חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

5 סיבות למה מנגל על האש הוא לא בריא

עשיית מנגל והכנת בשרים על האש היא כמעט בגדר תחביב לאומי בישראל. בכל יום עצמאות, ובשבתות רבות במהלך השנה, מתכנסות משפחות ומתכנסים חברים כדי לעשות ביחד מנגל. הבשר של המנגל נחשב טעים, והמנגל מאפשר להכין סוגים שונים של בשר וירקות על הגריל, והחוויה כולה היא משפחתית ומהנה עבור רבים.

קרדיט תמונה FREEPIK

יחד עם זאת, מסתבר שישנן גם סכנות לא מעטות לבריאות, במהלך כל מפגש שבמרכזו הכנת בשר על האש במנגל. מחקרים שונים מהשנים האחרונות מצאו סיכונים בריאותיים כאלה, וישנן גם סכנות של שאיפת עשן וסכנת שריפה בכל פעם שעושים על האש. לכן, כדי לעשות מעט סדר בנושא, הנה 5 סיבות שהופכות את המנגל ללא בריא עבורכם:

  1. הסכנה שבשאיפת עשן מהמנגל

מנגל, מטבע הדברים, כרוך בהדלקת אש בגריל. מהאש הזו יוצא עשן רב. העשן הזה מגיע לא רק לאנשים שעוסקים בפועל בצליית הבשר, אלא יכול להגיע גם למשתתפים האחרים באירוע, בהם בדרך כלל יש גם ילדים. שאיפת העשן יכולה להיות מסוכנת, במיוחד לאותם ילדים. העשן מכיל חומרים רעילים, ושאיפה שלהם עלולה לפגוע בבריאות, גם אם לטווח ארוך. עבור מי שנמצא ממש ליד המנגל, סכנה זו היא מוחשית אף יותר.

  1. סכנת השריפה שבמנגל

בכל פעם שעורכים מנגל ועושים בשר על האש, יש צורך בטיפול זהיר בהכנה של המנגל לפעולה ובכיבוי הגחלים בסוף ההכנה. כאשר ההכנות האלו מבוצעות שלא תוך נקיטה באמצעי הבטיחות המתאימים, יכולה לפרוץ שריפה במקום. אמנם פריצה של שריפה בעקבות הכנת בשר על האש היא נדירה יחסית, אך מדובר בתופעה שבהחלט יכולה לקרות, והיא כמובן מסכנת מאוד את הבריאות של כל מי שנמצא בסביבה. ניתן למזער את הסכנה הזו באמצעות בדיקת מטפים שנתית, ועל ידי דאגה לכך שיהיה מטף תקין בהישג יד בכל פעם שעושים מנגל.

  1. ספיגת כימיקלים מסוכנים

בנוסף לסכנה של שאיפת העשן, כמה מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי אנשים שהפעילו מנגל, ואנשים שהיו בקרבת מקום, היו חשופים לכימיקלים מסוכנים בשם PAHs (או בעברית – פחמימנים ארומטיים רב טבעתיים). מחקרים אלה הראו שהכימיקלים האלה, שמסוכנים לבריאות האדם, יכולים להיספג בגוף לא רק באמצעות שאיפת עשן, אלא גם בספיגה דרך העור. בנוסף לכך, גם הבשר עצמו עלול להתמלא בכימיקלים אלה, ואכילתו גורמת לספיגה מוגברת של אותם כימיקלים מסוכנים, שיכולים אף להיות מסרטנים.

  1. מעודד אכילת פחמימות ריקות

סיבה בריאותית מסוג שונה לחלוטין לכך שמנגל אינו בריא כל כך, היא העובדה שבעת אכילת הבשר על האש, אנשים צורכים גם מזונות רבים נוספים שאינם בריאים. חוויית המנגל כוללת בדרך כלל מיצים ומשקאות ממותקים מסוגים שונים, אכילת פיתות מקמח לבן וצריכה של מזונות נוספים שאינם בריאים דיים. כדי לפתור את הבעיה הזו, למי שאינו רוצה להימנע ממנגלים ולהסתפק רק בצריכת משלוח אוכל טרי ובריא, ניתן לשמור על כך שהמזון שיוגש בנוסף לבשר בארוחה יהיה בריא ומזין, יכלול גם ירקות רבים, ולא יכלול משקאות ממותקים משום סוג.

  1. נמצאו חומרים מסרטנים בבשר חרוך

בנוסף לכימיקלים מסוג PAHs, ישנו סוג נוסף של כימיקלים מסוכנים בבשר חרוך, שנקראים אמינים הטרוציקליים (HCA). כימיקלים אלה מופרשים בעת חריכה של כל סוג של בשר, ועלולים לגרום לסרטן מסוגים שונים. כדי למזער סכנה זו, ניתן להימנע מאכילת החלקים החרוכים ביותר של הבשר, וכך לצמצם את הסיכון הכרוך באכילתו.

האם לוותר על המנגל לחלוטין?

אם עשיית בשר על האש במנגל היא פעולה חביבה עליכם, אין צורך לשנות ממנהגכם. יחד עם זאת, חשוב להיות מודעים לסיכונים הבריאותיים שיש בחוויה, ולפעול כדי לצמצמם אותם ככל הניתן.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן