חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הימורים זה ממכר!

קרדיט תמונה FREEPIK

הרב איתן אקשטיין, מייסד ומנכ"ל מרכז 'רטורנו' לגמילה מהתמכרויות, מכיר כבר את כל ההתמכרויות ואת כל התירוצים שיש. לדבריו, אחת ההתמכרויות הנפוצות ביותר בישראל, שזוכה להתעלמות כמעט מוחלטת מצד הקהל הישראלי היא התמכרות להימורים."זו לא התמכרות, זה סתם הימורים בשביל הכיף", אתם בטח אומרים. יכול להיות שאתם צודקים, אגב, אבל הרב אקשטיין הגיע כדי להזכיר לנו שהימורים זה ממכר, מאוד, וכי יש להמר בזהירות. הוא מפרט על התמכרות להימורים ועל הסכנה שבכך במאמר שלפניכם:

מה זה התמכרות להימורים?

התמכרות להימורים היא התמכרות התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט להמר, למרות ההשלכות השליליות של הדבר. התמכרות זו עלולה להוביל להרס כלכלי, להרס של מערכות יחסים אישיות ולבעיות נפשיות חמורות. ההערכה היא שההתמכרות להימורים נמצאת במגמת עלייה, עקב הגידול בגישה לפלטפורמות הימורים מקוונות.

כמה מכורים להימורים יש בישראל?

בתחילת שנת 2022 פורסם דו"ח שכתב מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל. הדו"ח קובע כי כרבע מיליון ישראלים מעל גיל 18 מכורים להימורים, וכי רק מעטים מהם פונים לטיפול בהתמכרות להימורים במרכז גמילה מהימורים.

התמכרות להימורים יכולה להתדרדר למקומות שליליים מאוד, ובדו"ח מצוין כי כחצי מהמכורים חשבו מחשבות אובדניות או ביצעו ניסיונות התאבדות, וכי רק 3%–7% מהמכורים פונים לקבל סיוע. מלבד זאת, בחמש השנים האחרונות טיפסה כמות המכורים בכ-25%.

למה בעצם מתמכרים להימורים?

ישנן ארבע סיבות מרכזיות להתמכרות להימורים:

1. האופוריה

אחד הגורמים הפסיכולוגיים העיקריים המובילים להימורים כפייתיים הוא תחושת האופוריה שמגיעה עם הזכייה. שחרור הדופמין במערכת התגמול והחיזוק של המוח יוצר תחושות עונג והנאה, מה שמגדיל את המוטיבציה של המוח לחזור שוב על ההתנהגות שהביאה לו אושר, ומדרדר בסוף עד להתמכרות להימורים.

חשוב לציין שהתמכרות להימורים חולקת מאפיינים דומים עם התמכרויות אחרות, כמו התמכרות לסמים, לאלכוהול ואפילו למסכים, מפני שכולן כרוכות בהתנהגויות חוזרות המפעילות את מערכת התגמול במוח, מה שמוביל להתפתחות התמכרויות והרגלים כפייתיים.

2. מיתוס הזכייה

גורם פסיכולוגי נוסף שתורם להתמכרות להימורים הוא האמונה ב"מיתוס הזכייה", אותה אמונה שגורמת למכור להרגיש שזכייה גדולה באמת נמצאת ממש מעבר לפינה. אמונה זו מבוססת על ציפיות שווא, וגם כאשר הזכייה הגדולה ממשיכה לא להגיע, המכור עדיין ממשיך ומחזיק בתקווה לזכייה. זה יכול להוביל למעגל הרסני, בו המכור מתבצר יותר ויותר בהתמכרות, מתוך אשליה שאם עד עכשיו הוא לא זכה – ברור שבאיזשהו שלב זה כן יקרה.

3. לברוח זה כיף

התמכרות להימורים עלולה להיווצר כאשר אדם מרגיש מוצף ברגשות, ולכן הוא מחפש דרך לשכך אותם מבלי להכיל אותם. על רקע זה עשויות להתפתח התמכרויות רבות, בהן גם התמכרות להימורים. ההימורים מתחילים לשמש כמקום מפלט, בו האדם מקבל תגמולים מיידים ללא צורך בהפעלת והכלת הרגשות. עם הזמן נוצר דפוס התמכרותי, בו ההימורים אינם משמשים רק להרגעה במצבי משבר, אלא הופכים למקלט קבוע לבריחה מהתמודדויות החיים.

4. הגנטיקה

זה לא כיף, אבל זה נכון: התמכרות להימורים מושפעת הן מגורמים גנטיים והן מגורמים סביבתיים. מחקרים מראים כי התמכרות להימורים נפוצה יותר במשפחות בהן יש היסטוריה של התמכרויות או הפרעות נפשיות. אמנם לא כל מי שיש לו בעיית התמכרות במשפחה יפתח גם כן התמכרות, כמו שלא לכל מי שמפתח התמכרות יש היסטוריית התמכרויות משפחתית, אבל כן קיים קשר לא מבוטל בין הדברים.

מניעת התמכרויות

הדרך הטובה ביותר  גמילה מהימורים היא אחת: למנוע מראש את ההתמכרות. ב'רטורנו' פועלים לפי מודל שיצר הרב איתן אקשטיין, ובו אנחנו מנסים לאתר את הזקוק לעזרה לא רק בשלב בו הוא נמצא כבר בתחתית, אלא עוד לפני כן, בשלבי התהוות בעיית ההתמכרות.

כדי לסייע לכמה שיותר אנשים, אנחנו מפעילים את 'היחידה למניעה', המפעילה סדרת הרצאות וסדנאות בפריסה ארצית במוסדות החינוך ורחבי הקהילה. בסדנאות אלו אנשי המקצוע מדברים עם המשתתפים בגובה העיניים, ומעניקים להם תובנות חיוניות על שיתוף, התמודדות ובקשת עזרה. במקביל, יינתנו כלים חשובים לצוותים החינוכיים ולהורים, כדי שיהיו כשירים לזהות מצוקה בזמן אמת ולפעול להגשת עזרה מקצועית.

אז מה עושים אם התמכרתי להימורים?

אם אתה מבין שאתה – או מישהו קרוב אליך – סובלים מהתמכרות להימורים, עליך לפנות בדחיפות לקבל ייעוץ וסיוע מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש והטיפול בהתמכרויות. אז לשאלתכם, אם אתם חשים מוצפים מההתמכרות להימורים, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה – פשוט תפנו ל'רטורנו'.

בתוכנית 'תפנית' של מרכז גמילה מהימורים 'רטורנו' יבנו עבור המטופל תוכנית גמילה מהימורים אישית ומסודרת, שתתאים בדיוק עבורו, כדי שיוכל להתמודד גם בהמשך ולחזור לחיות חיים מועילים בעלי משמעות. ב'רטורנו' גם ידאגו למטופל בהמשך, ויהוו עבורו מענה בכל סיטואציה שבה הוא ייקלע לקשיים, חלילה.

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן