חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יהיה תקדים גם לרומן זדורוב? 10 שנים אחרי – בקשה למשפט חוזר בעניינו של ג'מיל סרור שהורשע ברצח I כל הפרטים

הבוקר הגישו הסניגוריה הציבורית וקליניקת החפות בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, בקשה למשפט חוזר בעניינו של ג'מיל סרור שהורשע בשנת 2011 ברצח אנואר ג'ית במחנה הפליטים שועפט. ג'ית נורה בשוגג במהלך עימות בין שתי משפחות יריבות – משפחת סרור, שהיא משפחתו של ג'מיל, ומשפחת אבו עסב.

בבקשה, שהגישו עורכות הדין אנו דעואל לוסקי מקליניקת החפות, בסיוע סטודנטים למשפטים מהאוניברסיטה העברית, ונועה מישור, מהמחלקה למשפטים חוזרים בסניגוריה הציבורית, מוצגות שורת ראיות חדשות שאספה הקליניקה משך שנתיים, המצביעות על חפותו של ג'מיל סרור, וכן מוצג עיוות הדין החמור שנגרם לו בהרשעתו.

ראשית מוצגות ראיות לכך שמשפחת אבו עסב לקחה אחריות מלאה לרצח במסגרת "סולחה" שנערכה בינה ובין משפחת המנוח, ושילמה פיצוי למשפחת המנוח.

במסגרת זו מובאת בבקשה חוות דעת של פרופ' הלל כהן, מומחה לחברה הפלסטינית וראש החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית. פרופ' כהן ניתח את ההסכמים שנחתמו בין משפחת אבו עסב למשפחת המנוח וקבע שההסכמים הם אותנטים, כי משפחת אבו עסב לקחה אחריות מלאה לרצח, וכי זהות הרוצח פורסמה וידועה למשפחת המנוח. בנוסף מוצגים בבקשה תצהירים חדשים של אחיו של המנוח וכן של אנשים שניהלו את ה"סולחה", המלמדים על נסיבות כריתת ההסכמים ועל לקיחת האחריות לירי על-ידי משפחת אבו עסב.

שנית, בבקשה מוצגות ראיות חדשות המצביעות על כך שלא היה ניתן כלל לזהות את היורה, ולכן אין להסתמך על עדויותיהן המפלילות של בני משפחת אבו עסב, שטענו כי זיהו את ג'מיל כמי שירה במנוח. מר יוסף יקותיאל, מומחה לנשק וניתוח זירה, קבע כי בניגוד לטענת העדים, לא ניתן היה לזהות את ג'מיל כמבצע הירי באמצעות האור שנוצר מרשף האקדח.

כן מובאת בבקשה חוות דעתה של ד"ר לאה יגר, מומחית לעדויות ראייה וזיהוי פנים, שבחנה את גרסאות עדי הראייה בהתאם למשתנים המוכרים בספרות וקבעה כי לא ניתן היה להסתמך על זיהוים של העדים המפלילים לצורך הרשעתו של ג'מיל.

נוסף לראיות החדשות, הבקשה מציגה גם את עיוות הדין החמור שנגרם לג'מיל בהרשעתו. בין היתר,  המשטרה תרגמה באופן שגוי את הסכמי "הסולחה" כך שנוצר בטעות הרושם כי משפחת אבו עסב לא לקחה אחריות על הירי.

ג'מיל סרור, צילום: באדיבות משפחתו

עיוות דין נוסף שנגרם לג'מיל נעוץ בפרשנות השגויה שניתנה לעדותו של עד אשר נתפס כעד ראייה התומך בגרסת העדים המפלילים, אך בפועל הייתה עדותו עדות סברה בלבד. עוד פורט בבקשה עיוות הדין החמור שנגרם לג'מיל בשל מחדלי החקירה שנפלו בחקירת האירוע, ובראשם אי בדיקת האפשרות שבני משפחת אבו עסב תיאמו עדויות במטרה להפלילו, חרף אינדיקציות לכך בחומר החקירה.

לאור שלל הראיות החדשות שלא היו בפני בית המשפט שהרשיע את ג'מיל, ונוכח עיוות הדין החמור שנגרם לג'מיל בהרשעתו, הגיע הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, על סמך המלצות הצוות שטיפל בתיק, למסקנה כי לג'מיל קמות עילות למשפט חוזר, ויש מקום להגיש בעבורו בקשה למשפט חוזר. לאור זאת, הורה הסניגור הציבורי הארצי על ייצוגו של ג'מיל בבקשה למשפט חוזר, אשר הוגשה היום לבית המשפט העליון.

 

 

רקע  

משפטים חוזרים בישראל

כיום ידוע כי הרשעות שווא מתרחשות הלכה למעשה. המיתוס לפיו רק אנשים אשמים מורשעים ונענשים, הופרך זה מכבר. המחלוקת הקיימת היא אפוא על היקף התופעה ולא על עצם קיומה. בימים אלה פועלת ועדה בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), יורם דנציגר, הבוחנת את הגורמים להרשעות שווא בישראל ואת הדרכים למניעתן ולתיקונן.

המחלקה למשפטים חוזרים בסניגוריה הציבורית הוקמה בשנת 2003. מאז הקמתה טיפלה המחלקה במאות פניות לייצוג בבקשות למשפט חוזר. עד היום, הגישה הסניגוריה הציבורית 20 בקשות למשפט חוזר, מתוכן 4 התקבלו, 14 נדחו ו-2 תלויות ועומדות.

המחלקה למשפטים חוזרים פועלת מכוח סמכותו של הסניגור הציבורי הארצי להחליט אם יש מקום לייצג פונה בבקשה למשפט חוזר. החוק מסמיך את הסניגוריה הציבורית לבחון את הפניות המוגשות אליה ולהגיש בקשה למשפט חוזר רק במקרים שבהם הסניגור הציבורי הארצי סבור, לאחר בדיקה מעמיקה, כי אירעה הרשעת שווא.

 

קליניקת החפות בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית

קליניקת החפות נוסדה בשנת 2013 ופועלת במסגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. הקליניקה עוסקת בטיפול בבקשות של נדונים הטוענים לחפותם והעלאת המודעות לקיומן של הרשעות שווא בישראל.

הקליניקה מופעלת על ידי סטודנטים למשפטים הלומדים באוניברסיטה העברית בירושלים, אשר עובדים בצמוד לעורך דין המשמש מנחה קליני, ומנחה אקדמי הנמנה על סגל הפקולטה. הקליניקה משלבת למידה תיאורטית עם עבודה מעשית בטיפול בבקשות למשפט חוזר, ופועלת בין היתר בשיתוף פעולה עם המחלקה למשפטים חוזרים בסניגוריה הציבורית.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן