חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כישלון המדינה ולקיחת האחריות: המרכז הרפואי הרצוג במהפכת השיקום החדשה

המרכז הרפואי הרצוג

כישלון המדינה בתקצוב ובסדרי עדיפויות בתחום השיקום, דרבנה את המרכז הרפואי הרצוג לקחת אחריות, במקום המדינה, ולהציג מהפיכה בתפיסת השיקום בארץ, בשתי מחלקות חדשות, שנחנכות בבנין האשפוז החדש; כ- 100 מיליון ₪ מתרומות מהעולם הושקעו בהן.

החזון בהקמתן: שיקום רפואי אינטגרטיבי והוליסטי, איכותי וחדשני מכל מה שהוכר עד היום במערכת הציבורית בישראל.

הרצוג הוא המרכז הרפואי הראשון בארץ, שחונך מחלקות שיקום, המבוססות על תפיסה רפואית פורצת דרך וחדשנית של צוות רפואי ופארא-רפואי רב תחומי, אינטגרטיבי והוליסטי.

בניגוד לכלל בתי החולים בארץ, הטיפול הרפואי בחולים בשיקום מתבצע באופן מעגלי ושוטף לאורך שעות היום, בתוך המחלקות, בלי לשנע את המאושפזים למכוני חוץ, או לחלקים אחרים בבית החולים מחוץ למחלקות.

בכל אחת ממחלקות השיקום, שבקומה 2 בבנין האשפוז החדש – סמסון, 26 מיטות.

המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי הרצוג, הגב' אורנה כהן, מספרת כי הרעיון להקים מחלקות שבהן, באופן מובנה, נמצאים חדרי טיפולי הפיזיותרפיה, הריפוי בעיסוק, קלינאות התקשורת וטיפולים אחרים, נולדה לפני מספר שנים, בעת ביקור בתערוכה בעיר דיסלדורף בגרמניה, אליה נסעה עם מנהל בית החולים הקודם ד"ר יחזקאל קן.

"בעת הביקור בתערוכה", היא מספרת, "הבנתי כי המכשור המודרני מאפשר לחולה לבצע פעולות שיקום גם באופן עצמאי, במהלך היום on going, וכי לא נדרש בהכרח טיפול רק במכון יעודי. בנוסף, הבנתי שזו טעות לטרטר את החולים רחוק, על מנת לטפל בהם.

השתכנעתי שהשיקום יהיה מוצלח הרבה יותר, כאשר המאושפזים ייגשו מחדרם, בהליכה, או עם הליכון, או על כיסא גלגלים, למכון במחלקה, כדי לקבל טיפולי פיזיותרפיה, ייגשו לחדר סמוך, כדי לקבל טיפול שיקומי, בעזרת מכשור מתקדם של מציאות רבודה, וכשיתעייפו, יעצרו להפסקה במטבח המעוצב והנעים של המחלקה, ויחתכו סלט על גבי משטח מונמך, שתוכנן במיוחד עבור מי שיושבים על כיסאות גלגלים".

במחלקות החדשות מתאפשרת פעילות רפואית ופארא-רפואית שיקומית ברצף, לאורך שעות היום.

לדבריה: "האתגר העצום היה לתרגם את החלום למציאות. למזלנו, הרצוג, בית החולים הותיק בישראל, הצליח לגייס מתרומות בחו"ל, בזכות מאמץ עצום, שהובילו מנהל בית החולים הקודם, ד"ר יחזקאל קן, ההנהלה המקצועית של ביה"ח ויו"ר העמותה סכום בלתי נתפס של כ- 450 מיליון₪.

זהו נס, כי בשעה, שהמדינה הצליחה בשנת 2020 (בה מערכת הבריאות קיבלה תעדוף בתקציבי מדינה), להוסיף אך ורק 20 מיטות אשפוז חדשות בכלל בתי חולים, בכלל המחלקות, הצלחנו אנו, חרף תעריפי אשפוז נמוכים מאוד בשיקום ובגריאטריה, לעמוד על רגליים כלכליות איתנות, לגייס בעולם תרומות בהיקף אדיר, ולתת מענה למצוקת האשפוז הקשה בתחום השיקום. לשמחתי, ידינו עוד נטויה".

"זאת ועוד, הקמנו מחלקות מודרניות רחוקות שנות אור מאווירת בית חולים טיפוסי. העיצוב שלהן מזכיר יותר מלון בוטיק יוקרתי, מאשר מוסד רפואי ציבורי. בצד השקעת מחשבה ומשאבים באבזור, ובציוד רפואי מתקדם, מסכים במסדרונות, בהם משודרים תרגילי שיקום, קיבלנו החלטה אסטרטגית להשקיע בבניית חדרים מרווחים ומעוצבים להפליא, שכן *לאסתטיקה יש חשיבות לנינוחות החולים המאושפזים, ומשכך, השפעה מטיבה על היכולת התרפויטית שלהם"*, אומרת הגב' כהן.

"הנחינו את האדריכל עופר קפלינסקי, לשלב בבנין אלמנטים רבים של בנייה ירוקה ותאורה טבעית, ובכך להביא ליעילות אנרגטית מירבית. כך למשל, בכל החדרים הותקנו חלונות מהרצפה אל התקרה, והמרחב הציבורי משולב עם הנוף הירושלמי סביב.

בשתי המחלקות נבנה קיר זכוכית רחב, שמאפשר זרימה חופשית מתחנת האחיות ומחדר אוכל משותף – אל מרפסת, המשקיפה אל הנוף. העיצוב החמים והנעים, יחד עם הנוף הנשקף ממול מדרבנים את המאושפזים אצלנו לצאת מהחדרים ולהתנייד".

ד"ר יעקב חביב, מנכ"ל המרכז הרפואי הרצוג, אומר: "משך השיקום הממוצע נע בין 5 – 3 שבועות, כאשר שיקום אורתופדי ממוצע נמשך כ- 3 שבועות, בעוד שיקום נוירולוגי נחשב לארוך יותר, ונע סביב 5 שבועות בממוצע. בארץ חסרות מאות רבות של מיטות שיקום. המחסור במיטות אשפוז פוקק מחלקות פנימיות בבתי החולים, מחלקות גריאטריות, נוירולוגיות ואחרות. ההתרחבות של הרצוג היא בשורה חשובה באזור ירושלים ואף במרכז הארץ.

אנחנו עדיין בעיצומו של הליך בינוי מואץ ומתכננים להשלים בניית מחלקות שיקום שתקפנה כ- 320 מיטות אשפוז לילדים, למבוגרים ולקשישים, הזקוקים לשיקום אורתופדי, או נוירולוגי. לחולים אחר תאונות דרכים ותאונות אחרות, אחרי ניתוחים קשים, אירועים נוירולוגים, מחלימי קורונה ואחרים".

"אני גא לנהל בית חולים שחותר לאפשר למאושפזים *טיפול רפואי אינטגרטיבי",.מוסיף ד"ר חביב, "אנחנו משקיעים רבות בשיקום הגופני, ומוסיפים לכך גם ליווי רגשי ורוחני. בימים אלה, אנו חותרים להכניס למחלקות השיקום גם רפואה אלטרנטיבית, באמצעות פתיחת שערינו למספר קמפוסים של רפואה משלימה", הוא מוסיף.

הרצוג הוא המרכז הרפואי העברי הותיק בישראל. חגג בחנוכה 126 שנה, וממוקם בכניסה לירושלים. בנין האשפוז החדש הקרוי על שם הנדבן השוויצרי, סמסון ז"ל, מתפרש על כ- 22 אלף מטר רבוע וכולל 6 קומות אשפוז.

הרצוג
צילום: יח"צ
המרכז הרפואי הרצוג
צילום: יח"צ
הגב' אורנה כהן
צילום: יח"צ
ד''ר קובי חביב
צילום: יח"צ
המרכז הרפואי הרצוג
צילום: יח"צ
לילה בוער: יידוי אבנים לעבר קבר רחל; אוטובוס ספג אבנים ונהגו נפצע; נעצרו חשודים – סיכום הלילה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן