חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כנס החירום של המטה לחכירה הוגנת: מחאת התושבים בשכונות החכורות בעיר

המטה לחכירה הוגנת וכ- 400 תושבי שכונות ניות, טלביה, אבו טור, גבעת אורנים, רחביה וראש רחביה ערכו ביום שלישי 11.07.23 כנס חירום באולם בבית יהודית בירושלים

בכנס השתתפו המשנה לראש העיר פלר חסן נחום, סגן ראש העיר יוסי חביליו, ארז קמיניץ – אשר שימש בעבר כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ותושבי השכונות שמוחים על הכוונה לגרשם בשנים הקרובות מבתיהם ע"י קבלנים ובעלי הון בראשם איש העסקים גרי ברנט, שביצעו ספסור בקרקעות וזאת ללא התערבות המדינה.
נציגות השכונות : "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו"

המטה לחכירה הוגנת ותושבי שכונות ניות, טלביה, אבו טור, גבעת אורנים, רחביה וראש רחביה קיימו ביום שלישי 11.07.23, כנס בבית יהודית בירושלים, במהלך הכנס סקרו אנשי המטה את תוכנית הפעולה להמשך המאבק. בכנס נכחו ונשאו דברים המשנה לראש עיריית ירושלים פלר חסן נחום, סגן ראש העיר יוסי חביליו. כמו כן נשא דברים ארז קמיניץ אשר שימש משנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני המשפט האזרחי.

לדברי יוסי חביליו: "אסור לאפשר לכרישי הנדל״ן לעשוק מעל 1500 משפחות ולגזול מהן את הבית המדינה חייבת לפתור את הבעיה על ידי חקיקה כמו שמקובל במדינות רבות בעולם גם עיריית ירושלים לא יכולה לעמוד מנגד וחייבת לעמוד לצד תושביה".

ארז קמיניץ מוסיף: "אני מבקש לומר לכם – להבנתי הגיעה העת לפתור את הבעיה הסבוכה ורבת השנים. כדי להגיע לפתרון צריך להפעיל לחץ כבד ורציף על מקבלי ההחלטות, כדי לקדם חקיקה שתשנה את המצב ומהר ככל הניתן. הלחץ צריך להיות מקצועי, ציבורי. תקשורתי אם לא תעשו דבר לא יקרה דבר."

פלר חסן נחום אמרה: "זה לא הגיוני שלחוכרי הדירות במדינה אין שום זכויות. זה מה שמאפשר לכרישי הנדל״ן להתעלל בהם ולדרוש מהם סכומים אסטרונומיים עבור חידוש החכירה או רכישת הבעלות על דירתם. אנחנו נמשיך להילחם לחקיקת חוק הוגן שיגן על אלפי האנשים החפים מפשע מההתעללות הזאת, ולא נוותר עד שימצא פתרון הוגן כמו שקיים בכל הארצות המתוקנות."

כמו כן שלחו חברי הכנסת מיכאל ביטון וזאב אלקין סרטוני תמיכה בתושבים.

תושבי השכונה מוחים מזה מספר שנים על הכוונה לגרשם מבתיהם ע"י קבלנים ובעלי הון בראש איש העסקים גרי ברנט שביצעו ספסור בקרקעות וזאת ללא התערבות המדינה.

תושבי השכונות הפכו בני ערובה בבתיהם זאת לאחר שלחכירת הקרקע של התושבים נותרו תקופות קצרות יחסית של מס שנים והקבלנים אשר רכשו את הקרקעות מאיימים לא לחדש אותם אם התושבים לא ישלמו סכומי עתק.

צילום: דובב גוליגר

התושבים מנגד מבקשים לאשר טיוטת חוק אשר הוגשה לכנסת ומעגנת ומגינה על התושבים מפני דרישות הקבלנים. הצעת חוק זו היא בדומה להצעות חוק דומות שכבר אושרו במדינות שונות באירופה.

הצעת החוק שהוגשה לכנסת, הוגשה בדומה לחוק חכירת קרקעות בבריטניה שעודכן לאחרונה, והיא הושלמה בהתייעצות ישירה עם מנהלי מפתח במשרד המשפטים בבריטניה. בכנסת הקודמת מי שתמך בהצעת החוק היו חברי הכנסת מיכאל ביטון, גלעד קריב, אלי כהן, מוסי רז ודודי אמסלם.

על אף הספינים שמגיעים מצידו של איש העסקים גרי ברנט ואנשיו שמדברים על פשרה והצעה קונרקטית שהוצעה לתשובי השכונות, התושבים טוענים בפועל: "שמדובר בתעלול יחצ"ני זול מהסוג הנמוך ביותר וניצול ציני של התושבים".

ברנט ואנשיו מחזיקים אלפי תושבים בחוסר ודאות ומאיימים מתחת לשפם שאם לא יענו לדרישותיו יבולע להם.

על פי מטה המאבק ברנט ואנשיו רוצים 2 דברים לפחות:
– שהתושבים ששילמו כסף מלא על דירותיהם ישלמו עוד מאות אלפי שקלים אם לא מליונים
– לקבל את זכויות התמא וזכויות הבניה הלא מנוצלות של התושבים ללא תמורה אף על פי שעל פי הדין זכויות אלו שייכות לחוכרים.
לפי המקובל בפרויקט תמ"א בבנין דירות שכל דייר מקבל דירה חלופית בגודל הדירה המקורית + 25 מטר + מרפסת + מחסן + חניה + מפרט עשיר + הוצאות שכירות בזמן שבונים מחדש את הבית.

כלומר הוא מבקש מכל דייר לא רק לשלם על הדירה שלו אלא לוותר על עוד מאות אלפי שקלים (לפי התמחור שהוא טען בכתבה בגלובס של 45 אלף שח למטר מדובר על ויתור על עוד למעלה ממיליון שח של כל דייר). זה החשבון האמיתי. ומה יעשה ברנט הרי הוא לא קבלן. הוא ימכור את הזכויות למרבה במחיר, ומי שיקנה יפעל כראות עיניו בלי שיהיה לו אכפת מהתושבים.

כל מי שמכיר את התחום של פינוי בינוי יודע כמה חשוב לבחור קבלן אמין, לקבל ערבויות מכר ובטחונות, מלקח דיירים ועוד, ויודע איזה אחוז גדול של פרויקטים כאלו הסתבכו וכמה הדיירים באותם בניינים סבלו וסובלים. כאן ככל הנראה כל רשת ההגנה לא תהיה קיימת.

לבסוף, מי ישא במס של העסקה? אם התושבים רוכשים בעלות ומוכרים זכויות אז יש מס שזה עוד סכום לא מבוטל של מאות אלפי שח.

הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו: בלי להגן על התושבים. צריך פתרון חקיקתי הוגן כפי שקיים בחו״ל וכפי שהוצע בחוק חכירה הוגנת. שיווצר פתרון אחיד לכל השכונות בירושלים ובערים אחרות מחוצה לה".

צילום: דובב גוליגר

כוחות הביטחון בהודעה משותפת: נלכד המחבל מהפיגוע בצומת תקוע הבוקר

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן