חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


במסגרת סדרת ההרצאות במט"י ירושלים "יזם על הבר- קבלו קצת מידע על האורח של מט"י

מה משותף לתחקיר קבלת המיליונים של אהוד ברק מקרן וקסנר לתחקיר הגלידות המפורסם של משפחת נתניהו ולתחקיר הזרמת הכספים של איגוד הנוצרים אוהבי ישראל לעמותת אם תרצו דרך הסוכנות היהודית.

על תחקירים אלו ועוד רבים אחרים חתום תומר אביטל.

אז מיהו תומר אביטל?

תומר אביטל הוא אקטיביסט ועיתונאי עצמאי, בלוגר פוליטי, מייסד ומנהל המיזם מיזם התקשורת שקוף ובעבר היה אחד ממייסדי המיזם החברתי "לובי 99".

לאחר מספר שנים בתור עיתונאי ברשות השידור, בעיתון כלכליסט ובתוכנית עובדה, תומר החליט לצאת לדרך של עיתונאות עצמאית. הוא הקים בנוסף ליוזמות לעיל,  את המיזם "100 ימים של שקיפות", וכמו כן הקים את המיזם "קרן התחקירים" ולקח חלק בסדרת תחקירים עיתונאיים ובחשיפות שונות בסוגיות שקיפות רשויות ציבוריות וקשרי הון שלטון ובמיזמים נוספים.

אז מה הם אותם מיזמים מדוברים?

יוזמת "100 ימים של שקיפות"

מיזם הפועל למען שקיפות על ידי הצגת קשרי ההון-שלטון, פגישות מיומני חברי הכנסת, מידע המרמז על אפשרות לניגוד עניינים בין פעילות חברי הכנסת וחייהם האישים וסוגיות שקיפות נוספות. המיזם הוקם בעזרת מימון המונים באתר הדסטארט, אשר ביקש לגייס 100,000 ש"ח כדי לקדם את נושא השקיפות הקרוב לליבו. מטרתו המקורית של המיזם הייתה לשלוח חוקרים פרטיים בעקבות חברי כנסת במטרה לחשוף את יומן הפגישות שלהם ודרכו את קשרי ההון-שלטון.

המיזם הושק במהלך מבצע צוק איתן והצליח לגייס כמעט 60% יותר מהסכום המבוקש. אסטרטגיית המיזם שונתה והורחבה לתקופה העולה על 100 הימים המקוריים. המיזם מציג את קשרי ההון-שלטון, פגישות מיומני חברי הכנסת ומידע המרמז על אפשרות לניגוד עניינים בין פעילות חברי הכנסת וחייהם האישים. 

דוגמא למשל, בשנת 2015 ההיתר הקבוע שלו אביטל למשכן הכנסת נלקח ממנו. בתגובה, הוא החל לחשוף מי כן זוכה לאותם היתרים ובהמשך אף תבע את הכנסת בדרישה להפוך את רשימת בעלי ההיתרים לפומבית, וניצח.

לובי 99

מיזם חברתי כלכלי ששם לו למטרה להילחם עבור האינטרסים הציבורים על ידי הקמת חברת לובי. המיזם גייס 136,000 ש"ח באתר גיוס ההמונים הדסטארט והעסיק את הלוביסטית הראשונה כפיילוט עבור המשך המיזם. כיום יש מספר לוביסטים ולוביסטיות בלובי 99 הממשיכים להילחם על האינטרסים הציבוריים של אזרחי ישראל.

קרן התחקירים

בשנת 2016 ייסד אביטל את קרן התחקירים – קרן תחקירים עצמאית שמממנת עיתונאים חוקרים הפועלים בשליחות ובהנחיה ישירה של הציבור.

הקרן שואפת לפעול באמצעות מימון המונים מהציבור ומתרומות. פעילות הקרן מבוצעת בהנחיה של הציבור, שמציע רעיונות לתחקירים ומדרג בהצבעה את התחקירים המועדפים עליו. מטרת הקרן לפעול לקידום תחקירים בתחומים בעלי עניין לציבור, ללא תלות בבעלי אינטרסים זרים, ללא בעלויות זרות של בעלי הון על פעילות הקרן וללא השפעה שלטונית מרסנת

שקוף

בשנת 2018 הקים אביטל כלי תקשורת ציבורי בשם "שקוף", שהוא איחוד של המיזמים מאה ימים של שקיפות וקרן התחקירים. לאחר השלמת המהלך, מתמקד שקוף בעיתונות חוקרת, ופועל במודל כלכלי של בעלות המונית ישירה ומלאה של תומכי המיזם, ובמודל מדיניות של התבססות על הצבעותיהם לבחירת נושאי התחקיר של המיזם[

נכון לנובמבר 2021 מונה "שקוף" (לאחר איחוד עם "העין השביעית") 11 עובדים קבועים, 6 עובדים חלקיים, וצוות מתנדבים שמסייע באופן שוטף. ישנם 6,663 תומכים קבועים המשקיעים במצטבר למעלה מ-200,000 ש"ח בחודש


צילומים: יחצ מט"י

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן