חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פלסטינים שודדים אתר היסטורי עתיק בשומרון תחת חסות המלחמה

גונבים את ההיסטוריה – בחסות המלחמה: שוד עתיקות נרחב בשומרון העתיקה

סיירי מועצה אזורית שומרון וסיירי "שומרים על הנצח" גילו כי בחסות המלחמה ביצעו שודדים פלסטינים שוד עתיקות בהיקף נרחב בשומרון העתיקה באזור שטרם נחפר. ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "להקים באופן בהול צוות להצלת אתרי המורשת ביו"ש בזמן המלחמה". בשומרים על הנצח אומרים כי "לא ניתן להעריך את היקף הנזק"

שוד עתיקות נרחב בשומרון. בחסות המלחמה שודדי עתיקות פלסטינים, ביצעו שוד עתיקות נרחב באתר שומרון העתיקה, בחלקת מלכי ישראל אשר טרם נחפרה. את השוד הנרחב איתרו סיירי הקרקעות של מועצה אזורית שומרון יחד עם סיירי ארגון "שומרים על הנצח".

האזור בו אותרו בורות החפירה שביצעו השודדים, הינו אחד המקומות החשובים להיסטוריה היהודית בכלל ולעשרת השבטים בפרט. כיוון שמדובר בחלקה שטרם נחפרה, לא ניתן להעריך את היקף הנזק ולא ניתן לדעת אילו ממצאים מתקופת מלכי ישראל ובכלל נשדדו מהמקום.

בעקבות השוד הנרחב, קורא ראש מועצת שומרון יוסי דגן להקים צוות להצלת אתרי המורשת ביו"ש ואומר "הרס הגן הלאומי שומרון העתיקה הוא אולי מהחמורים שידענו. גן לאומי, שנמצא בידי מדינת ישראל בשטח c והמדינה לא מצליחה להגן על אתר היסטורי כ"כ חשוב בן אלפי שנים, שריד יחיד למלכות ישראל הקדומה. לא רק שלא בוצעו חפירות הצלה כראוי במקום אלא שמתאפשרת ביזת הממצאים יקרי הערך שנמצאים שם, מתחת לאף של כולנו. ובנוסף מתקיים תהליך של מחיקת הקשר של עם ישראל למקום ע"י האו"ם, שזה דבר שאין לו מקום במשפחת העמים. הוחלט ע"י ממשלת ישראל להשקיע עשרות מליוני שקלים בהצלת המקום הגיע הזמן לעבור לעשייתה ולהציל את המקום לפני שיהיה מאוחר מדי לא רק להיסטוריה של עם ישראל אלא להיסטוריה האנושית כולה", דברי דגן.

נציין כי בעבר ביצעה עיריית סבסטיה, בצורה בוטה ולאור יום פגיעות קשות באתר שומרון העתיקה תוך שהיא מצלמת את הפעולות ומתגאה בהן ברשתות. ביניהם פריצת דרך תוך פגיעה קשה בחומה מימי בית שני, שוד מערות קבורה, ושוד פריטים ארכיטקטוניים והעברתם מהשטח הישראלי לשטח הפלסטיני. עד כה היה ארמון מלכי ישראל שנמצא במרכז הגן הלאומי הישראלי שמור באופן יחסי, אך לאחרונה כאמור, תועדו על ידי סיירי מחלקת הקרקעות של מועצה אזורית שומרון וסיירי שומרים על הנצח פגיעות שוד משמעותיות בניסיון לחדור אל הארמון שטרם נחפר במלואו.

עוד נציין כי אתרי המורשת ביהודה ושומרון נמצאים מאז תחילת המלחמה תחת הרס חסר תקדים בהקפו. רק לאחרונה התברר כי פלסטינים הפכו אתר ארכיאולוגי בצפון השומרון המתוארך לימי המשנה והתלמוד למגרש חניה.

משה גוטמן, יו"ר "שומרים על הנצח": "הממשלה כבר קיבלה החלטה לטפל בשומרון העתיקה והבטיחה להציב שם מצלמות ואמצעים למניעת השוד, אך הדבר טרם קרה. אנו דורשים את הצבתם המיידית של האמצעים האלה וביצוע אכיפה משמעותית ולהפעיל באופן מיידי את תכנית השיקום של האתר. הנסיון מלמד שפגיעות כאלה מסלימות והולכות בהיעדר תגובה. יש לעצור את ראש עיריית סבסטיה שמסית ומעודד באופן אקטיבי את הפגיעה במורשת".

שומרון העתיקה היתה בירת ממלכת ישראל. המקום נקנה על ידי עמרי מלך ישראל מידי אדם בשם שמר, ועל שמו נקראת העיר והאזור כולו שומרון. הוא הפך את המקום לבירת ממלכת ישראל ואחרי מלך בה בנו אחאב, שהרחיב את העיר.

גוטמן מסביר על הניסיון האינטנסיבי של הרש"פ למחוק כל קשר בין שומרון העתיקה למורשת היהודית: "באתר משרד התיירות הפלסטיני מופיע אתר סבסטיה, אבל לא מצוין המידע הזה שקושר את המקום למורשת היהודית, אלא אך ורק את העובדה שהמקום היה 'בירה אזורית' בתקופת הברזל. לאחר מכן הם עוברים להורדוס וכמובן לא מזכירים את ישראל או היהדות. זה הכחשת היסטוריה ממש".

"כמו אונרא בעזה, גם כאן מעורב האו"ם בצורה אנטי ישראלית, הפעם דרך ארגון התרבות שלו, אונסקו, שתומך במאמץ הפלסטיני להכריז על האתר כאתר לאומי פלסטיני תוך שהוא מתעלם מהכחשת המורשת שעושה הרש"פ המהווה פשע מלחמה על פי אמנת האג והדין הבינ"ל", מבהיר גוטמן.

ישנה חשיבות רבה בהעלאת המודעות לנושא זה ולמניעת פגיעה נוספת באתרים היסטוריים בעלי ערך לאומי ותרבותי עצום.

דגל אשף מונף באתר. קרדיט: מועצה אזורית שומרון
קרדיט: מועצה אזורית שומרון
קרדיט: מועצה אזורית שומרון

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן