חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביד שרה מקדימים רפואה למכה: המרכז הראשון בישראל לקידום בריאות קשישים ומניעת נפילות

יד שרה

ביד שרה מקדימים רפואה למכה: המרכז הראשון בישראל לקידום בריאות קשישים ומניעת נפילות; מנהל המרכז ד"ר עזרא שפירו: "בטיפול נכון שניתן בזמן, ניתן לטפל בגורמי סיכון בריאותיים וכך למנוע נפילות שרבות מהן קטלניות"; בכל שנה מתרחשות בישראל 350 אלף מקרי נפילה של קשישים.

בחדר המיון של יד שרה, נפתח השבוע מרכז חדש לקידום בריאות ומניעת נפילות של קשישים. "בפעם הראשונה אנחנו מגיעים לקשיש לפני שהוא נופל ולא לאחר הנפילה, ובאמצעות מענה הוליסטי, ממפים את גורמי הסיכון ובונים לו תוכנית אישית, וכך ממצמצמים את הסיכוי שייפול ח"ו", אומר מנהל המרכז ד"ר עזרא שפירו.

משה כהן מנכ"ל יד שרה מספר שבשנה האחרונה במוקד החירום של יד שרה, הצילו המתנדבים את חייהם של יותר מ-900 קשישים שנפלו בביתם ונזקקו לסיוע. "במרכז החדש שפתחנו במיון שלנו, אנחנו מקדימים רפואה למכה ולא מחכים לנפילה של הקשיש אלא מונעים אותה באמצעות טיפול בגורמים הבריאותיים שגורמים לנפילה.

בשנים האחרונות חיברנו עשרות אלפי קשישים למוקד החירום הרפואי שלנו, באמצעות חיישן הנפילה שמזהה באופן אוטומטי כשהקשיש נופל ומיד מקשר אותו אל המתנדבים במוקד. המרכז החדש יהיה שירות משלים שיסייע לנו למנוע מראש מצבי סיכון שגורמים לנפילות".

על פי נתוני משרד הבריאות, ישראל נמצאת במקום השני בעולם המערבי באחוז הנפילות בקרב אזרחים מעל גיל 65, כשבכל שנה מתרחשות בישראל 350 אלף נפילות, שבהן אנשים נזקקים לטיפול רפואי. בקרב בני 85 ומעלה, 70% מהם מדווחים על כך שנופלים לפחות פעם בשנה.

30%-20% מהנפילות מסתיימות בחבלה בדרגת חומרה בינונית עד קשה, כגון: שבר של צוואר הירך או חבלות ראש. רק מחצית מאלה שאושפזו בעקבות הנפילה יישארו בחיים במהלך השנה שלאחר מכן.

ד"ר עזרא שפירו, המנהל הרפואי של המרכז החדש, טיפל במשך שנים בקשישים שנפגעו כתוצאה מנפילות, וגילה שבמקרים רבים ניתן היה למנוע את הסיכון, בעזרת שינוי באורח החיים או אפילו במינון התרופות.

"הרעיון להגיע אל הקשישים עוד לפני הנפילה ולמנוע אותה, במקום להיות עסוקים בטיפול בהשלכות שלה בדיעבד, כבר קיים ומפותח במדינות רבות בעולם, אולם עד כה לא הגיע לישראל. לשמחתי יד שרה היתה הראשונה להרים את הכפפה ולהקים את המרכז".

העיסוק של ד"ר שפירו בנושא התחיל לפי עשרות שנים, בעקבות טרגדיה אישית: "ההורים שלי הגיעו לישראל לביקור, ובמהלך הביקור אמא שלי נפלה מול העיניים שלי בצורה קשה ונגרם לה שבר חמור בצוואר הירך, שחייב אותה לערוך ניתוח. מאז התחלתי להתעניין בנושא, של הדרך למנוע את הנפילות.

בשנים האחרונות ישנה התעוררות בנושא, ולפני 4 שנים הקימו במשרד הבריאות את 'התוכנית הלאומית למניעת נפילות', אולם עד היום אין בישראל מרפאה שמטפלת בנושא".

ד"ר שפירו מספר שבדק בחו"ל וראה שיש כבר מרפאות שמתמחות בנושא, כך שיש כבר את הידע והניסיון, וכל מה שנותר זה לבצע את זה כאן בארץ. "על פי הניסיון בארה"ב רואים שבקרב מי שפונים למרכזים כאלו, שיעור הנפילות פוחת בעד 40% ביחס למי שלא מטופל. מדובר בהצלת חיים של ממש, כשבאמצעות טיפול נכון ניתן לצמצם אשפוז ותמותה כתוצאה מנפילות".

הקשישים שפונים למרכז, עוברים תשאול נרחב ובדיקות מקיפות כדי למפות את גורמי הסיכון האפשריים, ולזהות את הפעולות שניתן לבצע על מנת לצמצם את הסיכון למטופל. בהמשך מתבצעות במרכז בדיקות פיזיולוגיות שונות, כדי להעריך את מצבו של המטופל ולפי הצורך גם בדיקות דם. בנוסף הרופא בודק את מינון התרופות אותן המטופל נוטל, כדי לוודא שהמינון נכון עבורו. לאחר שקלול כל הנתונים, נבנית עבור המטופל תוכנית מותאמת אישית, שמטפלת בגורמי הסיכון.

צוות המרכז כולל צוות של רופאים ואחיות, וכן צוות פרא-רפואי בהם: מאמני בריאות עם התמחות בקשישים, מומחי תזונה, מרפאות בעיסוק ועוד.

בנוסף בודקים במרכז המומחים, האם יש צורך בהתקנת אביזרי בטיחות והנגשה בבית המטופל, וכן מציעים חיישן של יד שרה המחובר למוקד החירום הרפואי ומזהה נפילות באופן אוטומטי.

המרכז החדש פועל בשעות היום מתוך מיון יד שרה – מרכז פרנקל לרפואה דחופה, שמציע בשעות הערב מרכז לרפואה דחופה למבוגרים, נשים וילדים, וכולל מעבדה מתקדמת, בדיקות דימות, מוניטור ועוד. בנוסף לאחרונה ניתן לבצע במקום גם גבס קל במקרה של שבר בגפיים.

משה כהן, מנכ"ל יד שרה מסביר: "ביד שרה אנחנו עסוקים כל הזמן בדרכים למנוע אשפוז מיותר, ולאפשר ככל הניתן להחלים בביתו תוך שהוא מקבל את התנאים המירביים שיאפשרו לו לעשות זאת באופן בטוח. על כך זכינו רק לאחרונה בשורת פרסים יוקרתיים, בהם: הפרס הבינלאומי "We Are Together", לאחר שנבחרנו על ידי מועצות בינלאומיות בהם המועצה החברתית של האו"ם, על פעילותנו במגיפת הקורונה למניעת אשפוז.

כמו כן חדר המיון של יד שרה והמרכז למניעת אשפוז, נבחרו ליוזמת הבריאות המובילה לשנת 2021 שהוענקה ליד שרה על ידי בכירי מערכת הבריאות בישראל. בנוסף זכינו במקום הראשון בתחרות שש סיגמא לצוותי שיפור, מול חברות מובילות במשק הישראלי, על מערך אשפוז הבית שלנו.

ההכרה וההוקרה האלו משקפות את ההערכה על פעילותם של 7,000 מתנדבי יד שרה לטובת החברה הישראלית על כל גווניה, פעילות הומניטרית שלא מפסיקה לרגע, ומוכיחה שמה שעובד בשיגרה עובד גם בחירום".

יד שרה
יד שרה

הנצחון הכפול של יוסף רבוח: המקום השני באליפות ישראל בטקוונדו | כל הפרטים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן