חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לכבוד יום ירושלים: המידע המודיעיני מששת הימים נחשף לראשונה

המידע המודיעיני מששת הימים נחשף לראשונה: צילומי אוויר, מידע מודיעני סודי ועד עשרות תצלומים שאספו במודיעין הישראלי לפני המלחמה מתפרסמים היום לראשונה.

התיק המודיעיני שנאסף במשך תקופה ארוכה ובמאמץ רב, לא הגיע בסופו של דבר לכוחות הרלוונטים ומאוחר יותר הגיע ממחסני פיקוד מרכז לארכיון אתר גבעת התחמושת. כתרי מעוז מנכ"ל אתר גבעת התחמושת: "המידע המודיעיני הצביע על תמונה של עבודה מוקדמת מצויינת של צה"ל".

צילומי מודיעין נדירים של עמדות ירדניות ויעדים מודיעיניים חשובים נוספים נמצאים בתוך התיק המודיעני שנחשף לציבור רק היום. התיק כולל גם אסטרטגיות לחימה וצילומים של כל שערי העיר העתיקה והמקומות הקדושים בעיר (שבמהלך המלחמה ניתנה פקודה מוחלטת לשמור עליהם מפגיעה) עוד לפני מלחמת ששת הימים.

מידע מודיעני רב נאסף בתקופת העיר המחולקת אך בסופו של דבר כמעט ולא נעשה בו שימוש. בתיק מתוארת לדוגמא עמדה ירדנית וכך נכתב: "על תלולית בגובה כ־30 ס"מ מעל פני הקרקע. לעמדה 4 אשנבי ירי. 2 לצפון מערב ו־2 לדרום מערב. צמוד לעמדה ממערב גדר תלתלית מחוזקת בגדר בקר".

צילום: מרכז מורשת גבעת התחמושת

התיק המודיעני נמצא בארכיון מרכז המורשת גבעת התחמושת יחד עם עוד חפצים ומכתבים רבים. לרגל ציון 55 שנים לאיחוד ירושלים מרכז גבעת התחמושת קורא לציבור הרחב להביא לתיעוד ארכיון המרכז מכתבים, תמונות וחפצים ששמרו מתקופת המלחמה ובכך לשמור על המורשת וההסטוריה לדורות הבאים.

״שבוע ירושלים, ביוזמת משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים הוא סדרה של אירועים שיתקיימו ברחבי העיר, תחת השם: "ירושלים שלי", בין התאריכים 29.5-2.6, ובסימן 55 שנים לאיחודה. בין שלל האירועים, המיועדים למשפחות ולכל הגילאים, המוזיאונים ואתרי המורשת בעיר יקיימו פעילויות מיוחדות״.

כתרי מעוז, מנכ"ל מרכז המורשת גבעת התחמושת: "הצנחנים מגיעים לבירה לאחר שהמשימה שלהם בכלל הייתה באל־עריש, חטיבת הראל הייתה אמורה לכבוש את לטרון, והחטיבה הירושלמית הייתה פזורה על פני כל העיר.

בבוקר 5 יוני 1967 מדינת ישראל הייתה משוכנעת שירדן לא תיקח חלק במלחמה. רק בשתיים וחצי בצהריים הובן שזה מה שהולך לקרות. הביאו לכאן את היחידות מעכשיו לעכשיו ולא היה לאף אחד זמן ללכת ולחפש את חומרי המודיעין הללו. הכוחות אפילו לא קיבלו תדריך בסיסי. בקרב בגבעת התחמושת מפקד הפלוגה תידרך את מפקדי המחלקות בציור שצייר על כף ידו". הוא מספר.

צילום: מרכז מורשת גבעת התחמושת

הופעה של אברהם פריד והנאום המרכזי של האזרח מס'1 בשידור חי מהחגיגות בישיבת מרכז הרב

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן