חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרוטוקול טיפול חדש בשערי צדק הציל אישה שלקתה באירוע מוחי בשנתה

הפרוטוקול החדש קובע כי גם במקרים בהם מתרחש אירוע מוחי במהלך השינה- מתבצעת מידית בדיקת MRI לבחינת האפשרות למתן זריקת TPA

"כ- 20 אחוז ממטופלי שבץ, לוקים בו בשנתם. מאחר שבשבץ מוחי בזמן השינה לא ניתן לקבוע בצורה ברורה מתי התחיל האירוע המוחי, הפרוטוקול הנהוג היה ביצוע  CT   וצנתור מידי במידה וניתן. אולם מטופלים שאינם נמצאים מתאימים לצנתור מסיבה כזו או אחרת נותרים ללא פתרון וחלקם סובלים מנכויות קשות. הפרוטוקול החדש מאפשר להציל רבים מתוכם מנכות קשה או אפילו חלילה מוות". מסביר ד"ר רוני אייכל מנהל המחלקה הנוירולוגית בשערי צדק.

לפני כשבועיים, שולמית, אישה כבת 70 לקתה במהלך שנתה באירוע מוחי חריף שהוביל לאבדן התחושה ברגליה ובידה הימנית. שולמית הובלה למרכז הרפואי שערי צדק, ולאחר אבחון מהיר הוחלט לפעול בהתאם לפרוטוקול החדש ולבצע בדיקת MRI דחופה.

הבדיקה הראתה אירוע מוחי חריף שניתן עדיין לטיפול באמצעות זריקת TPA הניתנת עד – 4 וחצי שעות מרגע הופעת סימנים ראשונים של שבץ מוחי. בזכות הטיפול המהיר שולמית חזרה לתפקוד רגיל.

עד לאחרונה טיפול ב- TPA התאפשר רק במצב בו ניתן לדעת מתי פחות או יותר התחילו סימנים נוירולוגים של שבץ מוחי ולא ניתן לחולים שחווה אירוע מוחי בשנתם.

פרוטוקול ה-MRI  החדש, מאפשר לקבוע האם ניתן לטפל באמצעות TPA על אף שהמטופל התעורר עם סימנים של שבץ מוחי, זאת, בתנאי שלא חלפו יותר מ- 4 וחצי שעות מרגע התעוררותו.

הפרוטוקול החדש מבוסס מחקרים רבים שפורסמו לאחרונה והראו כי מרבית האירועים המוחיים בזמן השינה מתרחשים סמוך לשעת ההתעוררות ולכן במקרים רבים קיים עדיין חלון הזמן הקריטי לטיפול באירוע. בעזרת בדיקת MRI המאפשרת אבחון מדויק ניתן לקבוע האם עדיין קיים חלון הזמן הקריטי לטיפול.

שולמית מספרת "התעוררתי בבוקר והרגשתי שאינני יכולה להזיז את הרגלים ואת היד. הבנתי מיד שאני עוברת אירוע מוחי וקראתי לבעלי שיזעיק מיד אמבולנס והגענו לשערי צדק. בבית החולים הכניסו אותי מידית לבדיקת MRI ונתנו לי את הזריקה. לאחר כמה שעות כבר החלה לחזור לי התחושה לידיים ולרגליים. היום אני חוזרת לתפקוד מלא וזה הודות לטיפול המהיר והמצוין שקיבלתי בשערי צדק".

"שולמית הגיעה אלינו עם שבץ, טופלה לפי הנוהל החדש וניצלה מנכות משמעותית. לאחר שיקום קצר שולמית תוכל לשוב לפעילות שגרתית", מסביר ד"ר אייכל. "בטיפול בשבץ, זמן שווה מוח, ולכן, חשוב להכיר את סימני השבץ כמו הופעה פתאומית של א-סימטריה בפנים, חולשה בצד אחד של הידיים או הרגלים, קושי בדיבור וקושי לתקשר או להבין את סביבה. בעת הופעת אחד או יותר מהסימנים הללו, יש להזעיק אמבולנס ולהתפנות מידית לבית החולים.

 

מנהל המחלקה הנוירולוגית, ד"ר רוני אייכל. צילום: שערי צדק

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן