חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בשורה משמחת לירושלמים: בדיקת דם תאפשר אבחון מוקדם של אלצהיימר

הזיכרונות שלכם יקרים לכם? בדיקת דם חדשה יכולה לעזור לכם לשמור עליהם

הבדיקה כבר זמינה בישראל וניתן לבצעה במעבדת אופק בירושלים

"אבחון מבוסס סמנים ביולוגים של מחלת האלצהיימר בשלב מוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום", מסביר פרופ' טנה מומחה לנוירולוגיה.

פריצת דרך דרמטית באבחון אלצהיימר: בדיקת דם חדשה מאפשרת לראשונה בישראל, לאבחן את מחלת האלצהיימר כבר בשלביה המוקדמים ברמת דיוק גבוהה באמצעות סמנים ביולוגים (ביו-מארקרים). הגילוי המוקדם מיועד לטובת התחלת טיפול תרופתי או שינוי בסגנון החיים אשר עשויים להאט את התפתחות המחלה. מדובר בבדיקת דם פשוטה המתבססת על זיהוי חלבון בשם עמילואיד הפוגע בתקשורת בין תאי העצב וגורם להרס של רקמת המוח. הבדיקה המהפכנית מהווה חלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית לאבחון מחלות ללא הליך פולשני. הבדיקה שנקראת ™ AD-Detect מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק ומיועדת לזהות בדגימת הדם ריכוז גבוה של חלבון עמילואיד בטא המעיד על אלצהיימר. את הבדיקה פיתחה ענקית הדיאגנוסטיקה האמריקאית Quest Diagnostics שאף מפענחת את דגימות הדם שנשלחות מישראל בטיסה למעבדה בקליפורניה המבצעת כחצי מיליון בדיקות מסוגים שונים ביממה.

עד כה התבצע האיבחון של אלצהיימר בעיקר על ידי סקירה של ההיסטוריה הרפואית והערכה קוגניטיבית. קיימות בדיקות של סמנים ביולוגים באמצעות דיקור מותני (LP) או מיפוי מוח למשקעי עמילואיד, אך הן חודרניות או שזמינותן נמוכה ועלותן למערכת הבריאות יקרה מאוד.

אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח ומהווה את הגורם השכיח ביותר להתפתחות דמנציה בגיל המבוגר. על פי הערכת עמותת עמדא, כ – 150,000 נשים וגברים מתמודדים כיום בישראל עם דמנציה ואלצהיימר. על פי תחזית משרד הבריאות, עד שנת 2050, מספר החולים בישראל, עתיד לשלש את עצמו.

יצוין כי תרופה ראשונה לטיפול באלצהיימר הניתנת בעירוי ויעילה בשלב המוקדם של המחלה, כבר אושרה על ידי ה -FDA ביולי 2023 ותרופה נוספת צפויה לקבל אישור ב -2024. במקביל מחקרים כבר קשרו בין אימוץ אורח חיים בריא לבין עיכוב הופעת תסמיני המחלה.

פרופ' דוד טנה מומחה לנוירולוגיה הסביר כי: "כעת אנחנו כנוירולוגים יכולים לאבחן את מחלת אלצהיימר באופן מדויק ובשלב מוקדם באמצעות סמנים ביולוגים ולא רק בשיטות קליניות בהן השתמשנו עד היום. אבחון מבוסס סמנים ביולוגים של מחלת האלצהיימר בשלב מוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום. הגילוי המוקדם יכול לסייע בתהליך בחינת התאמה לקבלת טיפול תרופתי כאשר הוא עדיין עשויי להיות אפקטיבי ולעודד שינוי באורחות חיים במטרה לעכב את התקדמות המחלה."

אמינות בדיקת הדם שנקראת AD-Detect הוכחה במחקרים קליניים שהצביעו על דיוק של 89% בזיהוי הסמנים הביולוגים של החלבונים המאפיינים את מחלת האלצהיימר. לצד הבדיקה הזו ניתן לבצע שתי בדיקות נוספות אשר שלושתן יחד מהוות בדיקה משולבת להערכה מקיפה יותר של אלצהיימר בשלב מוקדם:

• הבדיקה השנייה היא בדיקת p-tau 181 הכוללת מאפיין נוסף לאלצהיימר שהוא נוכחות של חלבון טאו מזורחן, שכן רמתו מהווה סמן בדיוק גבוה לזיהוי פתולוגיה מוחית פעילה של אלצהיימר. הבדיקה לא נדרשת לצורך מתן התרופה אך משמשת כמידע משלים להערכת נוכחות המחלה.

• הבדיקה השלישית היא בדיקת AD-Detect ApoE המהווה איבחון גנטי להערכת הסיכון להצטברות חלבוני עמילואיד בטא במוח ולמחלת אלצהיימר בהתאם למטען הגנטי של הנבדק. במהלכה בודקים הימצאות של וריאנט אלל E4 בגן ApoE, המהווה גורם סיכון גנטי להתפתחות מחלת אלצהיימר. הבדיקה מהווה מרכיב הכרחי לצורך התאמה לטיפול בתרופות מקבוצת אנטי עמילואיד, שכן בהימצאות שני אללים של E4, הסיכון מהטיפול עולה על התועלת. לבדיקה זו דיוק של קרוב ל-100%.

 יתרונות הבדיקה

אבחון מוקדם: הבדיקה מאפשרת לאבחן את מחלת האלצהיימר בשלבים מוקדמים יותר מאשר השיטות המסורתיות, בהן אבחון קליני בלבד.

דיוק גבוה: הבדיקה הוכחה במחקרים קליניים כבעלת דיוק גבוה של 89% בזיהוי הסמנים הביולוגים של מחלת האלצהיימר.

פשטות: מדובר בבדיקת דם פשוטה שאינה פולשנית.

זמינות: הבדיקה זמינה כעת בישראל במעבדת אופק בירושלים.

מה ניתן לעשות עם תוצאות הבדיקה

אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר עשוי לפתוח צוהר לטיפולים חדשים ואפשרויות טיפוליות מגוונות. כיום קיימת תרופה אחת שאושרה על ידי ה-FDA לטיפול באלצהיימר בשלב המוקדם, ותרופה נוספת צפויה לקבל אישור בקרוב.

בנוסף, מחקרים מראים כי אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, תזונה נכונה וניהול לחץ, עשוי לעכב את התפתחות המחלה.

למי מיועדת הבדיקה

הבדיקה מיועדת לנשים ולגברים בכל גיל הסובלים מירידה קוגניטיבית או החווים קשיי זיכרון, וכן לאנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לחלות באלצהיימר עקב היסטוריה משפחתית או גורמי סיכון אחרים.

כמה עולה הבדיקה

עלות בדיקת עמילואיד היא 3,450 שקלים. עם תוספת של בדיקת טאו מזורחן עלותה 4,850 שקלים ועלות הבדיקה המורחבת הכוללת את כל שלוש הבדיקות עומדת על 5,850 שקלים.

חשוב לציין כי הבדיקה נכללת ברוב ביטוחי הבריאות הפרטיים, וצפויה להיכלל גם בביטוחים המשלימים של קופות החולים בקרוב.

כיצד ניתן לבצע את הבדיקה

לקיחת הדם לתושבי ירושלים והסביבה מתבצעת במעבדת אופק בירושלים.

התשובה מתקבלת בתוך 15 ימי עבודה בדואר אלקטרוני למטופל ולרופא בשפה האנגלית בצרוף מכתב בעברית.

לתאום בדיקה יש להתקשר למוקד הארצי של מדיקל לינק המאויש 24/7 בטלפון 5901*.

בשורה זו מהווה צעד משמעותי קדימה במאבק במחלת האלצהיימר. ייתכן ובעזרת הבדיקה החדשה, נוכל לאבחן את המחלה מוקדם יותר, לטפל בה בצורה יעילה יותר ולשפר את איכות חייהם של החולים.

צילום: מדיקל לינק
צילום: מדיקל לינק
צילום: מדיקל לינק

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן