חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההשקפה היהודית על גירושין

"גירושין הם טרגדיה, אבל לפעמים זה הדבר הנכון לעשות" כך אומר עו"ד גירושין וטוען רבני ליאור אבן עזרא.

כשזוג מתחתן בטקס חתונה יהודי, נשמתו הופכת לאחד. זה כמו פעולה רוחנית שלוקחת ישויות נפרדות וממזגת אותן למכלול חדש. טקס הגירושין היהודי הוא הפוך מזה. זוהי קטיעה רוחנית, מנתקת חלק אחד של הנשמה המאוחדת מהאחר, ויוצרת למעשה שתי ישויות נפרדות.

ניתן להמחיש לנו את ההשקפה היהודית על גירושין באמצעים מטאפורים לגוף האדם.

גירושין דומים לנטילת אבר מן הגוף

גירושין, כמו קטיעה, הם טרגדיה, אבל לפעמים זה הדבר הנכון לעשות. היחס שלנו לגירושין מקביל ליחס שלנו לכריתת איבר בכמה אופנים:

זה כואב. כאשר איבר הופך כל כך חולה שהוא מסכן את שאר הגוף, המטופל עומד בפני בחירה איומה: להתמודד עם כאבי הקטיעה, או להסתכן בסבל גרוע יותר על ידי השארת הדברים כפי שהם. אם הסיכונים העתידיים גבוהים מספיק כדי לעלות בבירור על הכאב הנוכחי, הדבר הנכון לעשות הוא לכרות את הגפה. באופן דומה, גירושין מכאיבים לכל המעורבים, אך זוהי הבחירה הנכונה כאשר הישארות במערכת יחסים לא בריאה רק תגרום ליותר נזק, סבל ועוגמת נפש.

צילום: freepik

זה מוצא אחרון. אנו עושים הכל כדי להימנע מהצורך לקטוע. אם יש סיכוי קלוש שאפשר להציל את האיבר, גם במאמץ ובהוצאות גדולות, שווה לנסות. רק לאחר מיצוי כל האפשרויות האחרות נפנה לקטיעה. כנ"ל לגבי גירושין – זה צעד שכדאי לבצעו רק לאחר ייעוץ ומאמצים כנים לשנות כמו גישור גירושין מקצועי, שהוכיחו שהנישואין הם חסרי תועלת.

זה לא רק "תוכנית ב'". קטיעה לא נלקחת בקלות ראש. זה לא נתפס כאופציה אם דברים לא יסתדרו. אף אחד לא יתנסה בפזיזות בגופו, באומרו, "אם משהו יקרה לגפיים שלי, אני תמיד יכול לקטוע." באופן דומה, אנחנו לא נכנסים לנישואים בעודנו אומרים, "אם דברים לא מסתדרים, תמיד נוכל להתגרש". גירושין לא צריכים להוות גורם בהחלטה להתחתן. נישואין הם לנצח. אין תוכנית ב'.

מניעה עדיפה על תרופה. קטועי גפיים יכולים לחיות חיים מאושרים ומלאים. הם עשויים להיות הרבה יותר טובים לאחר הניתוח מאשר לפניהם. אבל אם הם יכלו לחיות את החיים שוב, הם לא היו בוחרים ללכת בדרך הזו בפעם השנייה. כך גם, גירושין עשויים לפעמים להוביל לאושר, ואהבה ושביעות רצון אמיתית עשויים לבוא לאחר פירוק מערכת יחסים. אבל אם נוכל להגיע לנקודה הזו בלי כאב הגירושין, זה בוודאי יהיה עדיף.

לעתים קרובות כאשר זוג נפרד, השאלה היא לא "למה הם התגרשו?", אלא "למה הם התחתנו מלכתחילה?" במקרים רבים, אנשים מתגרשים מהסיבות הנכונות, ומתחתנים מהסיבות הלא נכונות. שיעורי גירושין גבוהים לא צריכים להפחיד אותנו מלהתחתן, אלא לחזק את הנחישות שלנו להתייחס ברצינות לנישואין ולהבטיח שאנחנו בוחרים את בני הזוג שלנו מהסיבות הנכונות. מהן הסיבות הנכונות? זו שאלה אחרת…

הכותב הוא טוען רבני ליאור אבן עזרא

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן