חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ערוכים לכל התרחישים"

עופר משולם מנהל מאוחדת במחוז ירושלים בראיון חג על ניהול במערכת הבריאות בצל הקורונה


בלב המאבק העולמי והלאומי בישראל בנגיף הקורונה, פועלת קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים מסביב לשעון, על מנת למנוע את התפשטות הקורונה ולהעניק למאות אלפי מבוטחיה את שירותי הרפואה המתקדמים והמקצועיים ביותר לצד דרכי התמודדות אפקטיביים כנגד הנגיף.

קופת חולים מאוחדת הינה הקופה המובילה במחוז ירושלים והסביבה המעניקה שרות למעלה מחצי מיליון מבוטחים בפריסה של כ-300 נקודות שירות ובאמצעות כ-1100  רופאים ומאות אנשי מקצועות הבריאות. 

מי שעומד בראש המערכת הרפואית של מאוחדת במחוז ירושלים הוא מנהל המחוז עופר משולם ביחד עם סגנו עופר שם טוב. משולם שנכנס לתפקידו רק לפני שלושה חודשים ,קפץ ישר לחזית המערכה  ומנהל את מערך המחוזי של הקופה מול האתגר הרפואי הגדול ביותר בתולדות המדינה.    

עופר משולם ,מנהל מחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת

 

משולם (56), תושב מודיעין מכבים רעות הוא בעל ניסיון רב בניהול, שיווק, מכירות ושירות ובקידום והטעמת תהליכי שיווק משמעותיים במספר חברות וארגונים מהמובילים במשק הישראלי, ביניהם; מי עדן, מכבי שירותי בריאות, דואר ישראל ועוד. הוא בעל תואר שני (MBA) במנהל עסקים מהטכניון ותואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת חיפה. 

באיזה כלים מתמודדת מאוחדת כנגד הקורונה ? 

"המטרות המרכזיות שלנו הן להעניק מענה רפואי מיטבי כנגד הנגיף למבוטחים וכן לצמצם ככל האפשר את ההתפשטות הקורונה הן בקרב התושבים והן בקרב הצוותים הרפואיים. על מנת שלא לסכן את בריאותם בהידבקות אנו קוראים לאנשים להמעיט בהגעה למרפאות שלא לצורך ובמקביל אנו מעמידים להם כלים מקצועיים חלופיים בכדי שיקבלו את השירות הרפואי להם הם זקוקים. דוגמא בולטת לנושא היא הרפואה ההיברידית המאפשרת ביקור דיגיטלי בין הרופא למטופל דרך המחשב האישי או הנייד וכן לקבל דרך הדיגיטל אבחונים והמלצות רפואיות ,מרשמים דיגיטליים והתחייבויות מבלי לצאת מהבית.

הרפואה ההיברידית הפכה בתקופה זו למבוקשת במיוחד הן על ידי המטופלים והן על ידי הצוותים הרפואיים. בנוסף, בכניסה לכל המרפאות אנו מבצעים טריאז', תשאול וקבלה מקדימה של המטופלים בכדי לזהות מראש חולים עם תסמינים לקורונה ובמקביל אנו מקימים מספר מרפאות התפרצות המיועדות אך ורק לטיפול בחולי קורונה ולמבודדים הזקוקים לטיפול רפואי שאינו קשור לנגיף ולזאת על מנת לצמצם את התפשטות הקורונה וסיכון יתר המטופלים.

כמו –כן אנו עורכים שיחות טלפון יזומות עם מבוטחים שלנו המוגדרים כאוכלוסיות בסיכון , בודקים את הצורך הרפואי שלהם ואת דחיפות ההגעה למרפאה ומעניקים להם חלופות רפואיות מרחוק. אנו גם מעניקים שירותים רפואיים על פי הצורך לחולים מבודדי בית  על ידי רופא ואחות הממוגנים באופן מלא המגיעים אליהם לבתים. אנו נמצאים בקשר ישיר מול כל מאומתי הקורונה הנמנים על הקופה במחוז ועוקבים אחר מצבם. 

בימים אלו אנו מנהלים גם מבצע בדיקות קורונה בקהילה. הרופאים שלנו יוכלו להפנות לבצע הבדיקה בהתאם לתסמינים והבדיקה תבוצע באחת מנקודות הדגימה ותפוענח במעבדה המרכזית של הקופה. תשובה תועבר לנבדק ותתועד בתיק הרפואי בהתאם". 

מרפאת מאוחדת

 

איך מנהלים מערכה בסדר גודל מטורף שכזה ? 

" ההתנהלות שלנו מחושבת ומסודרת, אנו ערוכים לכל התרחישים ועושים התאמות תוך כדי תנועה, להנחיות המתעדכנות של משרד הבריאות. הצוותים הרפואיים עושים את כל שביכולתם עבור המבוטחים שלנו על מנת להעניק להם את השירות הרפואי הטוב והמקצועי  ביותר.

אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות, עיריית ירושלים , מד"א ובתי החולים בעיר. המפתח המרכזי הוא לשמור על איזונים נכונים ולנהל את הדברים במקביל על מנת לצמצם סיכונים ככל הניתן ,בין אם מדובר בחולי קורונה ומבודדי בית ובין אם מדובר בחולים הזקוקים לטיפול רפואי ללא קשר לנגיף. אנחנו נעים כל הזמן בשני צירים מקבילים האחד של ייזום פעולות רפואיות והשני להגיב לסיטואציות קיימות. מצד אחד לתכלל את כל המערך הרפואי מול נגיף הקורונה ומצד שני להמשיך ככל הניתן בשגרת העבודה היומיומית של המרפאות המעניקות שירותים רפואיים בקהילה בשוטף".

מה קורה עם שאר השירותים הרפואיים בקהילה שאינם קשורים לקורונה ? 

"המערכת שלנו ממשיכה בשגרה, המרפאות שלנו במחוז פתוחות כרגיל, בתי המרקחת, מוקדי הרפואה הדחופה והשירותים הרפואיים שלנו נגישים וזמינים לכל דורש. למרות הקורונה,  כ- 60 אחוז מהתורים השגרתיים מתקיימים והאוכלוסייה יודעת מתי מדובר במשהו דחוף ומתי ניתן לדחות את התור. בעת הזו ,אנו שמים דגש מיוחד גם על כלל המחלות והסיכונים הרפואיים האחרים מעבר לקורונה ומעמידים למבוטחים שלנו את כלל השירותים הרפואיים כבשגרה. אסור להסתכן ולחטוף משהו רפואי כמו התקף לב ואירוע מוחי בגלל שלא רוצים לצאת מהבית מהחשש מהקורונה".

דוברות מאוחדת

 

נכנסת לתפקידך כמנהל המחוז רק לפני שלושה חודשים איך זה להיכנס ישר לתוך הסערה ?

" אני איש של עשייה ועבודה קשה שאוהב הרבה אתגרים, לחץ ואקשן. המצבים הללו גורמים לי להיות הרבה יותר חד וממוקד במטרה. היתה לי תקופה קצרה ללמוד את המחוז ולהיכנס מהר מאוד לעניינים ואז הגיעה הקורונה עם כל המשמעויות הנלוות אליה. לנהל מערכה שכזו במחוז הגדול והמשמעותי ביותר של מאוחדת בארץ, זוהי בהחלט אחריות גדולה הן כלפי מאות אלפי המבוטחים שלנו  והן כלפי הצוותים הרפואיים ובני משפחותיהם ואני רואה בכך שליחות אמיתית . אבל עם כל הכבוד אליי הגיבורים האמיתיים של הסיפור הם הצוותים הרפואיים והעובדים של מאוחדת במחוז ירושלים. זאת הרגשה אדירה לראות את הצוותים עובדים עם הרבה לב ונשמה ולמרות החששות הקיימים הם עושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר . שאפו ענק".  

לסיום, איך אתה רואה את סיום המערכה מול הקורונה והחזרה לשגרה ?

"במידה וננהג על פי הנחיות משרד הבריאות המתעדכנות מעת לעת בהתאם לצורך, נגביל את ההימצאות במרחב הציבורי, נשאר בבתים, נבודד אוכלוסיות בסיכון,  ובמקביל נבצע עלייה משמעותית במספר הבדיקות הרפואיות של הקורונה אני בהחלט רואה את האור בקצה המנהרה. ההערכה שלי היא שלקראת השבוע האחרון של חודש אפריל נוכל לחזור בהדרגתיות לשגרה.

בחג הפסח השנה תהיה לכולנו משמעות כפולה ומכופלת למילה חירות ואני בהחלט מאמין שנדע לצאת גם מהמצב הזה כמו שידענו להתמודד ולצאת ממצבים קשים בעבר. חשוב מאוד להקפיד על ההנחיות ואם כבר נגזר עלינו הסגר והבידוד וההשלכות הכלכליות הקשות הנגזרות ממנו אז בואו לפחות נפיק מכך את התועלת הבריאותית.

להתנהגות הציבור במרחב הציבורי יש משקל חשוב ועל כן על כל כולנו לנהוג באחריות רבה ובסבלנות בכדי לעבור את זה ולחזור לשגרה שלה כולם מייחלים.  שיהיה לכולנו חג פסח שמח".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן