דברי תורה, ולו בכדי לחגוג כהלכה.

קופצים למים קדושים

הרבה אנשים שחושבים לשמור שבת נוטים להתלבט האם להחיל אט אט, למשל לא להדליק חשמל אך כן לנהוג, או שמא לשמור שבת כהלכתה כבר מההתחלה. ובכן לעומת מגוון דברים אחרים שבהם מוטב להתחיל בהדרגה (למשל אימון ספורטיבי), הרי שבמקרה זה מוטב להתחיל על ההתחלה כפי שצריך. כך גם ניתן לחוש יותר מחוברים לשבת וגם אין צורך לפחד מהשלב הבא. כמו כן, הרבה אנשים שהתחילו לשמור שבת כראוי, מעידים שהם הופתעו לטובה – הם גילו שהמשימה הרבה פחות קשה ממה שהם חשבו.

שומרים שבת בבית חילוני

כל היופי שכל אחד מוזמן לפעול כפי שנראה לו לנכון, כל היופי שאנו מכבדים כל אדם באשר לבחירתו. אי לכך גם אם מחליטים לשמור שבת בבית שבו חלק מהמשפחה אינה מתחברת לכך, הרי שאין לראות בסיטואציה מגבלה, אלא פשוט דרושה היערכות מעט שונה לצד חוזק פנימי. מה זה אומר? ראשית שאין לכפות את הדעה האישית, וכן לכבד את דעתו של השני. מה עושים אם לצורך הדוגמה חלק מבני המשפחה רואים בשבת טלוויזיה? לא מעירים, אך גם לא מצטרפים, אלא פשוט עוסקים בדברים אחרים.

שבת שלום ומבורכת.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן