חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שוב בג"צ דוחה עתירה של אזרחי ישראל להתפלל בהר הבית

שוב: בג"צ דחה עתירה לאפשר תפילת יהודים בהר הבית. השינוי בעתירה הזו: המשטרה התבקשה לקבוע בעצמה את מועד ומיקום התפילה בהר. גם זה לא עזר לעותרים.

בג"צ דחה אתמול עתירה שהוגשה בשם 15 אזרחים, נשים וגברים, חילונים ודתיים, כולל עורכי-דין ודוקטורים מהאקדמיה שביקשו להתפלל בהר הבית. העותרים לוו ע"י עמותת "הקרן למורשת הר הבית והמקדש" הפועלת לקידום נושא הר הבית בכלל ואת זכויות היהודים בהר בפרט.

תפילת יהודים בהר הבית נדונה בבג"צ בעבר ואף נקבע בהן כי זכותם הבסיסית של יהודים להתפלל בהר הבית אך היא נסוגה בפני איומים אחרים.

השינוי בעתירה זו הייתה העובדה שהעותרים ביקשו מהמדינה עצמה לקבוע מתי, איך ואיפה תתקיים התפילה, כדי שזו תוכל להתבצע בצורה הבטוחה ביותר, לדעת המשטרה.

חרף בקשה זו, המשטרה וכן המשרד לביטחון פנים התנגדו לאישורהּ, וכאמור אתמול בהחלטתו, וללא דיון שהתקיים בנושא, פסק השופט ד. מינץ בהחלטה קצרה כי: "חרף כאבם של העותרים וחוסר הנחת מהמצב שבו נפגעות זכויותיהם של אלו המבקשים להתפלל בהר הבית, אין מנוס מדחיית העתירה".

עוד קבע השופט מינץ כי: "בית משפט זה הכיר זה מכבר בסמכויות הנתונות למשטרה בעניין מניעת כניסה ותפילה בהר הבית", ודחה את טענות העותרים כי גם חוק הלאום מסייע לקידום זכויות היהודים במדינה, ובפרט בהר הבית.

כאמור, העתירה הוגשה בסמוך לתשעה באב האחרון, וביקשה לטעון כי אין בסמכות משטרת ישראל למנוע תפילת יהודים בהר הבית באופן גורף.

בין השאר טענו העותרים כי: "מדיניות המשיבים אינה חוקית, משום שהיא פוגעת פגיעה שאינה מידתית בזכותם לחופש פולחן. בפרט, יטענו העותרים, כי המשיבים כלל לא בחנו חלופות פוגעות פחות בחרותם של העותרים".

לטענת העותרים: "המשיבים אינם מוסמכים ליתן "הנחיות" מבלי לעבור בצינורות החקיקה העומדים לרשותם, והנתונים לביקורות, איזונים ובלמים. כל עוד לא פורסמה ברשומות כדין, בהתאם להוראות סעיף 17 לפקודת הפרשנות, תקנה המגבילה את זכותם של יהודים להתפלל בהר הבית, אין הוראה כזו בת תוקף".

תום ניסני, מנכ"ל הקרן למורשת הר הבית והמקדש אמר: "אותו בג"צ שיודע לבטל הריסת חדרים בבתים של מחבלים רוצחים בשם זכויות אדם מומצאות, לא יודע להגן במקומות בהם הוא באמת נדרש כבית דין גבוה לצדק שאמור להגן על זכויות אזרח ואדם בסיסיות.

האפליה בהר הבית היא בלתי-נסבלת, ונדמה שגם המדינה וגם בית הדין הגבוה לצדק לא נמצאים שם כדי להגן על עולי ההר. נמשיך לקדם שינוי במדיניות עד שיושג שוויון וחופש ליהודים בהר הבית".

עו"ד זיו מאור, היועץ המשפטי של העמותה מסר כי: "למרבה הצער, עשרות שנים לאחר שקבע שליהודים יש זכות חוקתית להתפלל על הר הבית, בית המשפט העליון בישראל בחר היום להצטרף למנהגים הלא חוקיים של משטרת ישראל, ולשמור על האיסור בן 5 העשורים של תפילה יהודית על ההר.

במקום לדחות את טענות העתירה לגופה, פסק הדין הדק מתחמק מהדיון המשפטי והחוקתי בכך שהוא פשוט קובע כי הטיעונים הייחודיים שהוצגו בעתירה כבר הוכרעו בתיקים קודמים, דבר שאינו אמת".

הר הבית. צילום: unsplash

בשל מחסור חמור בדם: במד"א קוראים לבעלי דם מסוג O, לבוא לתרום דם

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן