חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עדיין לא מכירים את הקורונה? כל מה שרציתם לדעת על הנגיף

עדיין לא מבינים על מה המהומה? צוות ירושלמים ריכז לפניכם את כל מה שרציתם לדעת על הנגיף שמסעיר את העולם


 

מה הוא נגיף הקורונה

נגיפי קורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום לתחלואה גם בבני אדם. 

הם קיבלו את שמם עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית).

חומרת הפגיעה בבני אדם משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה ונעה ממחלה קלה כגון הצטננות, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה, הפוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS).

העברת נוסעי הטיסה מדרום קוריאה בנתנב"ג. צילום: דוברות מד"א

כיצד נדבקים? 

הרוב המכריע של החולים הראשונים באירוע עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בווהאן. מכאן עלתה הסברה כי הנגיף עבר מבעלי חיים לאדם, אך עד כה לא זוהה בוודאות איזה בעל חיים.

כעת קיימת ההעברה של הנגיף מאדם לאדם. הנגיף מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה בעיקר בעת עיטוש או שיעול הטיפות הניתזות יכולות להישאף על ידי אנשים אחרים או לנחות על משטחים. אנשים אשר זמן קצר לאחר מכן יגעו במשטחים אלה ובהמשך יגעו בפה, באף או בעיניים של עצמם עלולים להידבק. טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת ההדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת. אפשרית הדבקה מחולים אשר התסמינים שלהם קלים ביותר.


מה הם תסמיני המחלה

התסמינים של מחלת הקורונה דומים לאלו של שפעת – חום, שיעול וקשיי נשימה עד קוצר נשימה – וללא בדיקת מעבדה אין לדעת אם מדובר בקורונה, בשפעת או בנגיף דומה. המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.


מפת נקודות החשיפה לקורונה

הנחיות לחוזרים מאוסטריה, איטליה, גרמניה, הונג קונג, יפן, מקאו, סין, סינגפור, ספרד, צרפת, סן מרינו, אנדורה, קוריאה הדרומית, שוויץ או תאילנד

חובה לשהות בבידוד בית של 14 ימים לחוזרים מיעדים אלה.


דיווח עצמי על בידוד בית

בהתאם לצו בריאות העם (נגיף הקורונה 2019) (בידוד בית) (הוראת שעה) התש"ף 2020, כל מי שחזר מאוסטריה, אנדורה, סן מרינו, איטליה, גרמניה, הונג קונג, יפן, מקאו, סין, סינגפור, ספרד, צרפת, קוריאה הדרומית, שוויץ או תאילנד ב-14 הימים האחרונים לפני הגעתו לישראל או שהיה במגע הדוק עם חולה במחלה, נדרש לשהות בבידוד בית עד לתום 14 ימים מיציאתו מיעדים אלה או מהמגע האחרון עם החולה ולדווח על כך.

מגע הדוק מוגדר כשהייה של פחות משני מטר למשך 15 דקות לפחות עם חולה.


מה ההנחיות לאדם ששהה במגע הדוק עם חולה מאומת? 

אם בתוך 14 יום מהמגע עם החולה המאומת הופיעו: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר. יש לפנות למוקד 101 של מדא, לא להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון. במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא.


מה ההגבלות לגבי התכנסויות וכנסים? 

– חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.

– חל איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש לאנשים שחזרו מכל יעד בחו״ל ב-14 הימים האחרונים.

– חל איסור גורף על קיום כנסים בינלאומיים בישראל.

– ישראלים השבים מכינוסים בינלאומיים בחו״ל יחויבו בבידוד בית 14 יום.

– מומלץ לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סכרת,יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

חלק משמעותי מן הנדבקים בנגיף הקורונה אינם מפתחים תסמינים כלל. בקרב החולים סימני המחלה דומים לאלו של שפעת. למעשה, לא ניתן לרוב להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף קורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. 

התסמינים השכיחים ביותר הם חום, עייפות ושיעול יבש. אחד מכל שישה חולים  יפתח מחלה קשה שתתבטא בקשיי נשימה. מבוגרים, חולים במחלות כרוניות דוגמת מחלת לב או סכרת ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון נוטים יותר לפתח מחלה קשה. במקרים החמורים ביותר המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות. 

שיעור התמותה מהמחלה מוערך בכ-2% מהחולים, אך מאחר ורבים אינם מפתחים תסמינים ניתן להניח כי שיעור התמותה מבין הנדבקים הוא נמוך יותר אף כי עדיין מוקדם מכדי לאמוד אותו.


כיצד מאבחנים את המחלה? 

אבחנת המחלה נעשית באמצעות בדיקה מעבדתית המתבצעת מדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה. 

מופנים לבדיקה אבחנתית רק אנשים החשודים לחשיפה בנגיף המפתחים סימנים קליניים מתאימים. דגימה נשלחת רק באישור של רופאי מחוזות משרד הבריאות.

משרד הבריאות. אייל בסון

מה הוא בידוד ביתי

מטרת בידוד הבית הינה עצירת ההדבקה ומניעת מחלת קורונה בישראל. לשם כך נדרשת הימנעות מכל שהיה במקומות ציבוריים וכן הגנה על שאר בני הבית.

הבידוד הוא על פי צו מנכ"ל משרד הבריאות ונמשך עד שחלפו 14 ימים מאז היציאה האחרונה מסין היבשתית, הונג-קונג, מקאו, סינגפור, תאילנד, יפן, קוריאה הדרומית, איטליה, סן-מרינו, ספרד, אנדורה, שוויץ, צרפת, אוסטריה או גרמניה או מהמגע האחרון עם חולה מאומת. על פי החוק, יש להודיע על כניסה לבידוד בית למשרד הבריאות באמצעות טופס מקוון או המוקד הטלפוני "קול הבריאות" 5400*.


האם ומתי מומלץ להצטייד במסכה? 

היעילות של מסכה לצורך הגנה בפני הדבקות בנגיף קורונה הינה מוגבלת, בשימוש ממושך היא מתבלה או נרטבת. 

אין כל המלצה לעטות מסכה באופן שגרתי על מנת להתגונן ממחלות של מערכת הנשימה כולל זו הנגרמת על ידי נגיף קורונה החדש, אלא רק אם ניתנת המלצה ספציפית מאיש צוות רפואי. 

מי שכן אמורים לעטות מסיכה הם אילו המפתחים תסמינים וחשודים או מאובחנים כחולי קורונה (וזאת על מנת למנוע העברה של המחלה לאחרים) וכן אילו שבאים במגע או מטפלים בחולים חשודים או מאומתים (על מנת להגן על עצמם).

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן