חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלב של ירושלים פועם חזק: ניתוחי לב -חזה רובוטי בהדסה עין כרם

הדסה עין כרם: ניצלו חייהם של שני חולים אונקולוגיים הודות לניתוח לב-חזה רובוטי

בשורה משמחת לירושלמים: לראשונה בעיר, מבוצעים ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI, המאפשר ניתוח זעיר פולשני ברמת דיוק גבוהה.

הטכנולוגיה החדשה:

רובוט הדה-וינצ'י XI, אשר משמש כיום בניתוחים במספר מחלקות בהדסה, הופעל לראשונה על ידי מנתחי המחלקה לכירורגית לב וחזה וסייע בהצלת חייהם של חולי סרטן הריאה.
פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגית חזה זעיר-פולשנית בבית החולים: "הרובוט מסייע למנתח לדייק את פעולותיו בניתוח, הוא מקנה לו צפייה בתלת מימד ברזולוציה גבוהה ומגדיל את טווח ומגוון הפעולות שהוא יכול לבצע בגישה זעיר-פולשנית".

הצלת חיים:

שני חולים אונקולוגיים קיבלו את חייהם במתנה בזכות רובוט דה וינצ'י XI שנכנס לאחרונה – לראשונה, לשימוש במחלקה לכירורגיית לב וחזה בהדסה. לדברי פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגית חזה זעיר-פולשנית בבית החולים, "הרובוט למעשה מרחיב את טווח ואת מגוון הפעולות שהמנתח יכול לבצע בגישה זעיר פולשנית ובכך הוא מסייע למנתח לדייק את פעולותיו בחדר הניתוח. הרובוט מופעל מקונסולה ייעודית שנמצאת בחדר הניתוח, דרכה המנתח צופה בשדה הניתוחי בתלת מימד וברזולוציה מאוד גבוהה וכך הוא יכול לבצע את הניתוח באופן מיטבי – גם כאשר מדובר בפעולות מסוכנות הקרובות לכלי דם גדולים ואיברים חיוניים״.

פרופ' ולד מציין כי כירורגיה של בית החזה היא מקצוע כירורגי שהמומחים בו מעניקים טיפול במחלות ממאירות ושפירות של בית החזה – בריאות, בדופן בית החזה, בסרעפת ובחלל הצדר (המיצר). לדבריו, המחלקה לכירורגיית לב-חזה בהדסה עין כרם הוקמה בשנות השישים והייתה מהראשונות בארץ לבצע ניתוחי לב וריאה מורכבים, כאשר כיום צוות המנתחים של המחלקה שעבר השתלמויות-על בתת תחומים של המקצוע בחו״ל, הוא מהמובילים בישראל. במחלקה מתבצעים ניתוחים בגישה פתוחה, בגישה זעיר פולשנית ולאחרונה גם ניתוחים רובוטיים.

"כחמישים אחוז מהניתוחים שלנו מתבצעים מסיבות אונקולוגיות והרובוט נועד לעזור לנו בעיקר במצבים הללו. הכניסה והיציאה מבית החזה בצורה כמה שפחות פולשנית משפרת את ההתאוששות של המטופלים, היא פחות טראומטית ופחות כואבת".
א', בן 60 מירושלים, לקה במלנומה וטופל במחלקה האונקולוגית בהדסה. לאחר שגרורה של הסרטן נמצאה בריאותיו ובמקביל לטיפול האימונותרפי שקיבל, הוא הופנה למרפאת כירורגית חזה כללית בהדסה. מומחי המחלקה, בהתייעצות עם הצוות האונקולוגי ועם רופאי ריאות, המליצו להסיר את הגרורה בניתוח והוחלט לבצעו בעזרת הרובוט.

הניתוח עבר בהצלחה רבה, והמטופל שוחרר לביתו זמן קצר לאחר הניתוח ובמצב כללי מצויין. "אני מרגיש הרבה יותר טוב, מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית" הוא מספר "היום אני כבר לא חושב כל הזמן על הקבר. הרופאים והאחיות במחלקה החזירו אותי לחיים עם היחס החם ועם המקצועיות שלהם. אני מודה על כך שהטכנולוגיה הזו נכנסה לפעול בהדסה בדיוק בזמן מבחינתי, הבנתי שזו פעם ראשונה שעשו בה שימוש בהדסה – ואני ניצלתי".

המקרה של ע' בן ה- 75, גם הוא מירושלים, מעט שונה. לפני כחודשיים הוא החליק ושבר את כתפו. כשהגיע לטיפול בהדסה, אובחנו בבדיקת CT שני גידולי ריאה ראשוניים, האחד בריאה הימנית והשני בריאה השמאלית. ההלם לנוכח הבשורה הקשה היה גדול ו-ע' היה נסער, אך הצוות בהדסה נכנס לפעולה מיידית.
אחרי ניתוח החלפת מפרק הכתף והתאוששות ממנו, ע׳ הופנה למרפאתו של פרופ׳ ולד בהדסה כאשר תוך זמן קצר תואמו לו כל הבדיקות הטרום ניתוחיות הנדרשות. לאחר שהמקרה הוצג בישיבת מומחים בין תחומית העוסקת באופן ממוקד בגידולים של בית החזה ההמלצה הייתה לבצע ניתוח קודם משמאל ואז מימין. שני הניתוחים בוצעו בעזרת רובוט הדה וינצ׳י תוך פרק זמן של שבועות ספורים. המהלך הניתוחי וההחלמה אחרי כל אחד מן הניתוחים היה לדברי פרופ' ולד מצוין.
גם ע' אושפז לאחר הניתוח במחלקה לימים ספורים בלבד ואז שוחרר לביתו. "כמה שעות אחרי הניתוח כבר עשיתי סיבובים במחלקה, אכלתי והרגשתי טוב" הוא מספר.

יתרונות ניתוח רובוטי: התאוששות מהירה יותר. פחות כאבים. פחות טראומה. צלקות קטנות יותר.

אין ספק כי הגישה לניתוחי חזה רובוטיים היא בשורה לתושבי ירושלים והסביבה. מטופלים אשר זקוקים לניתוח בבית החזה יוכלו מעתה לעבור אותו בהדסה ע״י מנתחים מנוסים ומקצועיים ובעזרת הרובוט המתקדם מסוגו בעולם. ניתוחים באמצעותו מציעים למטופלים רמת דיוק גבוהה, התאוששות מהירה יותר ופחות כאבים.

צילום דוברות הדסה
צילום דוברות הדסה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן