חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ט"ו בשבט ירושלמי: כ-175,000 עצים ברחבי העיר, שתילה של יותר מ-1,400,000 שתילים והיכן נמצאים אתרי הפריחה המומלצים

ט"ו בשבט באווירה ירושלמית: לרגל החג עיריית ירושלים מפרסמת את המספרים הירוקים של העיר – כמה עצים נשתלו השנה, כמה קיימים כיום ברחבי העיר וגם: איפה אפשר לראות היום פריחה?

על פי הנתונים, במהלך השנה החולפת ניטעו על ידי עיריית ירושלים מעל 1,000 עצים ונשתלו כ- 1,400,000 שתילים ברחבי העיר. כיום בעיר ישנם כ-175,000 עצים כאשר שלושת הזנים הנפוצים ביותר הם: דולב platanus, מייש ceitis ומילה Fraxinus.

בעיר ירושלים ישנם כ-150 אתרי טבע עירוניים, בחלקם ניתן לצפות בפריחה בימים אלו ולהנות מאוירה של כיף פריחה ונצנוץ של אביב שיגיע אמנם רק בעוד כמה חודשים אך כבר נותן את אותותיו:

• אגן נחל כוס – אתר טבע עירוני בדרום מערב העיר הכולל ערוצים המשמרים שרידי חקלאות מדרגות עתיקה, שטחי טרשים, מספר מצוקי קירטון, מערות וחורבות, שרידי חורש ים תיכוני, כרמי זיתים וריכוזי פריחה יפהפיים. באתר אוכלוסיית יונקים כגון צבי ארץ ישראלי, דרבן, שועל מצוי וכן מגוון גדול של בעלי כנף, זוחלים וחרקים.

בימים אלו ניתן לראות פריחה של עצי שקד עתיקים ומרבדי פריחה חורפית בין כרמי הזיתים כדוגמת ציפורנית מצרית בורוד, איסטיס מצוי וסביון אביבי בצהוב, כלנית מצויה באדום, ציפורני חתול בכתום וורוניקה סורית בכחול לבן.

• נחל רבידה עליון – אתר טבע עירוני במערב ירושלים, האפיק המרכזי ביער ירושלים. רוב שטח המדרונות מכוסה ביער נטוע של עצי אורן וברוש וכן חורש ים תיכוני משמעותי, שרידי בוסתנים ונוף תרבות של חקלאות עתיקה.

במקום ניתן להבחין בפריחה של עצי שקד מצוי, פריחת דבורנית שחומה (הסחלב הראשון שפורח במרחב ירושלים), רקפת מצויה, כתמה עבת-שורשים, כלנית מצויה וכן צמח מטפס עם פריחה ייחודית דמוית פעמונים הקרוי בשם זלזלת הקנוקנות.

• רכס ארמון הנציב (המכונה בקרב התושבים "המיצפה-תל") – אתר טבע עירוני בחלקה המזרחי של ירושלים. מדובר בשלוחה טרשית צרה הכוללת שטח טבעי וכן גן ציבורי מטופח ועשיר בעצי חורש ובוסתן בחלקו המערבי של האתר. מהאתר נשקפת תצפית מרהיבה של 360 מעלות ונוף קסום לעבר מדבר יהודה, ים המלח, ההרודיון, הרי יהודה, העיר העתיקה ושכונות העיר ירושלים.

כיום ניתן לצפות באתר בתחילת הפריחה של תורמוס ההרים – זהו האתר בו ניתן לצפות במופע המרשים ביותר בעיר של מרבדי תורמוסים פורחים. כמו כן, כעת ישנה פריחה גם של כלנית מצויה, מקור-חסידה רומאי, לשון-פר סמורה ועוד.

• מורדות הר חומה מערב – אתר טבע עירוני בדרום מזרח ירושלים, המתאפיין בכרמי זיתים ועצי בוסתן פזורים על גבי טרסות עתיקות המשווים לאתר נוף תרבות מרשים ביופיו הכולל ממצאי מורשת מרהיבים כדוגמת גתות, שומרות וכמובן אמת המים העתיקה. זהו אזור מעבר המייצג הרכב צמחייה מגוון וייחודי המשלב בין מיני צומח ים תיכוני ומינים האופייניים לספר המדבר.

בעונה זו ניתן לצפות במרבדים ירוקים של צומח עשבוני ופריחה מרשימה של מגוון מינים כדוגמת אלקנה סמורה בגווני ורוד כחול, כמה מיני זהביות בצהוב, נץ חלב הררי בלבן, תחילת פריחה של דבורנית צהובה, זמזומית מצויה ועוד.

בנוסף, עיריית ירושלים תקיים שורה של פעילויות ט"ו בשבט, תחת הנחיות התו הסגול. בין היתר תבצע העירייה שתילה וטיפול בצומח ותעודד את תושבי העיר לשתול בעצמם.

האירועים הבולטים של עיריית ירושלים לציון ט"ו בשבט:

• מבצע נטיעות עצים ברחבי העיר, במסגרתו נטעו כ-100 עצים.

• חלוקת ערכות "עשו זאת בעצמכם" על ידי מחלקת צמי"ד (צרכים מיוחדים). הערכות מיועדות למשפחות צמי"ד ולאנשים עם מוגבלויות השוהים בבידוד והן כוללות מגוון שתילים וצמחים שיהפכו את הבידוד שלהם לנעים יותר ופחות לא כיף.

• פעילות התנדבות למען הטבע: המכינות ומתנדבי שנות השירות של מחלקת הנוער יצאו ליום התנדבות באתרי הטבע העירוניים של ירושלים, שם הם יסייעו לניקוש עשבים, ניקוי נחלים, בניית טרסות, צביעת ספסלים, בניית גדרות וכיו"ב.

הפעילות תתבצע, בין היתר, בגן המקווה בעיר גנים, נחל דרגה בהר חומה, בעמק צורים ובח'רבת ארזה בגילה. במקביל, בני ובנות שנות השירות יסייעו לפיתוח ובניית גינות קהילתיות בשכונה בה הם גרים.

• חידון הלכות, תרומות ומעשרות: העירייה תקיים את החידון הגדול של בית המדרש להלכה בהתיישבות, בליל ט"ו בשבט בשני סבבים, האחד ב-18:30 והשני ב-20:30.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר על אירועי ט"ו בשבט בעיר: "גם בצל הקורונה עיריית ירושלים נערכת לחג ט"ו בשבט עם מגוון פעילויות לכל המשפחה ולכל אוכלוסיות העיר וכל זאת תחת הנחיות התו הסגול. ט"ו בשבט הוא חג של טבע ובקורונה למדנו מחדש להעריך את הטבע שלנו ואת הריאות הירוקות של העיר".

הפריחה בארמון הנציב, צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן