חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המלצות מד"א לצום ט' באב

כבכל שנה, מפרסם מגן דוד אדום את ההנחיות לצום תשעה באב עבור הקהל הרחב // במד"א מטפלים מדי שנה במקרים רבים ביום הצום, הידוע כאחד הצומות הקשים בשנה בשל החום הכבד

השנה, יחל צום תשעה באב במוצאי שבת 10.8.19 בשעות הערב, ויסתיים למחרת בערב יום ראשון 11.8.19. כבכל שנה, מתכוננים במד"א בהערכות מיוחדת. חובשים ופראמדיקים של מד"א באמבולנסים ובניידות טיפול נמרץ וכונני מד"א רכובים על אופנועים יאבטחו רפואית את המתפללים הרבים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי בירושלים. זאת, בנוסף לרכבים הייחודיים של מד"א הכוללים טרקטורון, בימבולנסים ואופניים חשמליים, שינועו במידת הצורך בסמטאות העיר העתיקה.

דוברות מד"א

 

לקראת צום תשעה באב, מפרסם מגן דוד אדום הנחיות לציבור הצמים, על מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום, ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א בקריאות רבות של נפגעי התייבשות, חולשה, התעלפויות ותשישות, כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.

מנכ"ל מד"א, אלי בין:מדי שנה, צוותי מד"א מעניקים טיפול רפואי לנפגעים כתוצאה מפגעי החום הכבד במהלך הצום. אני ממליץ לציבור להקפיד על שתייה מספקת טרם כניסת הצום, להימנע מכל פעילות פיזית מאומצת במהלך הצום, ולהימצא במרחבים ממוזגים על מנת לצמצם את פגיעות החום האפשריות. אני מזכיר לכולם לא להסס ולחייג למוקד החירום 101 של מד"א בכל צורך רפואי. החובשים והפראמדיקים של מד"א יעמדו לשירות הציבור, כבכל יום אחר בשנה, ויגיעו לטפל בכל חולה או פצוע, במהירות ובמקצועיות".

דוברות מד"א

 

המלצות מד"א – כך תעברו את הצום בשלום:

ארוחה מפסקת: יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום, ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא, ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים מספיק במהלך הצום, להקפיד על שתייה מרובה טרם הצום, ושהות באזורים מוצלים במהלכו. בארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, בהן פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

חולים וקשישים:מד"א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה ופעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס.

נשים בהריון: מד"א ממליץ לנשים הרות להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום, ולפעול עפ"י המלצתו.

פגיעת תפקוד כליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר בנוזלים, הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן, ופגיעה במערכות בגוף האחרות. בכל מקרה חירום רפואי אל תהססו, והזעיקו מיד את החובשים והפראמדיקים של מד"א במוקד 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי" .

התייבשות: צום תשעה באב חל במהלך חודשי הקיץ החמים. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון, עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לילדים וקשישים, ובכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד"א. במגן דוד אדום קוראים לציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים, על מנת לוודא שהם מרגישים טוב לאורך הצום.

יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. יש להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

במידת הצורך, יש להזעיק את צוותי מד"א בטלפון החירום 101, או דרך יישומון "מד"א שלי", באמצעותו ניתן לאתר את מיקומכם מיד.

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן