חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלעדי: ראיון חנוכה עם ראש העיר משה ליאון

מושיט יד להתעוררות, לא מגבה את ליברמן, לא מתעניין בפוליטיקה ארצית וחולם על ירושלים בלילות: משה ליאון מדבר מהלב ומספר על התהפוכות שעוברת בעיר, על החלומות בקנה מידה מקומי וגם מציע לעופר ברקוביץ' שיתוף פעולה. ליאון מסכם שנה

—————————————

 

לאחר יותר משנה מאז נכנס לתפקיד ראש העיר המדוברת ביותר בעולם לאורך כל הדורות, כמנהיג עירייה ומועצה הכוללת נציגים מכל הזרמים והכיוונים הגענו ללשכתו של ראש העירייה משה ליאון, שלמרות חילוקי הדעות המהותיים בין חלק מחברי המועצה שנמצאים תחת הנהגתו הוא מצליח לנהל את העיר ולהצעיד אותה קדימה, שלב נוסף בדרך לתושב המיליון.

את ליאון אנחנו תופסים אמנם מוקדם מאוד בבוקר השבוע, אך הוא כבר נמצא במרץ ביום העבודה העמוס תוך שהוא גם מביט על העיר בה אויר הרים צלול כיין ובנייה מאסיבית של בניינים חדשים.

רה"ע משה ליאון, צילום: אודי דוד בן דוד

 

ראש העירייה, משה ליאון, כבר יותר משנה בתפקיד, איך אתה מסכם את השנה הזו?

" שנה שעברה ביעף. שנה עמוסה מאוד בעבודה אבל אני חושב שבסופו של דבר, הייתה שנה מוצלחת מאוד מבחינת העיר ירושלים.

עשינו המון שינויים בעיר ולמעשה לא השארתי הרבה זמן לימים של למידה מכיוון שבשנים שהייתי חבר מועצה, ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות שאני מגיע להיות ראש עיר.

למחרת הבחירה לראשות העיר הצעד הראשון היה ללכת למשרד האוצר, לדאוג לתקציב 2019. לאחר מכן העברתי את התקציב והתחלנו בשינויים. בכל השכונות ובכל מקום רואים שעושים למען התושבים ולמען הרחובות.

לקחנו רחובות שהיו מוזנחים מאוד. ואגב, הרחובות האלה אחרי השיפוץ נראים כאילו מובן מאליו. אחרי חודש חודשיים אתה מתרגל לזה. לדוגמא, רחוב בצלאל במרכז העיר עם הספסלים, הנטיעות של העצים, המדרכה היפה שעשו שם זה נראה שכך היה תמיד, וככה היה צריך להיות כל הזמן.

טיפלנו בעוד 29 רחובות ברחבי העיר. גם הניקיון הגדול בעיר. השקענו הרבה מאוד כסף גם מהתקציב העירוני וגם מהאוצר. לקחנו סכומים גבוהים ושמנו בסדרי העדיפויות שקודם כל העיר הזאת צריכה להיות נקיה ויפה, לא יכול להיות שיהיו מדרכות שבורות שאנשים יכול שם או בורות. שמנו בסדר העדיפויות שקודם כל העיר הזאת צריכה להיות נקיה ויפה.

למשל, זה שאנחנו מפנים אשפה במוצ"ש זה תרומה ענקית לעיר. אתה קם ביום ראשון לעיר נקייה עם פחות מאה משאיות שמסתובבות בכבישים. הוספנו עובדי ניקיון. בירושלים יש את המושג שפ"פים, שטח פרטי פתוח, שהעירייה לא הייתה מנקה את המקומות האלה וגם האנשים לא היו מנקים.

מדובר בשבילים שמסביב לבתים מסוימים לדוגמא שיכוני תלפיות, יש שם הרבה שפ"פים ששנים לא היו מנקים אותם, הזוהמה הייתה בכמויות,  התנפלנו על כל השטחים האלה ומנקים אותם. היום לא תראה מקומות לא נקיים בירושלים ואם יש, וחלילה זה נעלם מעיני התברואה ברגע שיודעים מיד קופצים על זה ומנקים.

אנחנו פועלים יום יום למען תוספת יחידות דיור בעיר. השנה אישרנו 10000 יחידות דיור לבניה בשנים הבאות בשנים הבאות אני מקווה שנזרז גם את היתרי הבניה ופנינו קדימה בנושא הזה. "

אם כבר דיברנו על הבנייה, מה לגבי חוסר אכיפה לגבי בניה במזרח העיר, לאחרונה באמת מרגישים שינוי אבל בסך הכל אתם גם כפופים להנחיות משרד ראש הממשלה.

" אני לא מכיר את המושג של הנחיות ממשרד ראש הממשלה. אני יכול להגיד לך במהלך השנה האחרונה לא ניתקלתי בהנחיה אחת שקשורה לניהול העיר".

"אני לא מכיר את המושג של הנחיות ממשרד רה"מ". ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: חיים צח, לע"מ

אני אוכף את נושא הבניה הבלתי חוקית גם אין כזה דבר במערב וגם במזרח, זהו. לא אתן שיבנו מבנים בלתי חוקיים בעיר. מצד שני צריך לזכור דבר אחד, בניה או שאתה הורס אותה בשנייה הראשונה שהיא נבנית ואם לא זה נהפך לתהליך בירוקרטי קשה ומסובך מאוד.

ואין לזה פתרון?

" יש לזה פתרון אם אתה עושה הסדרה. אם עושים הסדרה בשכונה מסוימת, ומגיעים להסכמות עם תושבי השכונה, אפשר לפתור את זה. בניה בלתי חוקית היא לא נוחה לא לתושבים ולא לעירייה.

שיפוצניק מסדר תשתיות צילום: PIXABAY

היא לא נוחה ולכן צריך לעשות הסדרה בכפוף ליועצים משפטיים וכמובן לחוק, אבל בהחלט אני מתכוון לבצע הסדרות ולמנוע בניה בלתי חוקית."

יש תלונות גם ממזרח העיר מצד תושבים על בניה בלתי חוקית, כי בסך הכל זה אמור להפריע גם לשכנים שלהם. 

" בהחלט. וצריך לזכור דבר אחד שבניה בלתי חוקית זה נזק לעיר. זה גורם לכך שאין תשתיות ביוב מתאימות, שאי אפשר להעביר צינורות ביוב חדשים או לתחזק, זה בלתי חוקי אז הכל לא מוסדר.

אותו דבר לגבי צינורות מים, חשמל וכל התשתיות שצריכות ללוות את הבניה הנורמלית לא באות לידי ביטוי בבנייה לא חוקית והתושב בוודאי לא רוצה לגור בכזה מקום ויש פה חטאי עבר של עשרות שנים.

לא נוח לגור בכזה מקום, התושב לא רוצה לגור בכזה מקום ולצערי יש פה חטאי עבר של עשרות שנים. אנחנו רוצים לאט לאט להסדיר את זה. לא יכול להבטיח שתהיה הצלחה ומצד שני התהליך איטי. בשוטף, חד משמעית אני מונע בניה בלתי חוקית חד משמעית. "

בנייה חוקית בעיר העתיקה, צילום: אודי דוד בן דוד

 

באופוזיציה כיום יש את סיעת התעוררות, הם רצו לחבור אליכם?

" האמת היא שבכל רגע שברקוביץ יחליט שהוא רוצה להיכנס לקואליציה באמת, ולא בכותרות ולא ללכת לציבור להתלונן שאני רוצה או לא רוצה שהוא ייכנס, בכל רגע, הדלת פתוחה בפניו , אנחנו נשב והוא יכנס. עד שהוא לא יעשה את זה שישאר באופוזיציה. אין לי בעיה עם זה. "

 

 

 

ברקוביץ במהלך סיור ברובע היהודי, צילום: תנועת התעוררות

יש כאלה במועצה ותושבים שמכנים אותך קוסם שאתה מצליח לנווט בין כל חברי הקואליציה עם הדעות השונות. 

" אני לא קוסם. אני עובד מאוד מאוד ועוד מאוד אחד קשה קשה לצורך העניין וצריך לזכור שהגעתי לתפקיד הזה אחרי שצברתי הרבה ניסיון בתחום הציבורי ,הפרטי והעסקי.

ישיבת מועצת העיר, צילום: אודי דוד בן דוד

אני יודע בדיוק למה העיר זקוקה. יש לי 25 חברי קואליציה מקיר לקיר, מחרדים עד למרצ וכל מה שבאמצע, בהחלט יש עם מי לעבוד, כולם כל חברי הקואליציה. כולם מבינים את המגבלות ומצד שני רוצים לחיות ביחד וכשיש קואליציה מגובשת צריך לעבוד קשה מצד אחד אבל זה אפשרי ויש תוצאות יפות."

 

אתה נדרש להיות המבוגר האחראי?

" אני ראש העיר של כולם ושצריך להכריע במחלוקות, יש הרבה מחלוקות אז אנחנו יושבים ומדברים. יש הרבה הידברות ובכלל אני חושב שירושלים זאת עיר של הרבה מעורבות של הציבור וזה דבר מבורך. "

הכותרות שירושלים עולה בהן לתקשורת הם כבר לא רק בתחום הביטחוני. 

" קודם כל צריך להודות לקב"ה על השקט הבטחוני, זה לא במקרה. עובדים על זה כוחות הביטחון ומשטרת ישראל, אני יודע מה אני רוצה. אני רוצה עיר שקטה, עיר בטוחה, עיר עם הרבה תיירות ועם הרבה תושבים ותושבים חזקים כלכלית.

זו המטרה שלי. לצורך כך אני צריך לדאוג לאזורי תעסוקה, השנה פיתחנו את זה בצורה ענקית, אני מאוד רוצה תעסוקת הייטק כמה שיותר. גם בכניסה לעיר, גם בגבעת רם הולך להיבנות שם אזור הייטק שופרא דשופרא 250 אלף מטר פרויקט."

פחות כותרות ביטחוניות, צילום: דוברות המשטרה

יש כבר חברות שהביעו רצון להגיע לירושלים?

" הבעיה היא לא החברות שרוצות להגיע, הבעיה שאין מקום ואת זה אני בונה עכשיו. ברגע שאני יכין תשתיות לאזורי תעסוקה, אני בטוח שיבואו לפה הרבה חברות."

גם בנושאי התחבורה לאזורים האלה?

" בהחלט, וזה גם הסיבה לפקקים כרגע אנחנו עובדים על זה. התשתיות הן פשוטות, היום עומדים על 95 אחוז תפוסה של בנייני משרדים ועל זה אני עובד. המטרה להגדיל את ההיצע כמה שיותר מהר.

אחד זה תעסוקה, שניים זה עשרות אלפי יחידות דיור בכל רחבי העיר. גם אצל החרדים, גם אצל החילונים, גם בציונות הדתית, אצל כל אוכלוסיה ואוכלוסיה להגדיל. בניית יחידות הדיור ובניית אזורי תעסוקה, יביאו לירושלים חוזק כלכלי ויגרמו לכך שירושלים תצא מהדירוג סוציואקונומי 2 בו היא נמצאת והיא תעלה למעלה. "

צילום: אתר חברת מוריה

 

איפה אתה רואה את עצמך בבחירות הבאות, מתמודד שוב לראשות העיר או שתלך לכנסת?

" ברור. באתי להיות ראש עיריית ירושלים לאורך זמן מתוך מטירה לחזק את ירושלים ולהתעסק בירושלים בלבד. אני אוהב את ירושלים, אני חולה על ירושלים, היא זורמת בעורקיי בוקר צהריים ולילה גם בחלומות.

רה"ע משה ליאון, צילום: אודי דוד בן דוד

אני עובד רק בירושלים ולא מעניינת אותי הפוליטיקה הארצית. ואני לא מתכוון אי פעם להיכנס לפוליטיקה הארצית. ירושלים היא פרוייקט חיי. "

משייכים אותך לישראל ביתינו, מה דעתך על הסרטון של אלכס קושניר עם האמירות על מיליון חרדים שסוחטים את המדינה וכו'?

" כל מה שקשור למלחמה של ליברמן במאבק מול החרדים אין לי קשר אליו אני מתנגד לזה. יש לי דעות הפוכות משלו בנושא של דת ומדינה. אני בהבדלים משמעותיים מקצה לקצה ביני ליבנו ואני לא מתערב בבחירות הארציות."

 

מתוך אחד הסרטונים של ישראל ביתנו

איחול לתושבי ירושלים רגע לפני חנוכה?

" קודם כל, רוצה בכל הזדמנות להתנצל בפני התושבים על הפקקים שיש כרגע בעיר אני סובל בדיוק כמוהם זאת תקופה לא נוחה אבל אני מבקש מכולם מעבר להתנצלות טיפה סבלנות והעיר הזאת הולכת להיות תחבורתית הרבה יותר טובה ואולי המובילה בארץ גם מבחינה התחבורה הציבורית וגם מבחינת הכבישים והתשתיות.

אז קודם כל אני מתנצל אבל אני רואה את האור בקצה המנהרה אנחנו עומדים בלוח זמנים נעבור את זה ביחד כמה שיותר מהר ומעבר לכך שיצאו לרחובות בחנוכה. חנוכה הולך להיות שמח מאוד בירושלים מרכז העיר הולך להיות יפיפה עם מצגי התאורה שיש ושיצאו וייהנו מחג החנוכה בירושלים, חנוכה שמח". 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן