חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרכון פורטוגלי ליוצאי מרוקו

מה הקשר בין יוצאי יהדות מרוקו לדרכון פורטוגלי?

כיבוש ספרד על ידי הנוצרים שהסתיים ב1492 הביא עימו גזירות כנגד היהודים היושבים בה, הנזיר הנוצרי תומאס דה טורקמדה חייב אותם בין השאר או להתנצר או לעזוב את המדינה. במהלךה כיבוש הנוצרים פנו למלך מרוקו שהחל לחשוש שיכבשו גם חלקים ממדינתו, והבטיחו לו כי מרוקו לא תיכבש אך תנאי לכך שהוא יקבל את יהודי ספרד לארצו. הוא הסכים ומשכך הגרו למרוקו בסביבות 40,000 מיהודי ספרד. הם התיישבו בעיקר בערי החוף קזבלנקה טנג'יר וטטואן. לאורך כל המאה ה16 וה 17 המשיכו להגיע למרוקו אנוסי ספרד רובם היו עסקנים אמידים שבנו את עסקיהם במקום.

כדי להסביר את הקשר בין יוצאי מרוקו לדרכון פורטוגלי נפרט על הסיבה לזכאות לדרכון זה. ממשלת פורטוגל החילה את "חוק מגורשי ספרד" בשנת 2015. על פי החוק נקבע כי הזכאים לדרכון פורטוגלי הם יהודים שיצליחו להוכיח זיקה וקשר ליהודים שגורשו מספרד. אם כך היכן נכנס חלקם של יוצאי יהדות מרוקו? כאן נכנס מבחן מדינת המוצא, מכיוון שיהודי ספרד גורשו משם הם הלכו והתיישבו במדינות סמוכות כדוגמת מרוקו שבינה לבין ספרד מפריד מיצר ג'יברלטר. מרביתם של יוצאי מרוקו נמנים באופן ברור על מגורשי ספרד ולכן הם נכללים בין הזכאים לדרכון פורטוגלי ליוצאי מרוקו ולאזרחות פורטוגלית. מכאן שצאצאיהם של יוצאי מרוקו אפילו אלו שרק סבא או סבתא מצד אחד הגיע משם, יכולים לקבל דרכון פורטוגלי.

כדי לבצע בדיקה ראשונית בסיסית ניתן לבדוק אם שם המשפחה מופיע ברשימת הזכאים שיצר הממשל הפורטוגזי, דוגמא לשמות משפחה מרוקאים בעלי מקור ספרדי: מלכה, אבוהב, אלקלעי, מרציאנו, ברדוגו, ביטון, וקנין, אזולאי בטיטו ועוד. אך גם אם שם משפחתיכם אינו ביטון או אזולאי תוכלו להיות זכאים במידה ואתם צאצאיהם של יוצאי מרוקו שגורשו מספרד. נבהיר כי מאגר השמות אינו כולל שמות משפחה שהשתנו במהלך השנים שחלפו, עוברתו מביטון לביתן תוקנו ועברו שינויי הגהה.

ממשלת פורטוגל קבעה, כי בקרב חברי הקהילה היהודית הפורטוגלית קיימת הסמכות לבחון כל בקשה של צאצא יהדות מרוקו, לחקור את העץ המשפחתי שלו ולהכיר באם הוא זכאי לדרכון פורטוגלי או לא.

על כל מי שחברי הקהילה היהודית הכירו בו כזכאי לקבל דרכון, לפעול מול ממשלת פורטוגל כדי לקבל אותו בפועל. חשוב להדגיש שהתהליך נראה פשוט אך הוא כולל הרבה בירוקרטיה כרוך בעלויות ולפעמים גורר עימו טרטור רב של שליחה והשלמת מסמכים נוספים לפי דרישה. הגשת בקשה מסודרת לרשויות הממשלתיות בפורטוגל כוללת מסמכים מתורגמים, חתימות נוטריוניות, אפוסטיל ממשרד החוץ, תעודת לידה דו לשונית ועוד. כל התהליך יכול לקחת שנתיים ואפילו יותר למי שמבצע אותו באופן עצמאי.

לחילופין, ניתן ניתן לשכור שירותי עורך דין שמתמחה בהוצאת דרכון פורטולי. הוא מיומן ויש לו את הקשרים המקומיים הן מול הקהילה היהודית והן מול גורמי הממשל. לכן הוא יוכל לבצע את כל התהליך בצורה מהירה יותר ומקצועית.

אז למה בכלל כדאי לצאצאי מגורשי ספרד המרוקאים לקבל דרכון פורטוגלי?

הדרכון הפורטוגלי מקנה הזדמנויות רבות כדוגמת, אפשרות לעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי המשותף, ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה במחיר מסובסד משמעותית, אפשרות לגור באירופה במדינות בהן מחירי הדיור נמוכים משמעותית מישראל, לבצע טיפולים רפואיים פשוטים ומורכבים, כאלו שמתאפשרים רק באירופה או שעלותם נמוכה יותר שם.

דרכון אירופאי מאפשר כניסה למדינות רבות שאינם מאפשרות כניסה לבעלי דרכון ישראלי.

רכישת נדל"ן להשקעה בחו"ל )חלק מהמדינות האירופיות מאפשרות זאת רק לבעלי דרכון אירופאי) .

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן