חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדסה הר הצופים: שיפור חל במצבה של אורין בת ה-17 שאושפזה במצב קשה במחלקת טיפול נמרץ ילדים כתוצאה מסיבוכי קורונה

הדסה הר הצופים

שיפור במצבה של אורין בת ה-17 שאושפזה במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ לילדים, חודש לאחר החלמתה מקורונה – עקב תסמונת דלקתית חריפה; מנהל מחלקת הילדים בהדסה הר הצופים, פרופ׳ יעקב ברקון: ״זוהי הילדה ה-15 שמטופלת אצלנו בחודשים האחרונים, חשוב שההורים יהיו עירניים לתסמינים״.

זהו המקרה ה-15 בהדסה הר הצופים, של ילדים עם תסמונת דלקתית קשה המופיעה בגוף לאחר שהחלימו מקורונה – גם אצל מי שחלו במחלה קלה ביותר. 20 מקרים נוספים טופלו במקביל בהדסה עין כרם.

לדברי פרופ׳ יעקב ברקון, מנהל מחלקת הילדים בהדסה הר הצופים: ״הילדים שהגיעו בחודשיים שלושה האחרונים אל הדסה הר הצופים היו בטווח גילאי 5-17 והגיעו עם תסמינים של כאבי בטן קשים, חום, כאבי שרירים, שלשולים והקאות.

בגופם התגלתה עדות לתסמונת דלקתית התוקפת את הגוף זמן מה לאחר ההחלמה מוירוס הקורונה, וההתדרדרות בהמשך מביאה אף לירידה בתפקודי הלב, לדלקת בשריר הלב ואפילו לשוק המתבטא בירידה משמעותית בלחץ הדם.

מדובר בהצטברות מרשימה של ילדים שחלקם לא סבלו כלל מתסמינים בעודם חיוביים לקורונה – בהם אפילו ילדים שהוריהם לא ידעו כי היו חולים! וכשהחלו לסבול מתופעות שונות כמתואר, הוריהם כלל לא חיברו את המתרחש לקורונה”.

ד"ר רבקה ברוקס, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ ילדים בהדסה הר הצופים מספרת גם היא: "בשנה האחרונה אבחנו וטיפלנו כאן בהדסה הר הצופים במספר גדול של ילדים עם התסמונת הפוסט דלקתית לאחר קורונה, מספר שהוא לא פרופורציוני לשאר הארץ. רק כדי לסבר את האוזן, טיפלנו כאן בכ-25% מהמקרים בארץ. יש לנו ניסיון רב עם הזיהוי והטיפול בתסמונת, והטיפול כאן מתחיל מהר מאוד הודות לאבחון המקצועי.

מה שמאפיין את הילדים שמגיעים עם התסמונת הוא חום, ברוב המקרים כאבי בטן חזקים, הילדים לא נראים טוב ופעמים רבות גם לחץ הדם שלהם נמוך.

חשוב להבין כי מדובר בתסמונת שבפירוש יכולה לסכן חיים, כי ישנה מעורבות לבבית. הילדים מגיעים מאוד חולים, בתסמיני שוק, רובם מאושפזים בטיפול נמרץ ילדים, אבל עם אבחון וטיפול מהיר הם מחלימים לחלוטין.

המסר שלנו לאוכלוסייה הכללית: לכו להתחסן! לא לזלזל בקורונה, גם בילדים המחלה יכולה להיות מסכנת חיים, ולצוותי הרפואה המסר הוא להיות מודעים עם רמת חשד גבוהה לתסמונת הזאת, בכדי לתת את הטיפול כמה שיותר מהר”.

בהדסה מעדכנים, כי מקרים דומים בקרב ילדים הגיעו אף להדסה עין כרם, שם טופלו כבר למעלה מ- 20 ילדים עם תסמונת דלקתית שלאחר קורונה, ובעיקר מאז הגל השני והשלישי.

"למעשה, אין כמעט שבוע בחודשים האחרונים בלי שאנו פוגשים ילד או ילדה עם התסמונת, חלקם כמובן מגיעים במצב קשה מאוד", מספר פרופ' שמעון רייף, מנהל מחלקת הילדים בהדסה עין כרם וממלא מקום מנהל אגף הילדים בבתי החולים של הדסה.

"לשמחתנו אבחון מהיר וטיפול נכון, כמו גם עירנות הצוות שלנו, מביאים להחלמה – גם אם לוקח מעט זמן".

נכון להיום, בסך הכל טופלו בשני בתי החולים למעלה מ- 35 ילדים עם תסמונת דלקתית קשה, אשר צוותי מערך הילדים למדו לזהות את סימניה.

״אורין רז בת ה-17 מפסגת זאב בירושלים, שחלתה בקורונה לפני חודש עברה את הקורונה באופן קל בלא שנזקקה טיפול מיוחד״, מדגיש פרופ׳ ברקון, ״אך כעת, חודש אחרי, היא אושפזה במצב מסכן חיים, היא קיבלה אצלנו טיפול אנטי דלקתי מהיר ובחלק מהמקרים יש צורך בשימוש בנוגדי קרישה בשל קרישיות יתר ובטיפול סביב לחץ דם נמוך.

המקרים הללו שהתגברו בגל שני ושלישי חייבים להיות בתודעה הציבורית, הורים לילדים מוכרחים להכיר את התסמינים ולקשור לוירוס הקורונה״.

דנה, אמה של אורין מספרת כי כלל לא חשדה שהתופעות מהן סובלת בתה קשורות לוירוס שתקף אותה חודש קודם, באופן קל ביותר.

״חלינו כולנו, אנחנו ההורים היינו במצב קשה יותר אבל אורין קיבלה את זה קל מאוד.

אורין הלומדת בכיתה י״ב סבלה מכאבי בטן וחום, הייתי בטוחה שהיא סובלת רק ממשהו שקשור במערכת העיכול. אבל כשהכאבים התגברו אובחנה התסמונת בהדסה הר הצופים והיא אושפזה במצב קשה מאוד ביחידה לטיפול נמרץ כשהצוות המסור כאן אבחן את המצב ומכיר את התסמונת ומאז עושה מעל ומעבר למענה.

היום היא מרגישה מעט טוב יותר, מתאוששת מעט ויכולה לקום על רגליה וללכת- אבל עדיין מאוד חלשה והצבע לא חזר לפניה. לנגד עיניה עומדים מבחני הבגרות, המכינה הקדם צבאית והגיוס לצבא
וכעת יש עוד דרך להחלמה.

אני קוראת לכל ההורים לשים לב לסימנים של התסמונת הזו, לחסן ולא להקשיב לשטויות שמתפרסמות ברשת נגד חיסונים על ידי אנשים שבכלל לא מבינים בזה. זה מסכן חיים!״

הדסה הר הצופים
בתמונה, אורין בת ה-17 בהדסה הר הצופים. צילום – באדיבות המשפחה.

שוטרים שפעלו לאיתור אמל"ח הותקפו ע"י תושבים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן