חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"בשם הכמיהה לצלילה בטבע": התערוכה של שורדת השואה אביבה בלום

"בשם הכמיהה לצלילה בטבע" – תערוכת רטרוספקטיבה לאמנית אביבה בלום, שורדת שואה ומדליקת משואה ביום השואה, גלריית הביאנלה, בניין שערי צדק ההיסטורי, רחוב יפו 161 ירושלים. אוצרות: תמה קרודו וייס, עיצוב: נעה ריץ', התערוכה תוצג עד ה-21.1.22.

"יש לי רגישות לטבע, לצבע ליופי. ומצד שני, היה כל מסע האירועים שעברתי, איפשהו זה העיק עלי ומצאתי צורך להוציא את זה באיזו צורה, אז הוצאתי את זה בצבע, במכחול." אביבה בלום, 2022.

תערוכת "בשם הכמיהה לצלילה בטבע" הינה תערוכת רטרוספקטיבה לאמנית אביבה בלום, המציגה את 50 שנות יצירתה ומבוססת על ראיונות שערכה עמה האוצרת ועל שיטוט מעמיק של השתיים בסטודיו ברחוב אגרון בירושלים, בו יצרה בלום רוב חייה. התערוכה היא הזמנה לטיול במרחבי היצירה של בלום ומאפשרת צלילה לביוגרפיה ויזואלית נשית.

הטבע – שהינו המרכיב העיקרי בזהותה כאמנית, מלווה אותה בכל שלבי היצירה – בין אם זה בהדפסים הסוריאליסטים המאופיינים במינימליזם קווי או בציורי השמן המופשטים ורווי הצבע. חלק מהעבודות הן זיכרון, או חלום חזותי.

עבודות השמן המאוחרות של אביבה בלום מוצגות בחלל המרכזי של בניין בית שערי צדק ההיסטורי, אלו היו "שנותיה הטובות בחיים" כך היא מעידה. עבודותיה המוקדמות – הדפס ואקוורל, מוצגות בחלל גלריית הביאנלה והן כתזכורת לגרעין היצירה ממנו התחילה בלום.

אביבה בלום היא אמנית ירושלמית המשתייכת לזרם האבסטרקט המאוחר במאה ה-20 באמנות הארץ ישראלית.

החיבור שיוצרת בלום בין גווני הצבע ומבנים מופשטים מאפשר מבט מרובה ממדים בציורי השמן שלה. הצופים מוזמנים לנדוד לעומק בתוך הציור, לחוויה מטמורפוזית, המכניסה אל אמנותה המופשטת – הפנימית והסובייקטיבית.

צילום: אלעד שריג

מורה ורבה של בלום, האמן יחזקאל שטרייכמן, ממובילי אמנות ההפשטה בציור הישראלי, הלך עמה בתחילת דרכה בביסוס סגנונה הייחודי. עבודותיה הוצגו בעשרות תערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם.

בתחילת דרכה כאמנית בשנות ה-70 יצרה בלום הדפסים שלקחו השראה מהטבע והאורבניות הירושלמית. עבודות אלו ריאליסטיות ביחס לעבודותיה המאוחרות וניחנות במאפיינים סוריאליסטיים.

לאחר מכן, במשך רוב חייה, ציירה אביבה נוף מופשט באקוורל ובשמן. סגנונה מזכיר את הסגנון האירופאי רווי הצבע אך מתכתב גם עם דלות החומר הישראלית של תחילת המאה 20.

הנופים אותם היא מציירת מושפעים מנופי ירושלים, אליה עברה בשנת 1973 לאחר שעזבה את הקבוץ, אך נסמכים תמיד על זיכרונותיה עוד מתקופת הילדות בפולין, לפני המלחמה ובמהלכה. היא איננה יוצאת לצייר בטבע, רק בסטודיו. "אני מציירת כדי לשכוח" מעידה על עצמה בלום.

האמנית אביבה בלום, כיום בת 90, שורדת שואה ומדליקת משואה בעצרת הפתיחה הממלכתית ביד ושם לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תש"ף (2020). חייה התחילו במסע הנורא של מלחמת העולם השנייה והיא עלתה לארץ כשהיא בת 17.

כבר בעיתון הילדים בבית הילדים באוטבוצ'ק אליו הגיעה כילדה אחרי המלחמה, התחילה אביבה לצייר והיא עושה זאת עד היום.

ימים רבים, כל יום, עבדה אביבה בסטודיו שלה ברחוב אגרון ואכן הסטודיו עמוס במאות ציורים והדפסים. זה היה עולמה השני, היכולת לצלול לתוך הציור ולשכוח והיא זו שהצילה אותה.

שעות פתיחה: א-ה- 15:00-19:00, ימי שישי- 10:00-14:00, חול המועד חנוכה- 11:00-18:00, הכניסה חופשית.

צילום: אלעד שריג

תושב מודיעין עילית נעצר בשכונת ארמון הנציב בחשד לסחר בסמים

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן